بانک روسیه بیش از 5,700 طرح هرمی را در سال 2023 شناسایی کرد

بانک-روسیه-بیش-از-5,700-طرح-هرمی-را-در-سال-2023-شناسایی-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی روسیه گزارش داد که تعداد طرح‌های هرمی و ارائه‌دهندگان وام غیرقانونی در روسیه در سال 2023 به بیش از 5,700 مورد افزایش یافته است، که نسبت به تعداد شناسایی‌شده در سال 2022، 15.5 درصد افزایش داشته است. به‌طور خاص، تعداد طرح‌های هرمی شناسایی‌شده 46 درصد افزایش یافته است، که از اینترنت و رمز ارز به عنوان ابزارهایی برای تبلیغ و اجرای عملیات‌های خود استفاده می‌کنند.

بانک روسیه افزایش طرح‌های مالی هرمی را گزارش می‌دهد

بانک روسیه گزارشی درباره افزایش تعداد ارائه‌دهندگان وام غیرقانونی و شمار طرح‌های هرمی منتشر کرد. بیش از 5,700 مورد از این تلاش‌ها شناسایی شده است، که نمایانگر افزایش 15.5 درصدی نسبت به سال 2022 است. همچنین، تنها با تمرکز بر طرح‌های هرمی، این تعداد به 46 درصد می‌رسد.

این افزایش در تعداد ارائه‌دهندگان خدمات مالی غیرقانونی و کلاهبرداری به استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزارهایی برای دسترسی به مصرف‌کنندگان مرتبط است، چون بانک اعلام کرد که اکثریت این عوامل مخرب از برنامه‌های پیام‌رسان فوری و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ فعالیت‌های خود استفاده کرده‌، و از اینفلوئنسرهای شناخته‌شده بهره‌برداری کرده‌اند.

همچنین، در این گزارش مشخص شده است که رمز ارز نقش مهمی در عملکرد داخلی این طرح‌های هرمی داشته است. بانک روسیه گزارش داد که در حالی که در سال 2022، هر طرح هرمی دیگری به نوعی درگیر رمز ارز بود، تقریباً هر طرحی سال گذشته سرمایه‌گذاری در توکن‌های داخلی را پیشنهاد داد یا هدایایی را به صورت رمز ارز پذیرفت. 1,500 پروژه کلاهبرداری، کمک‌هایی را به صورت رمز ارز پذیرفتند، که به عوامل پشت این طرح‌ها کمک می‌کند تا پاداش‌های خود را دریافت کنند در حالی که تا حدی ناشناس باقی می‌مانند.

برای کنترل این مسئله، بانک اقداماتی از جمله باز کردن بیش از 125 پرونده کیفری علیه این اقدامات و مسدود کردن دسترسی به بیش از 11,200 منبع مرتبط با طرح‌های هرمی انجام داده است.

افزایش طرح‌های هرمی رمز ارز در روسیه، نیاز به چارچوب نظارتی مالی را برای رسیدگی به این دارایی‌ها و استفاده از آن‌ها نشان می‌دهد. در ماه نوامبر، یوری چیخانچین (Yuri Chikhanchin)، مدیر روسفینمانیتورینگ (Rosfinmonitoring)، خواستار رگوله‌سازی جامع رمز ارز شد، چون به نظر او، رمز ارز بخشی از ابزارهایی است که توسط مجرمان در کشور استفاده می‌شود، که آن را به عنوان جایگزینی برای پول نقد به کار می‌برند. او توضیح داد: “هرچه زودتر تصمیمی گرفته شود، بهتر است. ما نیاز به درک قوانین بازی داریم.”

نظر شما در مورد افزایش طرح‌های هرمی در روسیه چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بانک روسیه بیش از 5,700 طرح هرمی را در سال 2023 شناسایی کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.