رشد 5 درصدی اقتصاد ونزوئلا در سال 2023

رشد-5-درصدی-اقتصاد-ونزوئلا-
آنچه در این مقاله میخوانید

نیکولاس مادورو (Nicolas Maduro)، رئیس جمهور ونزوئلا، روز دوشنبه در سخنرانی سالانه خود به مجلس همسو با دولت گفت که اقتصاد ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵ درصد رشد کرده است و رشد در این سال به ۸ درصد خواهد رسید.

اقتصاد ونزوئلا از یک فروپاشی طولانی‌مدت رنج می‌برد که با تورم سه‌رقمی و خروج انبوه میلیون‌ها مهاجر به دنبال فرصت‌های بهتر در جاهای دیگر، وضعیت آن وخیم‌تر شده است؛ با این حال، نرخ تورم آن دیگر بالاترین نرخ در آمریکای لاتین نیست، چون نرخ تورم آرژانتین از ۲۰۰ درصد فراتر رفته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تورم در سال گذشته به کمی کمتر از ۱۹۰ درصد رسید که نشان‌دهنده تسهیل نسبت به ۲۳۴ درصد سال پیش از آن است.

مادورو به نمایندگان مجلس گفت:

“در سال ۲۰۲۴، ما سیاست تحریک تولید ملی، بهبود درآمد ملی، و بازیابی درآمد برای کارگران را ادامه خواهیم داد. برای امسال، ما پیش‌بینی می‌کنیم که رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۸ درصد خواهد بود.”

همانطور که مادورو گفته است، رشد در سال ۲۰۲۲، ۱۵ درصد بوده است.

مادورو گفت که تورم امسال دو رقمی خواهد بود.

مادورو افزود که شرکت نفت دولتی PDVSA سال گذشته ۶.۲۳ میلیارد دلار به خزانه‌داری کشور سپرده است.

این رقم، که مادورو گفت برای پرداخت حقوق، بهداشت، آموزش و مسکن اختصاص یافته، مربوط به آن چیزی است که شرکت به دولت تحویل داده است، نه به کل درآمدها.

بر اساس سندی که رویترز پایان سال گذشته مشاهده کرد، دولت پیش‌بینی می‌کند که پس از کاهش تحریم‌های ایالات متحده و با وجود تولید ثابت، امسال افزایش ۲۷ درصدی در درآمد خود از PDVSA داشته باشد.

تخفیف تحریم‌ها، که تا ماه آوریل ادامه خواهد داشت، قیمت نفت خام ونزوئلا را افزایش داده و تحلیلگران انتظار دارند که درآمد به افزایش هزینه‌های اجتماعی منجر شود، چون دولت سعی دارد حمایت مردم را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به دست آورد.

درآمد نفتی پیش از این به دلیل تولید پایین ناشی از زیرساخت‌های فرسوده و عدم سرمایه‌گذاری آسیب دیده است.

طبق سندی که در ماه دسامبر مشاهده شد، دولت مادورو پیش‌بینی می‌کند که کل هزینه‌ها در سال ۲۰۲۴ معادل ۲۰.۵ میلیارد دلار خواهد بود و درآمد حاصل از صادرات نفت و مالیات‌های پرداختی توسط PDVSA ۵۸ درصد را پوشش خواهد داد.

پس از امضای توافق انتخاباتی توسط دولت با مخالفان، ایالات متحده در ماه اکتبر تحریم‌ها را کاهش داد.

در ماه دسامبر، جو بایدن (Joe Biden)، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در ازای آزادی ۱۰ آمریکایی و دست‌کم ۲۴ ونزوئلایی وابسته به مخالفان، به یک متحد مادورو عفو داده است.

تاریخ انتخابات هنوز تعیین نشده است، اما انتظار می‌رود در نیمه دوم سال برگزار شود.

نظر شما در مورد روند رو به رشد اقتصاد ونزوئلا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره رشد 5 درصدی اقتصاد ونزوئلا در سال 2023 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.