افزایش 5 درصدی بارگیری و تخلیه کالا در بنادر بوشهر در 10 ماه گذشته

افزایش-5-درصدی-بارگیری-و-تخلیه-کالا-در-بنادر-بوشهر-در-10-ماه-گذشته
آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از مقامات استان بوشهر اعلام کرد که بارگیری و تخلیه کالا در بنادر استان بوشهر، در جنوب غربی ایران، در ده ماه اول سال جاری شمسی (۱ فروردین- 30 دی ۱۴۰۲) نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، پنج درصد افزایش یافت.

احمد محمدی‌زاده، استاندار استان، گفت که بیش از ۵۲.۵ میلیون تن محصولات در بنادر استان طی دوره یادشده بارگیری و تخلیه شدند.

همان طور که پیشتر توسط سازمان بنادر و دریانوردی (PMO) اعلام شده بود، بارگیری و تخلیه کالا در بنادر ایران در ده ماه اول سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، هشت درصد افزایش یافت.

طبق گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، ۱۹۴,۰۷۸,۴۵۷ تن کالا در این بنادر طی دوره ده ماهه بارگیری و تخلیه شد.

در دوره مذکور، عملیات بارگیری و تخلیه در بخش کانتینر نیز 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

بر اساس داده‌های قبلاً منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بارگیری و تخلیه کالا در بنادر ایران طی سال گذشته ۱۴۰۰ (پایان یافته در ۲۹ اسفند ۱۴۰۰)، نسبت به سال قبل از آن، ۱۷ درصد افزایش یافت.

داده‌های این وزارتخانه نشان می‌دهد که بارگیری و تخلیه کالا در بنادر کشور در سال گذشته شمسی ایران به ۱۵۲.۹۱ میلیون تن رسید، در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۱۳۰.۶۹ میلیون تن بود.

در این گزارش آمده است که طی سال یادشده، عملیات بارگیری و تخلیه در بخش کانتینر به ۲.۱ میلیون TEU با وزن ۲۴.۵۷ میلیون تن رسید، که ۱۳.۵ درصد بیشتر از ۱.۸۵ میلیون TEU در سال تقویمی ایران ۱۳۹۹ بود.

بارگیری و تخلیه کالا در سال گذشته همچنین در بخش فله خشک با ۱۲.۸ درصد رشد کرد، در حالی که در بخش فله مایع، این رقم با ۱۲.۶ درصد افزایش، در بخش کالای عمومی با ۱۳.۱ درصد افزایش، و در بخش نفت با ۲۲.۵ درصد رشد کرد.

در حالی که ایران با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد خود مقابله می‌کند، بنادر این کشور به عنوان دروازه‌های اصلی صادرات و واردات نقش مهمی در این نبرد دارند. این نقش حمایت کامل از بنادر و توسعه بیشتر آن‌ها را جدی و حیاتی می‌سازد.

این ضرورت باعث شده است دولت پروژه‌هایی را برای توسعه بیشتر بنادر تعریف کند و علاوه بر تسهیل بارگیری و تخلیه کالا، به ویژه کالاهای اساسی، در آن‌ها، اقداماتی را نیز برای تشویق به سرمایه‌گذاری در بنادر انجام دهد.

شایان ذکر است که سازمان بنادر و دریانوردی ایران تعداد زیادی پروژه را برای توسعه و بهبود بنادر کشور تعریف کرده است، چون این کشور هدف دارد ظرفیت بنادر خود را در مدت پنج سال دو برابر کند.

بر اساس اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی، ظرفیت بنادر کشور از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ (پایان یافته در مارس ۲۰۱۴) به ۲۵۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ (پایان یافته در مارس ۲۰۲۱) افزایش یافته است.

در اواسط ماه ژانویه، سازمان بنادر و دریانوردی سیستم پنجره واحدی را برای تسهیل فرآیندها و رویه‌های مرتبط با صنعت دریانوردی راه‌اندازی کرد.

بر اساس گفته‌های علی‌اکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، سیستم مذکور برای تضمین ارائه سریع و ایمن خدمات الکترونیکی به مردم، مشتریان و فعالان تجاری در صنعت دریانوردی راه‌اندازی شده است.

صفایی گفت: “ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، مشتریان و صاحبان کسب‌وکار، همچنین تضمین ادامه کسب‌وکارهای بندری و دریایی با استفاده از توانمندی‌های نیروی کار متخصص کشور، به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته شده است.”

در تاریخ ۲۰ دی، این مقام گفت که پروژه‌هایی به ارزش ۱.۵ کوادریلیون ریال (حدود ۳.۰ میلیارد دلار) برای توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور در حال اجرا است.

صفایی در یک کنفرانس دریایی در شهر شمالی نوشهر گفت: “تکمیل این پروژه‌ها اشتغال بسیار خوبی در کشور ایجاد خواهد کرد و باعث رونق اقتصادی خواهد شد.”

با اشاره به نقشه راه توسعه محور دریایی کشور که توسط رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است، او گفت دولت تلاش خواهد کرد تا نقشه راه جامع توسعه محور دریایی را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشور محقق سازد.

او خاطرنشان کرد که دولت در حال مشورت با بخش خصوصی است تا بهترین استفاده از ظرفیت‌های آنها برای پیشبرد این طرح و دستیابی به اهداف تعیین شده برای توسعه دریایی انجام شود.

دیدگاه خود را درباره افزایش 5 درصدی بارگیری و تخلیه کالا در بنادر بوشهر در 10 ماه گذشته بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.