با افزایش تنش در خاورمیانه، قیمت نفت ثابت ماند

قیمت-نفت-ثابت-ماند
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از آن که یک نفتکش توسط یک گروه مسلح در عمان مورد حمله قرار گرفت، قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت و این مسئله چشم‌انداز تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش داد.

قیمت آتی نفت برنت (Brent) با 1.03 دلار یا 1.3 درصد افزایش، به 77.83 دلار به ازای هر بشکه رسید و قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) ایالات متحده نیز با 98 سنت یا 1.4 درصد افزایش، به 72.35 دلار رسید، هرچند که این افزایش‌ها با افزایش غیرمنتظره در موجودی نفت خام آمریکا محدود شد.

مقامات سازمان تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) روز پنجشنبه گزارشی دریافت کردند که بر اساس آن، یک کشتی حدود 50 مایل دریایی شرق ساحل عمان توسط چهار تا پنج فرد مسلح مورد حمله قرار گرفته است.

روز قبل، حوثی‌های مستقر در یمن بزرگترین حمله خود تاکنون را به مسیرهای تجاری دریای سرخ انجام دادند و حملات اسرائیل در جنوب و مرکز غزه نیز شدت گرفت.

ایالات متحده و انگلیس اعلام کردند که اگر حملات ادامه یابند، اقدامات بیشتری انجام خواهند داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، در همین حال، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار پایان فوری حملات حوثی‌ها شد.

پس از آن که جهش غیرمنتظره در موجودی نفت خام آمریکا نگرانی‌هایی در مورد تقاضا در بزرگترین بازار نفت جهان ایجاد کرد، شاخص‌های نفتی روز چهارشنبه با افت قیمت مواجه شدند.

بر اساس گفته‌های سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روز چهارشنبه، موجودی نفت خام آمریکا (USOILC=ECI) در هفته‌ای که در روز 5 ژانویه (15 دی) به پایان رسید، 1.3 میلیون بشکه افزایش یافت و به 432.4 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش 700,000 بشکه‌ای داشتند.

همه نگاه‌ها اکنون به داده‌های تورم آمریکا معطوف شده است که نظرات را در مورد این که چه زمانی فدرال رزرو ممکن است نرخ بهره را کاهش دهد، شکل خواهد داد.

در حالی که بارکلیز پیش‌بینی خود از قیمت برنت برای سال 2024 را با 8 دلار کاهش به 85 دلار به ازای هر بشکه اصلاح کرد، روز پنجشنبه گفت: “کاهش تقاضا، ناآرامی‌ها در خاورمیانه و واکنش محدود قیمتی باعث شده تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در بازار نسبت به قیمت‌های نفت احساس تردید کنند.”

در همین حال، افرادی که از این موضوع اطلاع داشتند گفتند که با وجود این که عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، اعلام کرد که بزرگترین کاهش قیمت در 13 ماه گذشته را داشته است، پالایشگران چینی درخواست کمتری برای نفت خام سعودی در ماه فوریه داشتند.

با نگاه به آینده، اداره گمرک چین داده‌های تجارت مربوط به ماه دسامبر را روز جمعه منتشر خواهد کرد، که تصویر کاملی از کل تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت جهان را در طول سال ارائه می‌دهد.

نظر شما در مورد روند آتی قیمت نفت خام در جهان چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره با افزایش تنش در خاورمیانه، قیمت نفت ثابت ماند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.