نشست بریکس: ایران برای تحقق ارز مشترک تلاش می‌کند – چین و روسیه تسویه حساب‌ها با ارزهای محلی را در اولویت قرار می‌دهند

ایران-برای-تحقق-ارز-مشترک-تلاش-می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

نخستین نشست مسئولان ارشد کشورهای عضو بریکس (BRICS) با حضور نمایندگانی از برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی در روسیه آغاز شده است. چین، روسیه و ایران همگی از استفاده از ارزهای ملی در تسویه معاملات تجاری حمایت می‌کنند. نمایندگان ایران نیز ابراز امیدواری کرده که به زودی ارز مشترک بریکس فعال شود.

نشست بریکس با حضور 10 کشور عضو

نخستین نشست نمایندگان ارشد کشورهای عضو بریکس برای سال 2024 تحت ریاست روسیه، روز سه‌شنبه در مسکو آغاز شد و برای اولین بار با حضور 10 کشور عضو برگزار شد. علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، این بلوک اقتصادی پنج کشور جدید را به عضویت خود درآورده است: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی.

مهدی صفری، نماینده ارشد ایران و معاون وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی اقتصادی، در این نشست گفت:

“در برنامه‌های سال 2024، امیدوارم که این ستون‌های اقتصادی و مالی، به ویژه مسائل بانکی و مالی، سیستم‌های پرداخت، ارز دیجیتال، ارز مشترک، مبادلات با ارزهای ملی و غیره، سرعت گرفته و به بهره‌برداری برسند.”

او همچنین بر اهمیت تقویت بانک توسعه جدید (NDB) و توافقنامه ذخیره مشروط (CRA) تأکید کرد و گفت: “من بار دیگر تأکید می‌کنم که ما در ایران برنامه‌هایی داریم و برای مشارکت فعال و نوآورانه در برنامه امسال، برنامه‌های لازم را اجرا خواهیم کرد.”

در سال گذشته، گزارش‌هایی وجود داشت که بلوک اقتصادی بریکس در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک ارز مشترک بود. با این حال، در نشست سران این گروه در ماه آگوست سال گذشته در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، کشورهای عضو بریکس به جای بحث درباره یک ارز مشترک، بر استفاده از ارزهای ملی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا تأکید کردند.

سرگئی ریابکوف (Sergey Ryabkov)، معاون وزیر خارجه روسیه، در نشست نمایندگان ارشد بریکس روز سه‌شنبه گفت: “در راستای تصمیم سران بریکس در ژوهانسبورگ، ما راه‌هایی را برای استفاده بیشتر از ارزهای ملی و محلی و ابزارهای پرداخت در معاملات مرزی خود برای کاهش اثرات منفی سیستم اقتصادی جهانی فعلی بررسی خواهیم کرد.”

مائو ژائوشو (Ma Zhaoxu)، معاون وزیر امور خارجه و نماینده چین در بریکس، نیز اظهار داشت:

“ما باید دستورالعمل‌های رهبران را اجرا کنیم، همکاری مالی را به عنوان یک اولویت استراتژیک تقویت کنیم، مبادلات در ارزهای محلی را گسترش دهیم و ارتباط بین سیستم‌های پرداخت را تقویت کنیم”.

علاوه بر این، او فاش کرد: “چین در حال بررسی امکان راه‌اندازی یک مرکز توسعه و همکاری هوش مصنوعی بریکس در چین است.”

آیا فکر می‌کنید کشورهای عضو بریکس امسال یک ارز مشترک ایجاد خواهند کرد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره نشست بریکس: ایران برای تحقق ارز مشترک تلاش می‌کند – چین و روسیه تسویه حساب‌ها با ارزهای محلی را در اولویت قرار می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.