بارگیری و تخلیه کالا در بنادر طی 10 ماه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است

بارگیری-و-تخلیه-کالا-در-بنادر-8-درصد-رشد-داشته-است
آنچه در این مقاله میخوانید

سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرد که بارگیری و تخلیه کالا در بنادر کشور در ده ماهه اول سال جاری خورشیدی (۲۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این مدت ۱۹۴,۰۷۸,۴۵۷ تن کالا در بنادر بارگیری و تخلیه شده است.

در این دوره، عملیات بارگیری و تخلیه در بخش کانتینر نیز شش درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده قبلی توسط وزارت راه و شهرسازی، بارگیری و تخلیه کالا در بنادر ایران در سال خورشیدی گذشته ۱۴۰۰ (پایان یافته در ۲۰ مارس ۲۰۲۳) نسبت به سال قبل از آن، ۱۷ درصد افزایش یافته است.

داده‌های این وزارتخانه نشان می‌دهند که بارگیری و تخلیه کالا در بنادر کشور در سال گذشته خورشیدی به ۱۵۲.۹۱ میلیون تن رسیده است، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۱۳۰.۶۹ میلیون تن بوده است.

در سال مذکور، عملیات بارگیری و تخلیه در بخش کانتینر به ۲.۱ میلیون TEU با وزن ۲۴.۵۷ میلیون تن رسید که ۱۳.۵ درصد بیشتر از ۱.۸۵ میلیون TEU در سال ۱۳۹۹ است.

بارگیری و تخلیه کالا در سال گذشته همچنین در بخش فله خشک ۱۲.۸ درصد، در بخش فله مایع ۱۲.۶ درصد، در بخش کالای عمومی ۱۳.۱ درصد و در بخش نفتی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

نقش حیاتی بنادر ایران در مقابله با تحریم‌ها

در حالی که ایران با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه اقتصاد خود مبارزه می‌کند، بنادر این کشور به عنوان دروازه‌های اصلی صادرات و واردات، نقش مهمی در این مبارزه ایفا می‌کنند. این نقش، پشتیبانی همه‌جانبه از بنادر و توسعه بیشتر آن‌ها را جدی و حیاتی می‌سازد.

این مسئله دولت را بر آن داشته است تا پروژه‌هایی را برای توسعه بیشتر بنادر تعریف کند و همچنین اقداماتی را برای تشویق سرمایه‌گذاری در بنادر انجام دهد. این اقدامات شامل تسهیل فرآیند بارگیری و تخلیه کالاها، به ویژه کالاهای اساسی، در آنجا می‌شود.

لازم به ذکر است که سازمان بنادر و دریانوردی ایران تعداد زیادی پروژه را برای توسعه و بهبود بنادر کشور تعریف کرده است، چون این کشور قصد دارد ظرفیت بنادر خود را در مدت پنج سال دو برابر کند.

بر اساس گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، ظرفیت بنادر کشور از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ (پایان یافته در مارس ۲۰۱۴) به ۲۵۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ (پایان یافته در مارس ۲۰۲۱) افزایش یافته است.

در اواسط ماه ژانویه، سازمان بنادر و دریانوردی سیستم پنجره واحد را برای تسهیل فرآیندها و رویه‌های مرتبط با صنعت دریانوردی راه‌اندازی کرد.

تأکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران بر توسعه بخش دریایی

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، اظهار داشت که سیستم پنجره واحد به منظور اطمینان از ارائه خدمات الکترونیکی امن و سریع به مردم، مشتریان و فعالان صنعت دریانوردی راه‌اندازی شده است.

او گفت: “ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، مشتریان و صاحبان کسب‌وکارها، و همچنین اطمینان از ادامه فعالیت‌های بندری و دریایی با استفاده از توانمندی‌های نیروی کار متخصص کشور، یکی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود.”

صفایی در ۱۰ ژانویه (20 دی) اعلام کرد که پروژه‌هایی به ارزش ۱.۵ هزار میلیارد تومان (حدود ۳ میلیارد دلار) برای توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور در حال اجرا است.

او در کنفرانسی دریایی در شهر نوشهر در شمال کشور گفت: “تکمیل این پروژه‌ها اشتغال خوبی در کشور ایجاد خواهد کرد و باعث رونق اقتصادی خواهد شد.”

صفایی با اشاره به نقشه راه توسعه دریایی کشور که توسط رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است، گفت که دولت تلاش خواهد کرد تا نقشه راه جامع توسعه دریایی را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشور تحقق بخشد.

او تأکید کرد که دولت در حال مشورت با بخش خصوصی است تا بهترین استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها را برای پیشبرد این برنامه و دستیابی به اهداف تعیین شده برای توسعه دریایی انجام دهد.

نظر شما در مورد روند رو به رشد حجم صادرات و واردات ایران با وجود تحریم‌ها چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بارگیری و تخلیه کالا در بنادر طی 10 ماه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.