افزایش ساعتی نرخ تبادل دلار و ریال

افزایش-ساعتی-نرخ-تبادل-دلار-ریال
آنچه در این مقاله میخوانید

نرخ برابری طلا، دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران در هر ساعت شاهد افزایش قابل توجه بوده است. در زمان این نگارش این گزارش، نرخ برابری هر دلار آمریکا به “۵۵,۷۰۰ تومان” رسیده است.

به گزارش وبسایت بن‌بست، که نرخ‌های برابری ارزهای خارجی و طلا در بازار ایران را گزارش می‌کند، تنها در عرض یک ساعت، قیمت هر دلار آمریکا “۲,۵۰۰ ریال” افزایش یافت و هر سکه طلا “۱ میلیون ریال” (تقریبا ۲ دلار) صعود کرد.

با افزایش قیمت دلار آمریکا از ۵۴۰,۰۰۰ ریال در روز یکشنبه، ۲۱ ژانویه (1 بهمن)، به نزدیک ۵۶۰,۰۰۰ ریال طی سه روز، بازارهای مالی در ایران در روزهای اخیر متلاطم بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولتی ایرنا (IRNA)، شاخص اصلی بازار سهام، در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۳ ژانویه (3 بهمن)، کاهش ۲۶,۰۰۰ واحدی را تجربه کرد و به ۲.۱۲۹ میلیون واحد رسید و ۹,۱۶۰ میلیارد ریال (تقریبا ۱۶.۵ میلیون دلار) نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش روزنامه جهان صنعت، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، تاکید کرد که “هیچ مدیریتی در بازار سهام انجام نمی‌شود” و این بازار “کاملا به حال خود رها شده است.”

شقاقی شهری اعلام کرد که “هر وزارتخانه و نهادی به طور مداوم دستورالعمل‌هایی صادر می‌کند و آن‌ها را تغییر می‌دهد.”

شقاقی شهری همچنین تأکید کرد که “اطلاعیه‌های صادر شده به طور مداوم نرخ‌ها و متغیرهای کلیدی تأثیرگذار بر بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند که این مسئله باعث ایجاد سردرگمی می‌شود” و “در این شرایط، سهامداران سهام می‌خرند، اما سپس می‌بینند که یک اطلاعیه ناگهانی تأثیر منفی بر سودآوری شرکت‌ها دارد.”

علاوه بر این، سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در ایران، دامنه نوسانات در بازار سکه را به سیاست‌های سرکوبگرانه و “دستکاری بازارها با دستورالعمل‌ها” نسبت داد و در X نوشت که این روند “فایده‌ای جز سوق دادن سرمایه مردم به بازارهای غیررسمی و نقدی ندارد” و مقامات “هرگز به دلایلی فراتر از بستن و محدود کردن فکر نکرده‌اند.”

موج افزایش نرخ‌های طلا و ارز در بازار ایران در حالی رخ می‌دهد که اعتراضات مرتبط با مسائل معیشتی در شهرهای مختلف ادامه دارد.

نظر شما در مورد روند افزایش ارزش دلار در بازار ایران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره افزایش ساعتی نرخ تبادل دلار و ریال بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.