صادرات انار نسبت به سال گذشته بیش از 120 درصد افزایش یافت

صادرات-انار-بیش-از-120-درصد-افزایش-یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گفته‌های مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ایران، ارزش صادرات انار ایران در هشت ماه اول سال شمسی جاری (۲۱ مارس-۲۱ نوامبر ۲۰۲۳) نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته، بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

زهرا جلیلی‌مقدم گفت که ۱۲,۶۰۰ تن انار به ارزش تقریبی شش میلیون دلار در دوره زمانی هشت ماهه مذکور صادر شده است، که همچنین رشد ۷۰ درصدی از نظر وزنی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

او گفت که انار در حدود ۹۶,۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشور کشت می‌شود.

بر اساس گفته‌های این مقام رسمی، ایران در رتبه سوم تولید انار در جهان قرار دارد.

در حال حاضر، باغات مهم‌ترین مرکز تولید محصولات کشاورزی برای صادرات در ایران هستند و باغداری مهم‌ترین بخش در صادرات کشاورزی کشور است.

بنابراین، اجرای طرح اصلاح باغات وزارت جهاد کشاورزی، که در کیفیت تولید و افزایش درآمد باغداران مؤثر است، نقش محسوسی در صادرات محصولات باغی دارد.

در این راستا، توسعه باغداری، بهبود باغ‌ها، توسعه کشت فشرده برای افزایش عملکرد به ازای هر واحد سطح، استفاده از سیستم‌های آبیاری مدرن، استفاده از سایبان برای کاهش ریسک‌ها در بخش باغداری و افزایش کیفیت محصولات تولیدی از مهم‌ترین برنامه‌های در حال پیشرفت در زمینه باغداری در کشور هستند.

بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه میوه ایران، ایران بزرگترین تولیدکننده محصولات باغی در منطقه است.

رضا نورانی با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست برای افزایش صادرات گفت:

“با توجه به ظرفیت‌های بالای کشور، ما در تولید محصولات کشاورزی و باغی در منطقه اول هستیم.”

او با اشاره به ظرفیت بالای کشور در تولید محصولات کشاورزی، اظهار داشت: “ایران کشوری است که از کمبود آب رنج می‌برد و ما چندین سال متوالی خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ با این حال، ما در تولید محصولات کشاورزی در منطقه اول هستیم”.

بر اساس گفته‌های محمدمهدی برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری، ایران جایگاه ویژه‌ای در زمینه باغداری دارد.

این مقام می‌گوید که تمام پژوهشگران بر این باورند که مزیت بخش کشاورزی ایران باغداری است چرا که اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند و درآمد ارزی خوبی به همراه دارد.

او بازسازی باغ‌ها را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه ذکر کرده و گفته است: “ظرفیت تولید کشاورزی در کشور بیش از این‌ها است و باید افزایش یابد.”

با اشاره به نقش مهم کشاورزان و باغداران در حفظ امنیت غذایی، او اعلام کرد که به جز چهار میوه گرمسیری شامل موز، نارگیل، انبه و آناناس، کشور در تأمین سایر محصولات کشاورزی کاملاً خودکفا است.

برومندی با تأکید بر این که ایران در زمینه امنیت غذایی موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان وزارتخانه امنیت غذایی، با وجود مشکلات آب و هوایی و تمام محدودیت‌های اقتصادی، موفق به کسب درآمد خوب ارزی علاوه بر برآوردن نیازهای داخلی و امنیت غذایی کشور شده است.

در ژانویه ۲۰۲۳، این مقام گفت که وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با شناسایی بازارهای هدف صادراتی جدید، تولید را مدیریت کند.

او افزود: “تولید، که بیش از مصرف است، می‌تواند در سبد تجاری کشور گنجانده شود. در این راستا، وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا با اجرای برنامه‌های منظم، شاهد افزایش تولید به ازای واحد سطح باشد.”

دیدگاه خود را درباره صادرات انار نسبت به سال گذشته بیش از 120 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.