دیدگاه جیم راجرز، سرمایه‌گذار کهنه‌کار، در مورد کریپتو: بعید است بیت کوین تبدیل به پول شود، دولت‌ها از CBDCها حمایت می‌کنند

دیدگاه-جیم-راجرز-در-مورد-کریپتو
آنچه در این مقاله میخوانید

در مصاحبه‌ای جدید، جیم راجرز (Jim Rogers)، رئیس شرکت هولدینگ راجرز (Rogers Holdings Inc.) و از ‌بنیان‌گذاران صندوق کوانتوم (Quantum Fund) در کنار جورج سوروس (George Soros) در دهه ۱۹۷۰، نظر خود را در مورد «نشانه‌های مختلفی که نشان می‌دهد به زودی چیزی در اقتصاد آمریکا اشتباه خواهد شد»، به اشتراک گذاشت و پیش‌بینی کرد که یک رکود اقتصادی در پیش است. علاوه بر این، راجرز در مورد بیت کوین، دارایی پیشروی رمز ارز، بحث کرد و بر تردید خود نسبت به تبدیل شدن رمز ارزها به پول واقعی تاکید کرد. او عقیده دارد که اگر آنها به چالش واقعی برای ارزهای سنتی فیات تبدیل شوند، دولت‌ها آن را تحمل نخواهند کرد.

جیم راجرز، سرمایه گذار مشهور، بروز رکود اقتصادی را پیش‌بینی می‌کند – “من می‌ترسم عوارض آن ظاهر شود”

در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ (۱ فوریه ۲۰۲۴)، جیم راجرز (Jim Rogers) در مصاحبه‌ای با میشل ماکوری (Michelle Makori)، سردبیر و مجری اصلی خبرگزاری کیتکو نیوز (Kitco News)، وارد بحث‌هایی در مورد اقتصاد آمریکا، و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خاص شد و به طور مختصری به بیت کوین (BTC) پرداخت. راجرز به ماکوری گفت که با وجود این که سهام آمریکا به سطوح بی‌سابقه‌ای در سال‌های اخیر رسیده است، انتظار بروز رکود در بازار را دارد. او به شدت باور دارد که اُفت پیش رو فراتر از هر بحرانی خواهد بود که در طول عمرش شاهد آن بوده است.

راجرز (Roger) گفت: “در سال ۲۰۰۸، ما با یک مشکل بزرگ روبرو شدیم، اما از آن زمان، بدهی در همه جا به شدت افزایش یافته است. پس رکود بعدی باید بدترین رکود در طول عمر من باشد چون بدهی اکنون بسیار بیشتر از هر زمان دیگری در طول عمر من است. حتی چین هم اکنون بدهی زیادی دارد.”

راجرز به ماکوری (Makori) توضیح داد که دلار آمریکا اخیراً در آشفتگی قرار داشته است، با این حال بسیاری هنوز پول نقد، به ویژه دلار آمریکا، را به عنوان دارایی امنی در نظر می‌گیرند. او در ادامه، تاکید کرد:

“دلار آمریکا دیگر یک ارز معتبر نیست. ما بزرگترین کشور بدهکار در تاریخ جهان هستیم. اما همه فکر می‌کنند که یک ارز معتبر است و آن را دارایی امنی می‌دانند. پس وقتی مشکلات پیش می‌آیند، مردم به سمت یک دارایی امن روی می‌آورند.”

بیت کوین تهدیدی برای ارز دولتی نیست – “این فقط یک ابزار تجاری است”

در بخش دوم گفتگوی خود، ماکوری (Makori) با یادآوری ادعای قبلی او مبنی بر این که دولت‌ها بیت کوین را ممنوع خواهند کرد، از راجرز (Rogers) در مورد دیدگاه‌هایش راجع به بیت کوین، به ویژه پس از آن که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تعداد قابل توجهی از صندوق‌های قابل معامله (ETF) اسپات بیت کوین را تایید کرد، سوال کرد. راجرز تاکید کرد: “خوب… نکته‌ای که تنها برای شفاف‌سازی باید بگویم، این است که من نمی‌بینم رمز ارزها به پول تبدیل شوند چون دولت‌ها نمی‌خواهند با آن رقابت داشته باشند.”

این غول عرصه تجارت افزود:

“من فکر نمی‌کنم که این یک ارز مشروع در هیچ جا، به جز شاید در السالوادور باشد، اما السالوادور فقط شش میلیون نفر جمعیت دارد، پس فکر نمی‌کنم که این موضوع دنیا را تغییر دهد. من هیچ رمز ارزی ندارم. هرگز نداشته‌ام، من روی هیچ کدام سرمایه‌گذاری نکرده‌ام، هرگز پولی برای خرید [رمز ارزها] صرف نکرده‌ام. منظورم این است که کاش وقتی یک دلار بود خریده بودمش، کاش IBM را در ۱۹۱۴ خریده بودم، کاش در گذشته، خیلی چیزها را می‌دانستیم.”

با این حال، راجرز تاکید کرد که اگر دارایی‌های رمزنگاری‌شده تهدیدات واقعی برای دولت‌ها ایجاد کنند، آنها تحملش نخواهند کرد. راجرز با طنز گفت: “این روش کار واشنگتن یا لندن یا سایر مکان‌ها نیست.” تا به امروز، رمز ارزها مانند بیت کوین (BTC) به نظر راجرز تهدیدی برای ارزهای صادرشده توسط دولت نیستند، تنها یک «وسیله معاملاتی» هستند. در پایان مصاحبه با راجرز، ماکوری در مورد موضع او نسبت به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) سوال کرد، که او تاکید کرد که دولت‌ها، به طور طبیعی، از این مفهوم بسیار خوششان می‌آید.

راجرز توضیح داد: “من کاملاً انتظار دارم که در نهایت، ارزها روی کامپیوتر خواهند بود. این بسیار کارآمدتر، ارزان‌تر و برای بسیاری از افراد بهتر است، و دولت‌ها آن را دوست دارند چون همان طور که اشاره کردید آنها همه کارهایی را که شما انجام می‌دهید، می‌دانند. آنها یک روز به شما زنگ می‌زنند و می‌گویند ‘میشل، تو این ماه خیلی قهوه خورده‌ای، دیگر اینقدر قهوه نخور … آنها همه کارهایی را که انجام می‌دهید، خواهند دانست، آنها همه چیزهایی را که ما انجام می‌دهیم، خواهند دانست، دولت‌ها این را دوست دارند، من خصوصاً دوست ندارم، فکر می‌کنم این وحشتناک است. اما دولت‌ها اسلحه دارند. من هیچ اسلحه‌ای ندارم. پس آنها هر کاری که بخواهند انجام خواهند داد و من گمان می‌کنم و باید این اتفاق بیفتد که پول ارز روزی روی کامپیوتر خواهد بود.”

رئیس شرکت هولدینگ‌های راجرز ادامه داد:

“این برای تو و من خوب نیست، اما قطعاً برای دولت‌ها خوب است.”

نظر شما در مورد دیدگاه‌های جیم راجرز درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره دیدگاه جیم راجرز، سرمایه‌گذار کهنه‌کار، در مورد کریپتو: بعید است بیت کوین تبدیل به پول شود، دولت‌ها از CBDCها حمایت می‌کنند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.