بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی و اوپک، قیمت نفت افزایش یافت

قیمت-نفت-افزایش-یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به همراه گروه تولیدکننده OPEC، رشد نسبتاً قوی در تقاضای جهانی نفت در این سال را پیش‌بینی کردند، قیمت‌های نفت روز پنجشنبه افزایش یافت، که این افزایش قیمت از اختلال در تولید ایالات متحده و ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نیز ناشی می‌شد.

در ساعت ۱۰:۰۵ به وقت گرینویچ، ارزش قراردادهای آتی نفت برنت ۳۷ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۲۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قراردادهای آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) ایالات متحده ۵۵ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۷۳.۱۱ دلار رسید.

گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان داد که این نهاد اکنون انتظار دارد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ تا ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز (bpd) افزایش یابد، که ۱۸۰,۰۰۰ بشکه بیشتر از پیش‌بینی قبلی خود است. این آژانس به رشد اقتصادی بهبود یافته و قیمت‌های پایین‌تر نفت خام در سه ماهه چهارم اشاره کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) روز چهارشنبه گفته بود که انتظار دارد رشد تقاضا در این سال ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز باشد، که تغییری نسبت به پیش‌بینی خود در ماه دسامبر نداشته است. این گروه تولیدکننده همچنین گفته است که انتظار می‌رود تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ تا ۱.۸۵ میلیونبشکه در روز افزایش یابد و به ۱۰۶.۲۱ میلیون بشکه در روز برسد.

فاتح بیرول (Fatih Birol)، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، روز چهارشنبه در انجمن بازارهای جهانی رویترز گفت که او انتظار دارد بازارهای نفت امسال با وجود تنش‌های خاورمیانه، افزایش عرضه و چشم‌انداز رشد تقاضای کند، در موقعیتی “راحت و متعادل” باشند.

احسان خمان (Ehsan Khoman)، تحلیلگر در بانک MUFG، گفت معاملات محدود شده نفت در روزهای اخیر روندی را تقویت می‌کند که سرمایه‌گذاران نگرانی در مورد احتمال خطر حملات به نفتکش‌ها در دریای سرخ را نادیده می‌گیرند.

حملات شبه‌نظامیان حوثی مستقر در یمن علیه کشتی‌ها در دریای سرخ باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها مجبور شوند محموله‌های خود را از طریق آفریقا منتقل کنند، که به زمان و هزینه‌های سفر اضافه می‌کند. ایالات متحده روز چهارشنبه دور دیگری از حملات را علیه اهداف حوثی در یمن به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل حملات به کشتی‌ها انجام داد.

حوثی‌های همسو با ایران می‌گویند که آن‌ها در همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ اسرائیل با غزه عمل می‌کنند.

در آخرین نشانه از تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال افزایش، وزارت امور خارجه پاکستان گفت که دو روز پس از حملات ایران داخل خاک پاکستان، این کشور حملاتی را داخل خاک ایران انجام داد و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بلوچ را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

در همین حال، در داکوتای شمالی، ایالت بزرگ تولیدکننده نفت آمریکا، خروجی نفت به دلیل سرمای شدید ۶۵۰,۰۰۰ تا ۷۰۰,۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافته است.

داده‌های دولت آمریکا در مورد موجودی نفت در ساعت ۱۱ صبح ET (۱۶:۰۰ به وقت گرینویچ) روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد. بر اساس منابع بازار به نقل از آمار انستیتوی نفت آمریکا (American Petroleum Institute)، ذخایر نفت خام داخلی هفته گذشته ۴۸۰,۰۰۰ بشکه افزایش یافته‌اند.

دیدگاه خود را درباره بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی و اوپک، قیمت نفت افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.