چرا راه اندازی ETF های بیت کوین بازار طلا را تهدید می‌کند؟

چرا-راه-اندازی-ETF-های-بیت-کوین-بازار-طلا-را-تهدید-می‌کند؟
آنچه در این مقاله میخوانید

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (U.S. Securities and Exchange Commission) روز چهارشنبه راه‌اندازی ۱۱ صندوق قابل معاوضه بیت کوین (bitcoin exchange-traded funds)  را تایید کرد.

وقتی صحبت از یک دارایی برای حفظ ارزش سرمایه می‌شود، طلا از گذشته‌های دور بهترین دوست سرمایه‌گذاران بوده است اما یک ارز دیجیتال خاص به دنبال راه یافتن به میان اموال محفوظ با راه‌اندازی این هفته صندوق‌های قابل معاوضه اسپات بیت کوین (spot bitcoin exchange-traded funds) ، است.

الکس پیکارد  (Alex Pickard)، معاون تحقیقات در شرکت سرمایه‌گذاری Research Affiliates، گفته است: “اهمیت طلا (GC00) (GCG24) و صندوق‌های قابل معاوضه طلا (gold ETFs) از سوی بیت کوین (BTCUSD) تهدید شده است.” ظهور صندوق‌های قابل معاوضه (ETF) بیت کوین بازار طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری را بیشتر تهدید می‌کند.”

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده روز چهارشنبه راه‌اندازی ۱۱ صندوق معاملاتی بورسی بیت کوین را تایید کرد که، برخی از آنها از روز پنجشنبه معاملات خود را شروع کردند.

یمو شو (Yemu Xu)، از ‌بنیان‌گذاران توکن‌های رمزنگاری شده و پلتفرم‌های بلاک چین ARPA و پروتکل Bella گفت: تاریخ ۱۰ و ۱۱ ژانویه (20 و 21 دی) را به یاد خواهد داشت – روزی که صندوق‌های قابل معاوضه (ETF) اسپات بیت کوین تایید شدند و روزی که معاملات آنها شروع شد. این تاریخ‌ها آغاز دوران دیجیتال را نشان می‌دهند.”

حجم معاملات از همین حالا بالا است

شو، که یک تحلیلگر سابق برای فیدلیتی (Fidelity) بوده است، گفت که از تاریخ ۱۱ ژانویه (21 دی)، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های اهدایی، عموم مردم و دیگران می‌توانند “به صورت آزاد و قانونی بیت کوین و دارایی‌های مرتبط با بیت کوین را با هزینه معاملاتی مقرون به صرفه خریداری، نگهداری و معامله کنند”.

او به MarketWatch گفت: صندوق‌های قابل معاوضه بیت کوین نشان می‌دهد که یک دسته دارایی جدید “در حال تبدیل به دسته‌ای دارایی برای سرمایه‌گذاری عموم مردم به شیوه‌ای مطابق با قوانین، دقیقاً مانند آن چیزی است که طلا حدود ۲۰ سال پیش انجام داد”.

شو گفت: “با این حال، احتمالاً زمان کمتری برای رسیدن حجم معاملات آنها به جایی که صندوق‌های قابل معاوضه طلا امروز هستند، طول خواهد کشید، ، چون نوسان بالا در صندوق‌های قابل معاوضه بیت کوین احتمالاً “سرمایه ریسک دار را جذب خواهد کرد که فعالیت‌های معاملاتی فعالی را به بار خواهد آورد.”

بر اساس داده‌های بازار Dow Jones، روز پنجشنبه، حجم معاملات برای SPDR Gold Shares GLD، بزرگترین صندوق قابل معاوضه طلای جهان، ۶.۸۳ میلیون، و ارزش این سهام ۱.۲۸ میلیارد دلار بود. همان روز، بیش از ۴.۶ میلیارد دلار ارزش سهام بین ۱۱ صندوق قابل معاوضه اسپات بیت کوین معامله شد.

پیکارد گفت: “صندوق قابل معاوضه SPDR Gold Shares از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، بیش از ۳۰۰ درصد بازدهی داشت، چون به سرمایه‌گذاران دسترسی به سرمایه‌گذاری پیش از این دشوار را داد.

