درآمد بودجه نفت و گاز روسیه در سال قبل 24 درصد کاهش یافت

درآمد-بودجه-نفت-گاز-روسیه-در-سال-قبل-24-درصد-کاهش-یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های وزارت دارایی روز پنجشنبه نشان داد که در پی قیمت‌های ضعیف‌تر نفت و کاهش فروش گاز به اروپا، درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز برای بودجه فدرال روسیه در سال گذشته حدود 24 درصد کاهش یافت و به 8.822 تریلیون روبل (99.4 میلیارد دلار) رسید.

با این حال، دولت اعلام کرده است که انتظار دارد درآمدها در سال 2024 به 11.5 تریلیون روبل بازیابی شوند، چون روسیه توانسته است نفتی که قبلاً به اروپا می‌فروخت را به چین و هند منتقل کند.

الکساندر نواک (Alexander Novak)، معاون نخست وزیر روسیه، ماه گذشته گفت که سهم اروپا از صادرات نفت خام روسیه به تنها حدود 4 تا 5 درصد از حدود 40 تا 45 درصد کاهش یافته است.

تحریم‌های غربی، مانند تعیین سقف قیمت و تحریم صادرات نفت دریایی، همچنین بسته شدن خطوط لوله گاز نورد استریم (Nord Stream) به اروپا که در سپتامبر 2022 منفجر شدند، درآمدهای انرژی روسیه را کاهش داده‌اند.

طبق گفته بازرگانان، تحریم‌ها همچنین بر افزایش هزینه‌ها برای صادرکنندگان روسی تأثیر داشته‌اند.

طبق ارقام منتشر شده روز پنجشنبه از وزارت دارایی، در ماه دسامبر، درآمدهای نفت و گاز از 961.7 میلیارد روبل در ماه نوامبر به 650.5 میلیارد روبل کاهش یافت.

انتظارات رویترز برای درآمدهای ماه گذشته 719 میلیارد روبل بود.

برای کل سال 2023، دولت روسیه برای درآمد فدرال از فروش نفت و گاز، مبلغ 8.939 تریلیون روبل برنامه‌ریزی کرده بود، که بیش از 34 درصد از کل درآمد بودجه است، نسبت به 11.586 تریلیون روبل در سال 2022، زمانی که قیمت‌های نفت بالاتر بودند، کاهش یافته است.

دیدگاه خود را درباره درآمد بودجه نفت و گاز روسیه در سال قبل 24 درصد کاهش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.