تجارت غیرنفتی با همسایگان در 10 ماه ابتدایی سال به 50 میلیارد دلار رسید

تجارت-غیرنفتی-با-همسایگان-در-10-ماه-ابتدایی-سال-به-50-میلیارد-دلار-رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

سخنگوی کمیته روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که ارزش تجارت غیر نفتی ایران با همسایگان خود در ده ماه اول سال شمسی جاری (۲۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴) به ۴۹.۸۳ میلیارد دلار رسیده است.

روح‌الله لطیفی حجم تجارت غیر نفتی با کشورهای همسایه را در این دوره ۷۹.۹۸ میلیون تن اعلام کرد و اظهار داشت که تجارت با همسایگان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

در 10 ماه مذکور، ایران ۶۰.۳۶۸ میلیون تن کالا به ارزش ۲۳.۱۵ میلیارد دلار به همسایگان خود صادر کرد، در حالی که ۱۹.۶۱ میلیون تن کالا به ارزش ۲۶.۶۸ میلیارد دلار وارد کرد.

او عراق، امارات متحده عربی (UAE)، ترکیه، پاکستان و افغانستان را به عنوان بزرگترین واردکنندگان کالاهای ایرانی در بین کشورهای همسایه نام برد و امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، عمان و پاکستان را به عنوان اصلی‌ترین منابع واردات در این 10 ماه اعلام کرد.

همان طور که قبلاً توسط رئیس سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA) اعلام شده بود، ایران در 10 ماه اول سال شمسی جاری، ۱۱۳ میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش ۴۰.۵ میلیارد دلار صادر کرده است.

محمد رضوانی‌فر اظهار داشت که صادرات غیر نفتی در 10 ماه نخست نشان‌دهنده رشد ۹ درصدی وزن و کاهش ۱۱ درصدی ارزش، نسبت به سال گذشته است.

رضوانی‌فر همچنین اعلام کرد که ایران در 10 ماه اول سال جاری، ۳۲.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴.۸ میلیارد دلار وارد کرده است که این نشان‌دهنده افزایش ۱۱.۶ درصدی ارزش و رشد ۶ درصدی وزن است.

طبق گفته مقام رسمی، چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند در این دوره، بزرگترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بودند و امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند اصلی‌ترین منابع واردات بودند.

او افزود که طلا، قطعات و لوازم جانبی خودرو و تلفن‌های هوشمند از مهم‌ترین کالاهای وارداتی در این دوره بودند.

رضوانی‌فر همچنین گفت که در 10 ماه اول امسال، ۱۴.۲ میلیون تن کالا از طریق ایران ترانزیت شده‌اند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹ درصد بیشتر است.

نظر شما در مورد روند فعلی صادرات و واردات کالا در ایران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تجارت غیرنفتی با همسایگان در 10 ماه ابتدایی سال به 50 میلیارد دلار رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.