او معتقد است که پنج تا ده سال آینده “دوران سرمایه‌گذاری اصلی بیت کوین” خواهد بود و گفت که او انتظار دارد صندوق‌های قابل معاوضه بیت کوین از نظر بازدهی پس از راه‌اندازی نسبت به SPDR Gold Shares، عملکرد بهتری داشته باشند.

اهمیت طلا

با این حال، پیکارد، که یک استخراج‌کننده سابق بیت کوین است، گفت که “با توجه به اهمیت تاریخی آن در طول هزاره‌ها و کاربردش در صنایع و جواهرات،” همیشه بازاری برای طلا وجود خواهد داشت، و طلا و بیت کوین می‌توانند در شرایط مناسب، سرمایه‌گذاری‌های مکملی باشند.

پیکارد گفت که به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری، بیت کوین به عنوان “‘طلای دیجیتالی’ بازار سرمایه‌گذاری طلا فیزیکی را به هم ریخته و همچنان این کار را ادامه خواهد داد، اما “بیت کوین، اگر هیچ مزیتی برای داشتن آن نسبت به طلا وجود نداشت، به این شکل مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.”

پیکارد گفت: بیت کوین و طلا دارای “تفاوت‌های بزرگ در نوسان” هستند، اما هر دو “در همان زمین ‘ذخیره ارزش’ سرمایه‌گذاری بازی می‌کنند. بازاریابان برای صندوق‌های قابل معاوضه طلا و بازاریابان برای صندوق‌های قابل معاوضه بیت کوین به دنبال همان دلارهای سرمایه‌گذاری هستند.”

با این حال، او معتقد است که این دو دارایی می‌توانند در یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع “مکمل یکدیگر” باشند چون “نوسان‌های بسیار متفاوت” دارند. Investopedia نوسان را به عنوان میزان و سرعت تغییر قیمت‌ها در یک دوره زمانی مشخص تعریف کرده است.

سی کی ژنگ (CK Zheng)، بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری متقابل رمز ارز ZX Squared Capital، توضیح داد که در حالی که قیمت‌های طلا از زمان شروع همه‌گیری بیماری کووید-19 کمتر از ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند، قیمت‌های بیت کوین بیش از ۳۵۰ درصد رشد کرده‌اند.

او گفت: “در این دوره بی‌سابقه از چاپ پول و تورم بالا در ایالات متحده، دیدگاه سنتی در مورد طلا به عنوان یک ذخیره ارزش به شدت تضعیف شده است، چون مردم بیت کوین را به عنوان راهی بهتر برای مقابله با چاپ پول جهانی در نظر می‌گیرند.”

او گفت که در حالی که طلا و بیت کوین برای آینده قابل پیش‌بینی در کنار هم خواهند بود، “پایه‌های سرمایه‌گذاری آتی آنها بسیار متفاوت خواهد بود.”

ژنگ، که سابقا سرپرست جهانی ریسک در کردیت سوئیس (Credit Suisse) بوده است، گفت: سرمایه‌گذاران طلا “این فلز گرانبها با چندین هزار سال تاریخ تجارت جهانی را از دیدگاه تاریخی آن ارج می‌نهند.” در همین حال، سرمایه‌گذاران بیت کوین “بیشتر به آینده‌نگری تمایل دارند و بیت کوین را به عنوان یک فناوری مخرب می‌بینند که سنت‌های مالی سنتی را در عصر دیجیتال به چالش می‌کشد.”

او گفت که برای پذیرش بیت کوین از سوی سرمایه‌گذاران اصلی زمان لازم است، و افزود که زمان پذیرش برای فناوری‌های جدید معمولاً طولانی است.

سی کی ژنگ (CK Zheng)از ZX Squared Capital، گفت: از آنجا که بیت کوین بهترین دسته دارایی از زمان آغاز به کارش بوده است، قطعاً توجه برخی سرمایه‌گذاران را از طلا دور خواهد کرد.’

ژنگ گفت: “تایید صندوق‌های قابل معاوضه اسپات بیت کوین قطعاً “فرآیند پذیرش را آسان‌تر می‌کند، چون سرمایه‌گذاران اصلی می‌توانند از ابزارهای سرمایه‌گذاری آشنا برای تنوع‌بخشی به ریسک‌های خود استفاده کنند”.

دیدگاه خود را درباره چرا راه اندازی ETF های بیت کوین بازار طلا را تهدید می‌کند؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.