تورم فیلیپین به پایین‌ترین حد در 2 سال اخیر رسید، اما نرخ‌ها احتمالاً بالا خواهند ماند!

تورم-فیلیپین
آنچه در این مقاله میخوانید

تورم در فیلیپین در ماه دسامبر به پایین‌ترین حد خود در نزدیک به دو سال گذشته کاهش یافت، اما برآوردهای سالانه همچنان خارج از محدوده هدف بانک مرکزی باقی ماند، که احتمال کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت را کاهش می‌دهد.

بانک مرکزی روز جمعه از موضع خود در اوایل ماه دسامبر مبنی بر این که تنظیمات سیاستی “به اندازه کافی سخت” باقی خواهد ماند، کوتاه نیامد، که نگرانی‌ها در مورد تورم را با وجود کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها تشدید می‌کند.

آژانس آمار روز جمعه گفت که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CMI) در ماه دسامبر 3.9 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافت در حالی که این شاخص در ماه نوامبر 4.1 درصد رشد کرده بود، که کندترین رشد از فوریه 2022 محسوب می‌شود و سومین ماه متوالی است که تورم کاهش یافته است.

این روند میانگین نرخ تورم سال 2023 را به 6.0 درصد رساند، که همچنان به میزان زیادی با هدف 2-4 درصد بانک مرکزی فاصله دارد.

پس از انتشار این داده‌ها، بانکو سنترال نگ پیلیپیناس (BSP) در بیانیه‌ای گفت: “هیئت پولی معتقد است که لازم است تنظیمات سیاست پولی به اندازه کافی سخت باقی بماند تا زمانی که کاهش پایدار در تورم آشکار شود.”

در ادامه، این بانک افزود: “بانک به ادامه نظارت بر انتظارات تورمی و اثرات دور دوم و اتخاذ اقدامات مناسب به موقع برای بازگرداندن تورم به هدف خود ادامه خواهد داد”.

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که تورم سالانه در ماه دسامبر 4.0 درصد باشد، که در محدوده 3.6 تا 4.4 درصد پیش‌بینی بانک مرکزی برای ماه قرار دارد.

تورم مربوط به کالاهای غیرخوراکی، که قیمت‌های نوسانی مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، در ماه دسامبر 4.4 درصد بود در حالی که این رقم در ماه گذشته، 4.7 درصد بود.

آژانس آمار اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش تورم، کاهش تورم مواد غذایی به 5.5 درصد در ماه دسامبر از 5.8 درصد در ماه نوامبر بود.

پس از مجموعه‌ای از افزایش‌های نرخ بهره برای کنترل تورم، از جمله یک افزایش خارج از دوره در ماه اکتبر، بانک مرکزی نرخ بهره پایه خود (PHCBIR=ECI) را در ماه دسامبر برای دومین جلسه متوالی در 6.5 درصد ثابت نگه داشت.

این بانک برای اولین بار در این سال در تاریخ 15 فوریه (26 بهمن) تشکیل جلسه می‌دهد.

دومینی ولاسکز (Domini Velasquez)، اقتصاددان ارشد در بانک چین در مانیل، گفت: “ما فکر می‌کنیم که بانکو سنترال نگ پیلیپیناس با وجود ریسک‌های بیشتر در سمت عرضه، به اندازه کافی سیاست‌های خود را سخت کرده است.

ولاسکز که کاهش نرخ‌ها را برای نیمه دوم سال 2024 را پیش‌بینی کرده است، افزود: “با این حال، حتی اگر این بانک در وضعیت فعلی خود باقی بماند، که سناریوی احتمالی است، ما فکر می‌کنیم که بانک مرکزی برای کاهش نرخ‌ها به دلیل ریسک‌ها عجله نخواهد داشت.”

دیدگاه خود را درباره تورم فیلیپین به پایین‌ترین حد در 2 سال اخیر رسید، اما نرخ‌ها احتمالاً بالا خواهند ماند! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.