رئیس بانک مرکزی روسیه: این کشور برای استفاده از رمزارز در تجارت خارجی آماده است

رئیس-بانک-مرکزی-روسیه
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق گفته‌های الویرا نبی‌اولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه، این بانک در حال بررسی استفاده احتمالی از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به عنوان روش پرداخت در تجارت خارجی است. نبی‌اولینا اظهار داشت که در حالی که روسیه مخالف استفاده از پرداخت‌های کریپتو در معاملات داخلی است، این کشور از ایده استفاده از رمز ارزها در تجارت خارجی استقبال می‌کند.

روسیه از استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی حمایت می‌کند

طبق گفته‌های الویرا نبی‌اولینا، رئیس بانک روسیه، این بانک در حال بحث در مورد استفاده احتمالی از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و رمز ارزها در پرداخت‌های فرامرزی با کشورهای دوست است. نبی‌اولینا، که به دلیل هدایت موفق اقتصاد روسیه تحت تحریم‌ها شناخته شده است، افزود که CBDC یا روبل دیجیتال کشورش با این ویژگی راه‌اندازی شده است که امکان هرگونه ادغام با دیگر CBDC‌ها را فراهم می‌کند.

در مورد استفاده از رمز ارزها، نبی‌اولینا (Nabiulla) در یک مصاحبه با ریا نووستی (RIA Novosti) مخالفت خود را با استفاده از آنها در معاملات داخلی ابراز داشت. با این حال، رئیس بانک مرکزی روسیه تأکید کرد که کشورش از استفاده از آنها در تجارت خارجی استقبال می‌کند.

نبی‌اولینا گفت: “در مورد رمز ارزها، موضع ما شناخته شده است؛ ما مخالف استفاده از آنها در پرداخت‌ها در داخل کشور هستیم. در عین حال، ما از استفاده آنها در تجارت خارجی حمایت می‌کنیم، اما لایحه‌ای که چنین فرصتی را فراهم می‌کند، همچنان در دومای دولت (State Duma) در حال بررسی است.”

تأثیر تحریم‌های ایالات متحده

مقامات مسکو نشان داده‌اند که از ایده استفاده از “رمز ارز شیطانی” در تجارت خارجی حمایت می‌کنند. برای مثال، در آوریل ۲۰۲۳، الکسی مویسه‌یف (Alexey Moiseev)، معاون وزیر دارایی کشور، فاش کرد که روسیه برنامه‌ریزی کرده است تا کمیته‌ای را برای صدور مجوز به نهادهایی که از رمز ارز در معاملات تجارت خارجی استفاده می‌کنند، تشکیل دهد.

با این حال، امکان استفاده نهادهای روسی از رمز ارز برای دور زدن تحریم‌ها، برخی از رهبران و سیاستمداران غربی را نگران کرده است. بسیاری از آنها از زمانی که این موضوع مطرح شد، از بازیگران در صنعت رمز ارز، از جمله صرافی‌های رمز ارز، خواسته‌اند تا خدمات خود را به نهادهای تحت تحریم ارائه ندهند. در سال ۲۰۲۲، هیلاری کلینتون (Hillary Clinton)، کاندیدای شکست خورده ریاست‌جمهوری ایالات متحده، تا جایی پیش رفت که خواستار مسدود کردن کامل تمام کاربران روسی رمز ارز شد.

در همان مصاحبه، نبی‌اولینا اعتراف کرد که بسته تحریم‌های جدید ایالات متحده و تهدید به اعمال تحریم‌های ثانویه، “مشکلات خاصی را برای تسویه‌های فرامرزی با بسیاری از کشورها ایجاد کرده است.” با این حال، او گفت که چنین مشکلاتی باید به روسیه و متحدانش نشان دهد که نیاز است “تلاش‌ها برای ایجاد روش‌های پرداخت جایگزین افزایش یابد.”

نظر شما در مورد حمایت روسیه در استفاده از رمزارزها در مبادلات بین‌المللی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره رئیس بانک مرکزی روسیه: این کشور برای استفاده از رمزارز در تجارت خارجی آماده است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.