سهمیه بنزین از 150 به 100 لیتر کاهش یافت

سهمیه-بنزین-از-150-به-100-لیتر-کاهش-یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

حدود یک ماه پس از وعده‌های مقامات دولت ایران مبنی بر عدم تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین در ایران، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه)، گزارش داد که سهمیه‌بندی بنزین یارانه‌ای (تقریباً ۰.۰۵ دلار) در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است.

خبرگزاری تسنیم این خبر را روز دوشنبه، ۲۲ ژانویه (2 بهمن)، اعلام کرد و افزود که ذخیره سهمیه بنزین ۱۵,۰۰۰ ریالی (تقریباً ۰.۰۲ دلار) نیز به 6 ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است. پیش از این، دوره ذخیره‌سازی 9 ماهه با حداکثر ذخیره‌سازی ۵۴۰ لیتر بود.

خبرگزاری تسنیم تأکید کرد که امکان ذخیره بیش از ۳۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵,۰۰۰ ریالی در کارت‌های سوخت وجود ندارد و اگر کارت سوختی این میزان سهمیه داشته باشد، سهمیه جدید در ماه‌های آینده به کارت واریز نخواهد شد.

خبرگزاری ایسنا نیز کاهش سهمیه بنزین ۳۰,۰۰۰ ریالی (تقریباً ۰.۰۵ دلار) در کارت‌های سوخت از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر را تأیید کرد و دلیل آن را “مبارزه با قاچاق” عنوان کرد. این خبرگزاری به نقل از جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعلام کرد “این موضوع هیچ ارتباطی با سهمیه ماهانه ۶۰ لیتری ندارد.”

برخی از رسانه‌های ایرانی این کاهش سهمیه بنزین را به عنوان تغییری “ناگهانی” توصیف کرده‌اند، چون هیچ اطلاعیه یا ارتباط قبلی در این زمینه وجود نداشت.

تغییر غیرمنتظره در محدودیت ذخیره‌سازی کارت سوخت، هم خودروهای سواری و هم موتورسیکلت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این تصمیم وزارت نفت تقریباً یک ماه پس از هک شدن سراسری پمپ بنزین‌ها در ایران اتخاذ شد. پیش از این، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تصمیم دولت برای کاهش سهمیه بنزین را رد کرده بود.

تجمع اعتراضی رانندگان کامیون در پاسخ به کمبود سوخت در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ (7 آذر 1402) در تهران برگزار شد. در این تجمع شعارهایی مانند “مسئولان نالایق، استعفا، استعفا” سر داده شد.

در طی هک شدن پمپ بنزین‌ها در ایران، مردم مجبور شدند بنزین را به قیمت بازار که چندین برابر گران‌تر است، خریداری کنند.

به دلیل حمل و نقل کالا و سیستم‌های حمل و نقل در ایران، قیمت سوخت یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت سایر کالاها است و افزایش آن به طور مستقیم بر افزایش قیمت سایر کالاها تأثیر می‌گذارد.

تصمیمات دولت در مورد سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین در زمان‌های مختلف منجر به اعتراضات شده است.

بزرگترین این اعتراضات در نوامبر ۲۰۱۹ پس از این که دولت به طور ناگهانی قیمت سوخت را ۳۰۰ درصد افزایش داد، رخ داد.

اطلاعات نشان می‌دهد که در پی کاهش سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، نیروهای امنیتی با توزیع یارانه‌های بنزین بین خانواده‌های بدون خودرو و تسهیل فروش آن به قیمت بازار، در تلاش برای کاهش اعتراضات هستند.

دیدگاه خود را درباره سهمیه بنزین از 150 به 100 لیتر کاهش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.