اقتصاد مالزی در سه ماهه چهارم رشد کرد اما چشم انداز آن تیره است!

اقتصاد-مالزی-در-سه-ماهه-چهارم-رشد-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

اقتصاد مالزی در سه ‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ احتمالاً ۳.۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته، که کمی سریع‌تر از دوره سه ماهه قبلی است، هرچند که رکود صادرات و کاهش فعالیت نشان‌دهنده کاهش مومنتوم بود.

بر اساس برآوردهای پیشرفته رسمی که روز جمعه توسط اداره آمار منتشر شد، در حالی که تمامی بخش‌های عمده در دوره ماه‌های اکتبر تا دسامبر رشدی را ثبت کردند، رشد در بخش ساخت‌وساز از ۷.۲ درصد در سه‌ماهه قبلی، به ۲.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، و رشد تولید تقریباً ثابت و تنها ۰.۱ درصد بود.

در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، به دلیل افزایش مصرف داخلی که تقاضای ضعیف خارجی را جبران کرد، تولید ناخالص داخلی (GDP) مالزی ۳.۳ درصد رشد کرد. بر اساس داده‌های تجاری که جداگانه روز جمعه منتشر شد، صادرات مالزی، که از ماه مارس در حال کاهش بوده، ۸ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

اداره آمار از اکتبر سال گذشته به دلیل تقاضا برای آمار به‌موقع‌تر و برای پیروی از بهترین شیوه‌های بین‌المللی، شروع به انتشار برآوردهای اولیه در مورد عملکرد اقتصادی سه‌ماهه کرده است.

اداره آمار اعلام کرد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی سالانه مالزی در سال ۲۰۲۳ به ۳.۸ درصد برسد، که پایین‌تر از پیش‌بینی دولت مبنی بر رشد ۴ درصدی و کاهش شدید ۸.۷ درصدی از بالاترین رشد ۲۲ ساله در سال ۲۰۲۲ است.

تحلیلگران گفتند که انتظار می‌رود چشم‌انداز رشد مالزی در ماه‌های آینده تیره باقی بماند، و خطراتی از جمله احتمال افزایش تورم پس از برنامه‌ریزی برای کاهش یارانه‌ها در امسال را نشان می‌دهند.

شیوان تاندون (Shivaan Tandon)، اقتصاددان آسیای نوظهور در Capital Economics ، در یادداشتی گفت: “ما فکر می‌کنیم که اقتصاد قرار است در کوتاه مدت ضعیف باقی بماند، چون نرخ‌های بهره بالا، بازار کار در حال آرام شدن، تقاضای خارجی ضعیف و قیمت‌های کالاهای اساسی متعادل بر فعالیت‌ها اثر می‌گذارند.”

الکس هولمز (Alex Holmes) از Oxford Economics، گفت که در مورد پیش‌بینی دولت مبنی بر رشد ۴ تا ۵ درصدی در سال ۲۰۲۴، در میان کاهش مصرف داخلی و رشد جهانی محدود، “دستیابی به آن دشوار به نظر می‌رسد.”

انتشار داده‌ها پیش از جلسه سیاست پولی بانک نگارا مالزی (Bank Negara Malaysia) در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۲ (۲۴ ژانویه) صورت گرفت. بر اساس نظرسنجی از تمامی ۲۸ اقتصاددانی که توسط رویترز صورت گرفته است، انتظار می‌رود که بانک مرکزی نرخ بهره پایه خود را برای چهارمین بار متوالی بدون تغییر نگه دارد.

انتظار می‌رود که آمار نهایی سه ‌ماهه چهارم و تولید ناخالص داخلی (GDP) سال ۲۰۲۳ در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ (۱۶ فوریه) منتشر شوند.

نظر شما در مورد روند رشد اقتصادی مالزی، یکی از کشورهای توسعه یافته در آسیا، چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره اقتصاد مالزی در سه ماهه چهارم رشد کرد اما چشم انداز آن تیره است! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.