تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای ایران به 4 میلیون تن رسید

تولید-سالانه-محصولات-گلخانه‌ای-ایران-به-4-میلیون-تن-رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

معاون وزیر کشاورزی ایران در امور باغبانی از تولید سالانه چهار میلیون تن محصولات گلخانه‌ای با کیفیت در کشور خبر داد.

محمدمهدی برومندی گفت که گلخانه‌های مدرن ایران نه تنها با گلخانه‌های مدرن اروپایی برابر هستند، بلکه در برخی موارد برتری‌هایی نیز دارند.

این مقام مسئول اظهار داشت که در زمینه باغبانی، یکی از برنامه‌های مهم بر اساس برنامه‌های دولت، توسعه گلخانه‌ها در کشور است که تلاش‌های زیادی برای تجاری‌سازی و بهبود کیفیت آن‌ها انجام شده است.

او افزود: “در گذشته، ما برای ایجاد گلخانه‌ها به سایر کشورها وابسته بودیم و حتی سازه‌های گلخانه‌ای ما از خارج وارد می‌شد، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به بسیاری از کشورهای جهان و کشورهای همسایه در توسعه گلخانه‌ها کمک می‌کنیم”.

در ماه جولای گذشته، مدیر برنامه توسعه گلخانه وزارت کشاورزی اعلام کرد که ۲۳,۰۰۰ هکتار از اراضی کشور زیر کشت گلخانه‌ای قرار دارد.

مهدی لطفی‌زاده همچنین گفت که برنامه‌ریزی شده است تا ۱۵۰,۰۰۰ هکتار گلخانه جدید در طی یک برنامه پنج ساله بر اساس برنامه هفتم توسعه ملی در کشور ایجاد شود.

همانطور که معاون وزیر کشاورزی اظهار داشت، توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از سیاست‌های اصلی وزارت کشاورزی است.

این مقام مسئول افزود که در این راستا، چندین پروژه تعریف و به بانک‌ها معرفی شده است و به محض ابلاغ، این پروژه‌ها تسهیلات دریافت خواهند کرد و اجرای آن‌ها آغاز می‌شود.

در سال‌های اخیر، بحران آب چالش‌های جدی را در بخش کشاورزی ایران ایجاد کرده است.

برای حل این مشکل، راه‌حل‌های متعددی از جمله اجرای پروژه‌های آبیاری فشاری و کشت گلخانه‌ای توسط کارشناسان و مسئولان این بخش مورد تأکید قرار گرفته است.

برنامه توسعه گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ایران یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این وزارتخانه است که با هدف افزایش بهره‌وری، کارایی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود.

این برنامه در سال ۱۳۹۵ شمسی (که در ۲۰ مارس ۲۰۱۷ به پایان رسید) در چارچوب طرح ملی اقتصاد مقاومتی تصویب شد.

توسعه پارک‌های کشاورزی و گلخانه‌های کشور نه تنها فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کند بلکه صادرات غیرنفتی کشور را افزایش داده و به حفظ محیط زیست و منابع آبی و خاکی ملی کمک می‌کند.

به دلیل شرایط محیطی مناسب، کشت در فضای کنترل شده گلخانه به طور متوسط 10 برابر بازدهی بیشتر در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز دارد.

به عنوان مثال، در مورد خیار، هر متر مربع در گلخانه دارای ظرفیت تولید ۲۰ کیلوگرم خیار است، در حالی که در مقایسه با تولید در فضای باز، ظرفیت تولید یک متر مربع از زمین کشاورزی بسیار پایین‌تر و حدود 2 کیلوگرم خواهد بود.

کاهش قابل توجه مصرف آب در گلخانه‌های مدرن در واقع مزیت اصلی کشت گلخانه‌ای است.

در کشت گلخانه‌ای، به دلیل محیط بسته، از دست رفتن آب از طریق روش‌های مختلف تبخیر به شدت کاهش می‌یابد. همچنین، از طریق روش‌های آبیاری مکانیزه مانند بوم آبیاری و نوار آبیاری، مصرف آب به حداقل می‌رسد.

افزایش کنترل بر آفات، علف‌های هرز و بیماری‌ها مزیت دیگر کشت گلخانه‌ای است.

در کشت گلخانه‌ای، به دلیل نظارت و کنترل دقیق آفات و بیماری‌ها، به ویژه استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک و کاهش شدید استفاده از سموم شیمیایی، شاهد افزایش کیفیت محصول خواهیم بود که منجر به محبوبیت محصول در بازار و افزایش قابلیت صادرات می‌شود.

به این ترتیب، همراه با حفظ خاک و محیط زیست، شاهد درآمد خوب ارزی خواهیم بود.

نظر شما در مورد محتوای این خبر چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای ایران به 4 میلیون تن رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.