تورم چین و چالش بزرگ سال 2024

تورم چین و چالش بزرگ سال 2024
آنچه در این مقاله میخوانید

آخرین دسته از داده‌های چین حاکی از کاهش مداوم قیمت‌های مصرف‌کننده، رشد ثابت واردات و کاهش سرعت وام‌دهی است. همه نشان می‌دهند که کاهش تقاضای داخلی دوباره چالش‌های اقتصادی این کشور را در سال 2024 در اولویت قرار خواهد داد.

اقتصاددانان نسبت به اینکه آیا پاسخ پکن به این چالش کافی خواهد بود یا خیر بدبین هستند. در حالی که آنها می‌بینند که مقامات با تسهیل پولی واکنش نشان می‌دهند، ممکن است تاثیر آن به دلیل سطوح پایین اطمینان و مشکل بخش املاک و مستغلات محدود شود.

برای کشورهای جهان، این احتمال کاهش تقاضا از سوی چین برای کالاها و کالاها و همچنین کاهش مداوم قیمت صادرات را افزایش می‌دهد که می‌تواند به کاهش تورم کمک کند و در عین حال بر تنش‌های تجاری می‌افزاید.

دانکن رایگلی، اقتصاددان چینی در Pantheon Macroeconomics گفت: مبارزه چین برای احیای تقاضای ضعیف داخلی چالش اصلی آن برای سال 2024 است. او افزود، اما بهبودی آهسته و پر دست‌انداز خواهد بود و به این معنی است که چین به صادرات کاهش تورم به بقیه جهان ادامه خواهد داد.

داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان داد که تورم اصلی قیمت مصرف‌کننده در چین، که قیمت‌های نوسان مواد غذایی و انرژی را کاهش می‌دهد، با نرخ سالانه فقط 0.6 درصد در دسامبر افزایش یافت. این نشان دهنده بازگشت به سرعت پایینی بود که در اواخر سال 2022 مشاهده شد، زمانی که پایان هرج و مرج کنترل‌های ویروس کرونا در چین به هزینه‌های مصرف‌کننده ضربه زد.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین در Macquarie Group، گفت: داده‌های قیمت نشان می‌دهد که کاهش‌دهنده تولید ناخالص داخلی چین، وسیع‌ترین معیار قیمت‌ها، احتمالاً برای سه فصل متوالی کاهش یافته است که نشان‌دهنده طولانی‌ترین دوره کاهش تورم از سال 1999 است.

همچنین با افزودن شواهدی از ضعیف بودن تقاضای داخلی، داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان داد که واردات در دسامبر تنها 0.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است، در حالی که موجودی وام‌های ارائه شده توسط بخش مالی چین با کمترین سرعت در رکوردهای سال 2003 افزایش یافته است.

اقتصاددانان انتظار دارند بانک مرکزی چین به زودی از روز دوشنبه با کاهش نرخ سیاستی کلیدی و تزریق نقدینگی بیشتر به سیستم مالی اقدام کند.

اما اقتصاددانان مطمئن نیستند که موثر باشد، زیرا اعتماد پایین مصرف‌کننده و کسب و کار باعث کاهش تقاضا برای وام می‌شود. تورم همچنین منجر به افزایش هزینه‌های استقراض در شرایط واقعی می‌شود و تأثیر کاهش نرخ اسمی را کاهش می‌دهد.

در مورد اقدامات مالی، چین معمولا بودجه سالانه خود را تا یک جلسه پارلمانی که معمولاً در ماه مارس برگزار می‌شود، منتشر نمی‌کند. پکن متعهد شده است که هزینه‌های دولت را به‌درستی در سال جاری افزایش دهد و اقتصاددان‌ها انتظار دارند که استقراض دولت مرکزی افزایش یابد. اما باید دید که آیا این می‌تواند عقب‌نشینی ناشی از کنترل‌های سخت‌تر بر تامین مالی دولت محلی را جبران کند یا خیر.

دیدگاه خود را درباره تورم چین و چالش بزرگ سال 2024 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.