تهران میزبان رویداد بین المللی نوآوری در صنعت معدن

تهران-میزبان-رویداد-بین-المللی-نوآوری-در-صنعت-معدن
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش ایرنا (IRNA)، چهارمین دوره جایزه بین‌المللی نوآوری ایران در معادن و صنایع معدنی (INNOMINE) روز سه‌شنبه در تهران آغاز شد.

در این رویداد دو روزه که توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (IMIDRO) برگزار می‌شود، ۱۰۸ طرح نوآورانه قضاوت خواهند شد و به بهترین ایده‌ها جوایزی اهدا خواهد شد.

اهداف اصلی این رویداد شناسایی نوآوران فناوری در بخش صنعت معدن و مواد معدنی، ایجاد فرصت‌هایی برای استارتاپ‌ها، تجاری‌سازی ایده‌های برتر، جذب سرمایه‌گذاری، همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناوری، و در نهایت توسعه فضای تعامل، تفکر مشترک و خلاقیت بین فعالان صنعت و دانشمندان فعال در این زمینه است.

در سپتامبر گذشته، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران (GSI) از کشف ۱۱۷ منطقه معدنی جدید و امیدوارکننده در سراسر کشور خبر داد.

به گفته علیرضا شهیدی، مناطق مذکور تحت چارچوب برنامه‌ای به نام «تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی» شناسایی شده‌اند.

این مقام مسئول گفت که این برنامه با هدف توسعه مناطق محروم، ایجاد اشتغال مولد با تمرکز ویژه بر نیروی کار متخصص محلی، جمع‌آوری اطلاعات زیرساختی مطابق با کاربری زمین، و در نهایت کشف ذخایر جدید از طریق بررسی‌های ژئوفیزیکی هوایی انجام شده است.

شهیدی خاطرنشان کرد که مناطق شناسایی شده شامل ۱۷ منطقه طلای جدید و امیدوارکننده، ۶۰ منطقه مس، ۲۵ منطقه نیکل برای اولین بار در شرق ایران، ۹ منطقه منیزیت و ۶ منطقه سرب و روی است.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، بودجه مورد نیاز برای برنامه مذکور توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب توافق سه‌جانبه‌ای که در سال ۲۰۲۱ امضا شده، تامین شده است.

شهیدی گفت که در این برنامه، ۶۰ پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۳۷,۵۰۰ کیلومتر مربع اجرا شده است.

ایران با داشتن ۸۱ نوع ماده معدنی مختلف، یکی از ۱۰ کشور غنی از معادن در سراسر جهان است. در این راستا، دولت ایران برنامه‌های متعددی را برای ارتقاء بخش معدن به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی کشور، با جدیت دنبال می‌کند.

با اجرای برنامه‌های اکتشافی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیش از ۵۰۰,۰۰۰ کیلومتر مربع از مناطق معدنی جدید، انتظار می‌رود ذخایر اثبات شده معادن ایران به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد.

با وجود پتانسیل عظیم کشور در این زمینه، به دلیل برخی مسائل مانند نبود ماشین‌آلات و تجهیزات لازم و دسترسی نداشتن به منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده، بخش معدن ایران طی چند سال گذشته با مشکلاتی برای فعالیت در حداکثر ظرفیت خود دست و پنجه نرم کرده است.

بنابراین، برنامه‌های دولت برای ترویج این صنعت عمدتاً بر تکیه بر منابع داخلی متمرکز است تا به بخش معدن کمک کند تا از مشکلات فعلی خود عبور کرده و به اهداف ایده‌آل خود دست یابد.

نظر شما در مورد آینده صنعت معدن ایران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تهران میزبان رویداد بین المللی نوآوری در صنعت معدن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.