پیش بینی قیمت فلزات گرانبها در سال 2024

پیش-بینی-فلزات-گرانبها-در-سال-2024
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا

اگر سال ۲۰۲۳ سالی بود که اقتصاد تیترهای خبری را به خود اختصاص داد، پس سال ۲۰۲۴ با انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، احتمالا شاهد تغییرات سریع در چشم‌اندازهای سیاسی خواهد بود. با این حال، برای طلا این تنها یک ناپایداری دیگر است و موضوعی که به کمک آن، ارزش این فلز گرانبها رشد می‌کند.

مهم این است که سال ۲۰۲۴ با کاهش‌هایی که به طور منفی بر دلار و به تبع آن، به طور مثبت بر طلا تأثیر می‌گذارد، باید نقطه اوج نرخ‌ها در ایالات متحده را ثبت کند. با این حال، اگر تورم پایدارتر از حد انتظار تثبیت شود و کاهش نرخ‌ها به تعویق بیفتد، ممکن است از قیمت‌های افسارگسیخته جلوگیری شود.

پس از خریدهای قوی بخش رسمی در سال ۲۰۲۳، ما شاهد هستیم که این روند حفظ می‌شود، اما به میزان کمتری. در مقابل، ما شاهد خرید فیزیکی خوب و فروش کمتر از سوی نهادها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ETF هستیم. تأیید صندوق ETF بیت کوین یک عامل منفی است و اکسیژن اتاق را برای طلا می‌گیرد و با این تأیید، رقابت بین دسته‌های دارایی واقعی می‌شود.

به طور خلاصه، ما یک منحنی صعودی مشابه برای طلا مانند سال گذشته می‌بینیم، که البته این منحنی صعودی به دلایل متفاوتی نسبت به پارسال ایجاد شده است؛ ما سال ۲۰۲۴ را به عنوان یک ‘سال طلایی’ می‌بینیم – نه خیلی داغ و نه خیلی سرد، که گرایش به سمت بالا دارد. چیزی برای تأمل خرس‌ها. ما یک سود ۱۴ درصدی دیگر تا پایان سال را انتظار داریم، و طلا که قیمت آن به سطح ۲,۳۰۰ دلار می‌رسد.

نقره

اگر، همانطور که می‌گویند، جزر و مد رو به بالا تمام قایق‌ها را بلند می‌کند، پس اگر ما نسبت به طلا مثبت هستیم، باید نسبت به نقره هم مثبت‌تر باشیم. مطمئناً، این قایق سوراخی در کف ندارد و مبانی عرضه/ تقاضای آن حمایت‌کننده است. بازار نقره برای سال دیگری با کمبود عرضه قابل توجه و با اثر فزاینده کمبودها که شروع به تأثیرگذاری در عملکرد قیمت آن می‌کند، آماده به نظر می‌رسد، حتی اگر این کاهش‌ها هنوز بحرانی نباشند.

در حالی که انتظار می‌رود تقاضای صنعتی ۸ درصد افزایش یابد، با کاهش ۲ درصدی عرضه معدنی، نقره در موقعیت خوبی قرار دارد تا به عنوان با ارزش‌ترین فلز گرانبها در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شود. مانند همیشه، سودهای قیمتی قوی ممکن است با انعطاف‌پذیری قیمتی سنتی در اطراف تقاضای سرمایه‌گذاری، با خرید در افت‌ها و فروش در روندهای صعودی، متعادل شوند و از قیمت‌های افسارگسیخته جلوگیری کنند.

پلاتین

با کمبود پیش‌بینی شده ۳۵۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۴، که ۵ درصد از کل تقاضای پلاتین برای آن سال را تشکیل می‌دهد، ما یک سال مثبت را برای پلاتین پیش‌بینی می‌کنیم. با این حساب، موجودی‌های سطح بالا قرار است به پایین‌ترین سطح چهار ساله خود کاهش یابد که دوباره نشان‌دهنده ریسک قیمت به سمت بالا است.

پیش‌بینی می‌شود که عرضه معدنی ۳ درصد رشد کند چون کوره‌های ذوب آفریقای جنوبی فرایند نگهداری برنامه‌ریزی شده خود را به پایان رسانده‌اند اما همچنان خطراتی از کمبود برق ادامه‌دار، همراه با بازسازی یا احتمال بسته شدن عملیات‌های اقتصادی مرزی، وجود دارد.

انتظار می‌رود جایگزینی پالادیوم با پلاتین در بخش خودرو، نه تنها به خاطر تفاوت قیمت، بلکه به دلیل ریسک سیاسی ذاتی مرتبط با پالادیوم که عمدتاً از روسیه تأمین می‌شد، ادامه یابد. با تعداد کمتری از وسایل نقلیه ICE ساخته شده، ما افزایش محتاطانه‌تری در تقاضا از بخش خودرو می‌بینیم که البته تأثیر آن با قوانین سخت‌تر در مورد انتشار گازها متعادل شده است.

پالادیوم

وضعیت ناراحت‌کننده‌ای است که یکی از صعودی‌ترین عوامل برای پالادیوم این است که به نظر می‌رسد بازار تقریباً به طور یکپارچه خرسی (نزولی) باشد. اما این کاهش موقتی است.

از بالاترین قیمت بیش از ۳,۴۰۰ دلار در کمتر از ۲ سال پیش، به نظر می‌رسد که بهای پالادیوم با استفاده از آهن‌قراضه/بازیافت، بیشتر کاهش یافته، که باعث تغییر وضعیت از کسری ۲۰۰ هزار اونس در سال گذشته به مازاد ۳۰۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۴ شده است. و خرس‌ها در جهت جریان شنا می‌کنند. با کاهش تعداد وسایل نقلیه ICE و با پلاتین که تصمیم دارد سهم بزرگ‌تری از کیک موجود را به دست آورد، پالادیوم همچنان با موجودی‌های بزرگ سطح بالا (حدود ۱۲ میلیون اونس) و کاربردهای بسیار کم فعلی یا جدید با پتانسیل مصرف آن دست و پنجه نرم می‌کند.

در حالی که پالادیوم احتمالاً از فرایند نگهداری کوره‌های ذوب در روسیه بهره خواهد برد، قیمت به گونه‌ای است که تخمین زده می‌شود ۲۵ درصد از تولیدکنندگان با ضرر کار می‌کنند، که ممکن است باعث کاهش عرضه شود. این مسئله ممکن است کاهش قیمت آن را تا حدودی متوقف کند.

دیدگاه خود را درباره پیش بینی قیمت فلزات گرانبها در سال 2024 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.