رونق فروش طلا در چین قبل از جشنواره بهار با وجود افزایش قیمت

رونق-فروش-طلا-در-چین
آنچه در این مقاله میخوانید

با نزدیک شدن به جشن بهار، فروش طلا با وجود افزایش قیمت، همچنان در حال افزایش است.

در یک فروشگاه معروف طلا در شهر شی‌آن (Xi’an)، واقع در استان شاآنشی (Shaanxi) در شمال غربی چین، مصرف‌کنندگان در حال خرید محصولات طلایی مرتبط با سال نو، از جمله شمش‌ها، گردنبندها و مهره‌های خوش‌شانس بودند.

یک مادر به نام زو (Zou) گفت: “خرید جواهرات طلا برای جشن بهار سنت خانوادگی ما است.” او افزود: “من برای پسرم یک گردنبند با المان‌هایی از اژدها و کدو تنبل خریدم، با امید به این که به او در سال اژدها شانس و ثروت روی بیاورد.”

در همین حال، در فروشگاه جواهرات گوهوا (Guohua) در پکن، یک فروشنده گفت که شمش‌های طلایی با طرح زودیاک اژدهای تازه منتشر شده آنها به فروش رفته و در حال تجدید موجودی هستند.

در شعبه تومن (Tumen) بانک مینشنگ چین (China Minsheng Bank) در شی‌آن، فروش شمش‌های طلا در ژانویه 2024 نسبت به میانگین ماهانه نیمه دوم سال 2023، 50 درصد افزایش یافته است. یک کارمند به خبرگزاری شینهوا گفت: “شمش‌های طلا مثل کیک داغ فروخته می‌شوند.”

مردم چین به طور سنتی قبل یا در طول جشن بهار، کیف پول‌های خود را باز می‌کنند و اقلام گران‌قیمتی مانند طلا را برای ابراز آرزوهای خوب برای سال نو خریداری می‌کنند. ارقام فروش نشان می‌دهد که هیجان مصرف طلا با افزایش قیمت‌های طلا متوقف نشده است.

قیمت‌های طلا با ارزش یوان چین پس از این که در سال 2023 افزایشی 17 درصدی را تجربه کرد، در سال 2024 نیز در سطح بالایی قرار گرفته است. آخرین داده‌ها از سیستم مبادله ارز خارجی چین نشان می‌دهد که قیمت طلا که 99.99 درصد یا بیشتر خالص است، روز سه‌شنبه در حدود 479.11 یوان (حدود 67.4 دلار) برای هر گرم بوده است.

زانگ یونگتائو (Zhang Yongtao)، معاون و دبیرکل انجمن طلای چین (CGA)، گفت که در سال‌های گذشته، اکثریت تولیدکنندگان طلا در شنژن قبل از جشن بهار به مدت دو هفته تعطیل می‌شدند. با این حال، امسال اوضاع متفاوت است و بسیاری از کارخانه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا تنها سه روز قبل از شب سال نوی چینی فعالیت داشته باشند و قصد دارند در پنجم یا ششم روز اول ماه قمری به کار خود ادامه دهند.

زانگ افزود: “این نشان می‌دهد که تمایل فزاینده‌ای برای طلا در زمان جشن بهار وجود دارد و انتظار می‌رود این روند در طول سه ماهه اول سال 2024 ادامه یابد.”

بر اساس گفته‌های زانگ، شور خرید طلا باعث شده است که تولیدکنندگان جواهرات طلا در زمینه طراحی و مهارت‌های صنایع دستی نوآوری کنند و محصولات طلا را جذاب‌تر سازند.

وانگ لیشین (Wang Lixin)، مدیر اجرایی شورای جهانی طلا برای چین، گفت: “چین به یک نوآور کلیدی در تولید جواهرات طلا تبدیل شده است” و افزود که طلاهای ارثی و جواهرات “چین-شیک (China-chic)” بین مصرف‌کنندگان محبوبیت پیدا کرده‌اند.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط CGA، مصرف طلا در چین در سال 2023 به 1,089.69 تن رسیده است که 8.78 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به طور خاص، مصرف جواهرات طلا 7.97 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، در حالی که مصرف شمش و سکه‌های طلا 15.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

جیسون لیو (Jason Liu)، رئیس دفتر سرمایه‌گذاری اصلی آسیا و اقیانوسیه در بانک خصوصی دویچه بانک (Deutsche Bank Private Bank)، علی‌رغم نگرانی‌ از این که قیمت بالا ممکن است تقاضا را کاهش دهد، در مورد بازار طلا در چین خوشبین باقی مانده است.

انتظار می‌رود که بسیاری از کشورها و مناطق در سال 2024 انتخابات برگزار کنند، که این مسئله نااطمینانی بیشتری را به وضعیت جهانی ژئوپلیتیکی اضافه می‌کند. لیو توضیح داد: “انتظار می‌رود که طلا در چنین سناریویی عملکرد خوبی داشته باشد چون یک دارایی نسبتاً امن و خوب است”​​.

دیدگاه خود را درباره رونق فروش طلا در چین قبل از جشنواره بهار با وجود افزایش قیمت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.