مردم چین اکنون دیوانه‌وار طلا می‌خرند!

مردم-چین-اکنون-دیوانه‌وار-طلا-می‌خرند!
آنچه در این مقاله میخوانید

با وجود داده‌های اقتصادی ظاهراً مثبت که بازار سهام را به رکوردهای جدیدی سوق داده است، سرمایه‌گذاران در بازار فلزات گرانبها در حال به زیر سؤال بردن روایتی هستند که از سوی تشویق‌کنندگان وال‌استریت (Wall Street) و مقامات دولتی روایت می‌شود.

روز پنجشنبه، دفتر آمار اقتصادی ایالات متحده، برآورد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه ماهه چهارم را اعلام کرد. این برآورد از انتظارات پیشی گرفته و رشد GDP در حد 3.3 درصد را نشان می‌دهد.

افزایش‌ها بیشتر به دلیل افزایش فصلی در موجودی‌ها و صادرات بوده که انتظار نمی‌رود پایدار باشد. رشد GDP تقریباً قطعاً در سه ماهه اول این سال کمتر خواهد بود. حتی ممکن است در اواخر سال 2024 به سمت روند منفی سوق یابد.

معیارهای جایگزین عملکرد اقتصاد که توسط شاخص پیشرو اقتصادی (LEI) ثبت می‌شوند، در حال کاهش هستند. شاخص LEI در ماه دسامبر کاهش یافته، که نشان‌دهنده ضعف پنهانی است.

همچنین، نگرانی‌هایی در مورد افزایش تعداد کارگران آمریکایی که برای دریافت مزایای بیکاری برای اولین بار درخواست می‌کنند، وجود دارد.

با این حال، در وال‌استریت صحبت‌هایی در مورد کاهش رشد اقتصادی برای مقابله با تورم مطرح شده است. حالا که نرخ‌های رسمی تورم کاهش یافته‌اند، رسانه‌های مالی اصلی در حال تبلیغ اقتصادی به اصطلاح “گلدیلاکس (Goldilocks)” هستند.

با این که روحیه خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران به شدت افزایش یافته است، عموم مردمی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، فلزات گرانبها را به عنوان دارایی‌های امن بالقوه نادیده می‌گیرند. کاهش تقاضا برای فلزات درخشان، باعث کاهش حق‌العمل‌ها شده و به ضعف قیمت‌ها در سال 2024 کمک کرده است.

بازار طلا وارد سال جدید شد و قیمت آن بسیار نزدیک به بالاترین قیمت‌ها در طول تاریخ بوده است. با این حال، با وجود کاهش قیمت، حمایت در سطح 2,000 دلار حفظ شده است.

تا روز جمعه، این فلز گرانبها با قیمت 2,027 دلار در هر اونس معامله می‌شود، که 0.6 درصد در این هفته کاهش داشته است. بازار نقره نیز با افزایش هفتگی 0.5 درصدی، قیمت‌ها را به 22.94 دلار در هر اونس رسانده است.

حال و روز فلزات گرانبهای دیگر

خبر خوب برای دوست‌داران نقره این است که حق‌العمل‌ها بر روی سکه‌ها، شمش‌ها و گردنقره‌ها به سطوح جذاب پایینی رسیده‌اند، که هزینه کلی جمع‌آوری انواع مختلف این “طلای فقیران” را به پایین‌ترین مقدار از اوایل سال گذشته رسانده است.

قیمت‌های پلاتین در حال جبران زیان‌های اوایل هفته با کمی افزایش در طول امروز است و حالا نشان می‌دهد که این فلز 1.2 درصد سود برای این هفته داشته و در حال معامله شدن با قیمت 925 دلار است. و در نهایت، پالادیوم نیز به طور مشابه عمل می‌کند و حالا 1.0 درصد افزایش قیمت در این هفته را به ثبت رسانده و با قیمت 996 دلار در هر اونس معامله می‌شود.

هرچند طلا و سایر فلزات گرانبها در حال حاضر توسط سرمایه‌گذاران آمریکایی بیشتر نادیده گرفته می‌شوند، اما این مورد در دیگر نقاط جهان صدق نمی‌کند. در واقع، بازار طلا در مکان‌هایی مانند چین در حال رونق است.

بازار سهام و ارز چین هر دو در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته‌اند. اما قیمت‌های طلا به بالاترین سطح خود به ارز چینی رسیده‌اند.

چین اکنون بزرگترین خریدار خرده‌فروشی طلا در جهان محسوب می‌شود و خانواده‌های چینی برای حفاظت از ارزش ثروت خود، به طور فزاینده‌ای به سمت طلا و جواهرات می‌روند. بر اساس گزارش انجمن طلا چین، خرید جواهرات در چین در سال گذشته 8 درصد افزایش یافته است.

در همین حال، تقاضا برای سکه‌های طلا در سال 2023 تقریباً 16 درصد افزایش یافته است. صاحبان محصولات تجاری طلای پشتیبانی شده در بورس چین 10 تن به ذخایر خود اضافه کرده‌اند. و بانک خلق چین (PBOC) ذخایر طلای خود را 225 تن افزایش داده است.

بانک خلق چین همچنین اقداماتی را اجرا کرده است تا تبدیل نقدینگی به طلا را برای سپرده‌گذاران حساب بانکی آسان‌تر کند. به ویژه در میان تنش‌های رو به افزایش با ایالات متحده، مقامات چینی ممکن است طلا را به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک در نظر بگیرند.

دلار آمریکا به طور پیوسته در حال از دست دادن سهم بازار به عنوان ذخیره ارز بانک‌های مرکزی جهانی است، در حالی که ذخایر طلا در حال افزایش است.

در نهایت، این چین یا روسیه یا دیگر دشمنان ایالات متحده نیستند که بزرگترین تهدید برای سلطه دلار ایالات متحده در نظر گرفته می‌شوند بلکه سیاست مالی و پولی بی پروای ایالات متحده است که اعتماد جهانی به پول این کشور را تضعیف می‌کند.

در پی کسری بودجه‌ای در حال افزایش و بحران‌های مداوم بودجه در واشنگتن دی.سی.، آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری استاندارد اند پورز (Standard and Poor’s) و فیچ (Fitch) بدهی آمریکا را کاهش داده‌اند.

با این حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران عقیده دارند که اقتصاد آمریکا، بازار سهام، سیستم بانکی و ارز آن بر پایه‌های محکمی استوار هستند. اما اگر سناریوهای خوش‌بینانه آنها به واقعیت تبدیل نشود، ممکن است آرزو کنند که به جای آن در طلا سرمایه‌گذاری کرده بودند.

دیدگاه خود را درباره مردم چین اکنون دیوانه‌وار طلا می‌خرند! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.