مصر می‌خواهد تا سال 2030 یک ارز دیجیتال کارآمد داشته باشد

ارز-دیجیتال-بانک-مرکزی-مصر
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش‌ها، مصر قصد دارد تا یک ارز دیجیتال بانک مرکزی را تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی کند تا رقابت‌پذیری ارز ملی خود را افزایش دهد. بر اساس گفته یک کارشناس اقتصادی مصری، یک ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی امن‌تر از ارزهای دیجیتالی خصوصی صادرشده است.

افزایش کارایی سیاست پولی

بر اساس یک گزارش، مصر قصد دارد تا یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، ای-پوند (e-pound)، را تا سال ۲۰۳۰ صادر کند. بانک مرکزی مصر (CBE) این ارز دیجیتال را صادر خواهد کرد که انتظار می‌رود رقابت‌پذیری ارز ملی مصر را افزایش دهد و کارایی سیاست پولی را بهبود بخشد.

جزئیات اهداف ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور واقع در شمال آفریقا در گزارشی از مطالعه‌ای که توسط مرکز اطلاعات و حمایت تصمیم‌گیری شورای وزیران مصر انجام داده شده است، توضیح داده شده است. این گزارش که “سند راهبردی مهم‌ترین جهت‌گیری‌های اقتصاد مصر برای دوره ریاست‌جمهوری جدید (۲۰۲۴-۲۰۳۰)” نامیده شده است، سیاست‌هایی را که برای اقتصاد مصر در شش سال آینده حیاتی هستند، شناسایی می‌کند.

علاوه بر فهرست کردن راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی به عنوان یکی از اولویت‌های خود، این سند همچنین از مقامات پولی مصری می‌خواهد تا کار خود را در توسعه بخش مالی ادامه دهند. هدف، همانند راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی، کمک به مصر برای دستیابی به فراگیری مالی ۱۰۰ درصدی تا سال ۲۰۳۰ است.

در همین حال، سید خضر (Sayed Khedr)، یک کارشناس اقتصادی مصری، در گزارشی که در “مصر ایندیپندنت” (Egypt Independent) منتشر شده، از فضائل یک ارز دیجیتال رسمی صادر شده ستایش کرده است. خضر همچنین توضیح داده است که چرا ای-پوند (e-pound) نسبت به ارزهای دیجیتالی که به صورت ناشناس صادر می‌شوند مانند بیت کوین (Bitcoin)، وضعیت بهتری دارد.

این کارشناس گزارش داده است: “ما نمی‌دانیم بیت کوین توسط چه کسی اختراع شده است، بنابراین میزان امنیت آن پایین است. در مقابل، اگر رمز ارز‌ها به صورت رسمی توسط بانک مرکزی پیاده‌سازی شوند، نرخ امنیتی بالاتر خواهند داشت.”

با این حال، خضر در تلاش است تا به مصری‌ها اطمینان دهد که راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) منجر به کاهش تعداد اسکناس‌های در گردش نخواهد شد. او همچنین ادعا کرده است که اگر برای این ارز دیجیتال به طور گسترده‌ای بازاریابی شود، قادر خواهد بود به صورت غیرمستقیم از اقتصاد پشتیبانی کند.

نظر شما در مورد تلاش مصر برای صادر کردن ارز دیجیتال بانک مرکزی خود چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره مصر می‌خواهد تا سال 2030 یک ارز دیجیتال کارآمد داشته باشد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.