گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 17 ژانویه 2024

گزارش-روزانه-قیمت-فلزات-پایه-17-ژانویه-2024
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از آن که دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) بیانیه‌ای صادر کرد که در آن، بر نیاز به نگه داشتن نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی‌تر تأکید می‌کرد، و سرمایه‌گذاران انتظارات خود در مورد آغاز تسهیل پولی در ماه مارس (اسفند/فروردین) را کاهش دادند، سهام ایالات متحده امروز با نرخ پایین‌تری معاملات خود را آغاز کردند. در حال حاضر، سوآپ‌های فوروارد احتمال ۷۰ درصدی برای کاهش نرخ بهره فدرال (Fed) تا اوایل بهار را در نظر می‌گیرند. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات متحده (US Treasury) دوباره بالای ۴ درصد رفت، در حالی که شاخص دلار (dollar index) به بالاترین سطح یک ماهه خود پرید و به ۱۰۳.۲۵ رسید.

فلزات پایه

در حالی که تنش‌ها در دریای سرخ مستقیماً منجر به افزایش قیمت فلزات پایه نشده است، اما تأثیرات غیرمستقیم در حال افزایش هستند، که ممکن است منجر به تأخیر در حمل‌ونقل‌ها و افزایش هزینه‌های باربری شوند. شاخص کانتینر دوری (Drewry Container Index) از شانگهای به سایر نقاط جهان حداقل ۱۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است، و واردکنندگان اروپایی بیشترین فشار این افزایش را حس کرده‌اند.

تشدید بیشتر تنش‌ها ممکن است به افزایش قیمت فلزات کمک کند. با این حال، در حال حاضر، تأثیر آن بر کالاهای اساسی جزئی به نظر می‌رسد.

قیمت آلومینیوم و مس ثابت مانده و این دو فلز پایه، به ترتیب، با قیمت ۲,۲۱۴ و ۸,۳۵۴.۵۰ دلار در هر تن معامله شدند.

روی بیشتر سودهای دیروز خود را از دست داد و با قیمت ۲,۵۴۷ دلار در هر تن بسته شد.

سرب نیز با قیمت ۲,۱۰۴ دلار در هر تن معامله شد. با نگرانی‌های رو به رشد در مورد چشم‌انداز اقتصادی چین، قیمت سنگ آهن روند نزولی اخیر خود را به ۱۲۸ دلار در هر تن ادامه داد. دولت چین در سه ماهه چهار  سال ۲۰۲۳ حمایت‌های بیشتری برای بخش ساخت‌وساز فراهم کرده است که باعث شده قیمت‌ها به سطح ۱۴۰ دلار در هر تن برسند. با این حال، تردید دیروز بانک خلق چین (PBOC) در کاهش نرخ بهره این سوال را مطرح کرده است که آیا اقتصاد چین امسال بدون حمایت کافی سیاست‌های مالی و پولی می‌تواند ۵ درصد رشد کند یا خیر. علاوه بر این، افزایش چرخه‌ای ذخایر فولاد و سنگ آهن در انبارهای داخلی نیز بر عملکرد آن تاثیر داشته است.

نفت و فلزات گرانبها

افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری (Treasury) جذابیت فلزات گرانبها را کاهش داده و باعث شده قیمت طلا تا حدی کاهش یابد و به ۲,۰۳۹.۷۰ دلار در هر اونس برسد و نقره نیز با قیمت ۲۲.۹۶ دلار در هر اونس معامله شود.

با وجود عدم قطعیت در مورد تحولات آتی تنش‌ها در دریای سرخ، به نظر نمی‌رسد که قیمت‌های نفت تحت تأثیر آن قرار گرفته باشند. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت (Brent) تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده‌اند و به ترتیب، به ۷۲.۰۵ و ۷۷.۹۶ دلار در هر بشکه رسیدند.

دیدگاه خود را درباره گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 17 ژانویه 2024 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.