خودروسازان ایرانی در مدت 10 ماه حدود 1.1 میلیون دستگاه خودرو تولید کردند

خودروسازان-ایرانی-حدود-1.1-میلیون-دستگاه-خودرو-تولید-کردند
آنچه در این مقاله میخوانید

بنا به گفته یک مقام رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، خودروسازان ایرانی در 10 ماه اول سال شمسی جاری (۲۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴) حدود ۱.۱۰۷ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت صنعت ایران، اظهار داشت که خودروسازان ایرانی در 10 ماه یادشده توانستند حدود ۹۳۷,۰۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید کنند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در این دوره، همچنین ۱۳۵,۰۰۰ دستگاه کامیون تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۴ درصدی را ثبت کرد.

خسروی گفت که تولید وسایل نقلیه سنگین نیز در 10 ماه مذکور، ۱۸ درصد افزایش یافته است.

بنابر اعلام این مقام رسمی، خودروسازان خصوصی در 10 ماه اول سال جاری ۲۵۰,۰۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده و ۲۳ درصد از کل تولید خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

تولید خودرو در ایران در سال گذشته (۱۴۰۱) ۳۹ درصد افزایش یافته است و خودروسازان ایرانی در آن سال ۱,۳۴۷,۳۹۴ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

در سال گذشته، ۱,۱۸۲,۰۷۸ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

ون‌ها بیشترین سهم را از تولید در سال گذشته داشتند، به طوری که ۱۲۵,۵۰۷ دستگاه ون تولید شد که رشد ۵۶ درصدی را ثبت کرد.

در سال گذشته، ۳۴,۱۳۶ دستگاه کامیون تولید شد که رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

تولید اتوبوس‌ها در سال گذشته به ۱,۳۹۱ دستگاه رسید و مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های متوسط هم به تعداد ۱,۱۱۸ دستگاه تولید شد که رشد به ترتیب ۸۸ درصد و ۱۱ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین، حدود ۴۵۰,۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت در سال قبل تولید شد که رشد ۶۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل داشت.

در همین حال، سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (معروف به OICA)، ایران را در سال ۲۰۲۲ به عنوان ششمین کشور دنیا از نظر رشد تولید خودرو رتبه‌بندی کرد.

بنابر داده‌های OICA، تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۲۲، ۱۹ درصد افزایش یافته است، به طوری که کشور در سال مذکور ۱.۰۶۴ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۸۹۴,۰۰۰ دستگاه بود.

این سازمان بین‌المللی در گزارش سالانه خود که در اواسط ماه مارس منتشر شد، ایران را به عنوان شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی کرده است.

دیدگاه خود را درباره خودروسازان ایرانی در مدت 10 ماه حدود 1.1 میلیون دستگاه خودرو تولید کردند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.