وضعیت ارز ذخیره دلار پاداش ایالات متحده برای کنترل دریاها است

وضعیت-ارز-ذخیره-دلار-پاداش-ایالات-متحده-برای-کنترل-دریاها-است
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، کنترل ایالات متحده بر دریاها به آن کشور امکان می‌دهد تا وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره را حفظ کند. نووگراتز پیشنهاد کرد که حملات مشترک ایالات متحده و بریتانیا (United Kingdom) به یمن ضروری بودند چون به ساکنان این امکان را می‌دهند که “به طور نامحدود و با نرخ‌های پایین وام بگیرند.”

تاثیر حملات بر کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ عبور می‌کنند

مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، میلیاردر و مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، اظهار داشته است که وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره، پاداشی است که ایالات متحده در ازای کنترل دریاها دریافت می‌کند. به گفته این میلیاردر، حفظ این وضعیت برای ایالات متحده هزینه‌ای معادل با ۱ تریلیون دلار دارد که حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) آن کشور است.

نووگراتز، حامی حزب دموکرات و رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن (Joe Biden)، این اظهارات را بلافاصله پس از آن ارائه داد که ایالات متحده و بریتانیا (U.K.) حملات موشکی را به مناطقی از یمن که گزارش‌ها حاکی از کنترل آن توسط حوثی‌ها بود، انجام دادند. حملات به شبه‌نظامیان حوثی پس از افزایش تعداد حملات به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ عبور می‌کنند، صورت گرفت.

افزایش حملات باعث شده است برخی از شرکت‌های کشتیرانی تعلیق یا اجتناب از استفاده از دریای سرخ را در پیش بگیرند. این مسئله، به نوبه خود، نه تنها منجر به افزایش هزینه‌های حمل کالاها از طریق دریا شده، بلکه کمبودهایی را در مواد خام و محصولات نهایی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، کارخانه بزرگ تسلا (Tesla) در آلمان اخیراً به دلیل تاخیر در تحویل قطعات مجبور به تعطیلی تولید شده است.

پس از ابتدا خودداری از انجام واکنش گسترده‌ای به حملات به کشتی‌ها، ایالات متحده و بریتانیا به آخرین تحریکات شبه‌نظامیان حوثی واکنش نشان دادند و در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) به ۳۰ هدف در داخل یمن حمله کردند. با این حال، این حملات مجدداً نگرانی‌ها در مورد وقوع جنگ منطقه‌ای وسیع‌تری را برانگیخته است.

هزینه وام‌گیری

در همین حال، نووگراتز در پست ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) خود در X، اظهار داشت که اگر ساکنان ایالات متحده قرار است به وام‌گیری با نرخ‌های بسیار پایین ادامه دهند، این حملات ضروری هستند.

نووگراتز گفت:

“کشوری که دریاها را کنترل می‌کند، همیشه با وضعیت ارز ذخیره پاداش داده شده است. حفظ این رتبه برای ایالات متحده تقریباً ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GPD) هزینه دارد. این به ما امکان وام‌گیری نامحدود با نرخ‌های پایین را می‌دهد. اقدامات در دریای سرخ در این زمینه بسیار مناسب هستند.”

در پاسخ به این پست، برخی از دنبال‌کنندگان نووگراتز در X از حمایت میلیاردر از بمباران ابراز شگفتی کردند. با این حال، یک کاربر به نووگراتز در مورد کاهش سلطه دلار آمریکا هشدار داد.

این کاربر گفت:

“زمان سلطه آمریکا به زودی به پایان خواهد رسید. ما سه دهه از وضعیت بی‌رقیب برتر در جهان لذت برده‌ایم و اکنون خود را در دنیای چندقطبی می‌یابیم. من برای بیت کوین (Bitcoin) سپاسگزارم.”

با این حال، کاربر دیگری نظریه نووگراتز را رد کرد و به این نکته اشاره کرد که آلمان و ژاپن نرخ بهره پایین‌تری دارند، اما آن‌ها بخشی از کمپین بمباران یمن نیستند.

نظر شما در مورد اظهارات نووگراتز، میلیاردر و مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال، در مورد جایگاه دلار آمریکا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره وضعیت ارز ذخیره دلار پاداش ایالات متحده برای کنترل دریاها است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.