تنش‌های ژئوپلیتیک، انتخابات و عدم اطمینان سیاست بر بازار چین تاثیر می‌گذارد

تنش‌های-ژئوپلیتیک-بر-بازار-چین-تاثیر-می‌گذارد
آنچه در این مقاله میخوانید

مدیران ارشد مالی آسیا انتظار دارند که تنش‌های ژئوپلیتیک، انتخابات آینده آمریکا و عدم قطعیت سیاست‌های پکن اعتماد سرمایه‌گذاران به چین را در سال ۲۰۲۴ به لرزه درآورد، در حالی که سرمایه‌گذاران بازارهای منطقه‌ای دیگری مانند هند را برای بازدهی‌های بهتر هدف قرار ‌دهند.

چین تلاش می‌کند از اهرم‌های سیاسی برای افزایش احساسات سرمایه‌گذار و ثابت کردن بازار سهام داخلی که در حال سقوط است، استفاده کند. این کشور روز چهارشنبه کاهش نرخ بازده واقعی (RRR) برای بانک‌ها را اعلام کرد که برای آزادسازی حدود ۱ تریلیون یوان (۱۳۹.۶۴ میلیارد دلار) نقدینگی به منظور حمایت از اقتصاد ناپایدار خود و بالا بردن قیمت‌های سهام در سرزمین اصلی و هنگ کنگ تعیین شده بود.

مدیران در شرکت‌های مبادله و مدیران دارایی در طول بحث‌های خود در روز پنجشنبه در انجمن مالی آسیا در هنگ کنگ گفتند که با وجود احتمال بروز موانع ژئوپلیتیک بیشتر در سال ۲۰۲۴، بازگرداندن اعتماد کار آسانی نیست.

رنه بولمن (Rene Buehlmann)، مدیرعامل جهانی سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت مدیریت دارایی انگلیسی Abrdn، گفت: “صادقانه بگویم – توضیح (شرایط در چین) کاملاً چالش‌برانگیز است.”

او افزود: “ما همه می‌دانیم که ارزش‌گذاری‌ها کاملاً پایین است و در سبدهای سرمایه ما شرکت‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد.” او ادامه داد که بازگشت سرمایه بین‌المللی فقط زمانی رخ می‌دهد که اعتماد احیا شود.

بولمن گفت که این کار نیازمند تغییر سیستمی و نه تنها اقدامی انفرادی در سیاست‌های دولت چین است.

باب پرینس (Bob Prince)، از مدیران سرمایه‌گذاری در Bridgewater، گفت که تورم منفی، ضعف اشتغال و تنش‌های ژئوپلیتیک اقتصاد چین را مختل می‌کنند.

او گفت: “مشکل در چین از زمان پایان دوران شیوع بیماری کووید-19 بوده است، اقتصاد خیلی ضعیف بوده است.” وی افزود که تورم منفی مشکل بدهی را بدتر کرده و در عین حال سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پرینس همچنین افزود که مسائل ژئوپلیتیکی باعث شده‌اند تا برخی از “سرمایه‌ها از چین عقب‌نشینی کنند”، اما خاطرنشان کرد که صرف ریسک فعلی، دارایی‌های چینی را جذاب می‌کند.

شاخص پایه CSI ۳۰۰ چین از بالاترین سطح خود در فوریه ۲۰۲۱، ۴۷ درصد کاهش یافته است.

در ۱۲ ماه گذشته، شاخص پایه Hang Seng هنگ کنگ (.HIS) ۲۶ درصد سقوط کرده، CSI ۳۰۰، ۲۲ درصد از دست داده و شاخص گسترده‌تر شانگهای کامپوزیت (.SSEC) ۱۵ درصد کاهش یافته است. در همان دوره، شاخص Nikkei ژاپن ۲۴ درصد افزایش یافت و S&P ۵۰۰ آمریکا (.SPX) ۲۷ درصد رشد کرد.

نیکلاس آگوزین (Nicolas Aguzin)، مدیرعامل Hong Kong Exchange and Clearing (، روز پنجشنبه گفت که بازار سهام هنگ کنگ، که نزدیک به کمترین سطح ۱۵ ماهه خود معامله می‌شود، تحت تأثیر نقاط اوج ژئوپلیتیکی جهانی و تنش‌های آمریکا-چین قرار گرفته است.

آگوزین گفت که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر اعتقاد سرمایه‌گذاران را در سال ۲۰۲۴ هدایت خواهد کرد.

او افزود که سرمایه‌گذاران مالکیتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اخیراً تمرکز خود را با جریان‌های جدید به بازار هنگ کنگ تغییر داده‌اند، اگرچه او ارقامی ارائه نکرد.

مین-لان تان (Min-Lan Tan)، رئیس دفتر سرمایه‌گذاری اصلی UBS در آسیا و اقیانوسیه، گفت که سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین‌هایی خارج از چین بوده‌اند که این مسئله هند را “بخش ضروری آینده” قرار داده است.

او گفت: “هنوز هم فضایی برای هند وجود دارد تا به سطح بعدی برسد، چون در حال حاضر آنچه می‌بینیم شامل زیرساخت‌های عمومی زیاد، جمعیت پایدار، و نرخ‌های بالاتر سرمایه‌گذاری است.”

تان افزود: “(انتخابات) ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر برگزار می‌شود. این که آیا این موضوع فشار بیشتری بر چین ایجاد می‌کند یا نه، موضوعی است که مهم است.”

دیدگاه خود را درباره تنش‌های ژئوپلیتیک، انتخابات و عدم اطمینان سیاست بر بازار چین تاثیر می‌گذارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.