با نزدیک شدن به هاوینگ، شبکه بیت کوین در معاملات و کارمزدها با رکود مواجه می‌شود

شبکه-بیت-کوین-در-معاملات-و-کارمزدها-با-رکود-مواجه-می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

حجم معاملات روزانه در شبکه بیت کوین از تاریخ 28 ژانویه 2024 (8 بهمن 1402) شاهد کاهش قابل توجهی بوده است، و تعداد معاملات آن از تعداد بالای 600,000 به زیر 300,000 معامله در روز کاهش یافته است. این روند نزولی همزمان با کاهش تولید روزانه اردینال اینسکریپشن (Ordinal inscriptions)* بوده، که به طور کلی باعث کاهش ازدحام و کاهش هزینه‌های آن چین شده است.

کاهش فعالیت شبکه در بیت کوین همزمان با افت اردینال اینسکریپشن

داده‌ها از تاریخ 17 فوریه 2024 (28 بهمن 1402) نشان می‌دهد که استخراج‌کنندگان بیت کوین 327,713 معامله را در طی یک بازه 24 ساعته پردازش کرده‌اند. ماه فوریه شاهد کاهش قابل توجه در فعالیت معاملات روزانه بوده است، که در تضاد آشکار با 636,523 انتقال ثبت شده در تاریخ 28 ژانویه (8 بهمن 1402) قرار دارد.

از آن نقطه، کاهش تدریجی در حجم معاملات مشاهده شده است، که به پایین‌ترین میزان ماهانه 278,098 معامله در تاریخ 6 فوریه (17 بهمن 1402) رسیده است. این کاهش، بازتابی از کاهش فعالیت در معاملات اردینال در طول این ماه است.

پس از 3 فوریه (14 بهمن)، که شاهد ایجاد بیش از 300,000 اینسکریپشن در یک روز بود، از آن زمان به بعد، کاهش قابل توجهی در تعداد اینسکریپشن‌ها مشاهده شده است. تنها سه روز بعد، تعداد آنها به تنها 35,814 اینسکریپشن برای آن روز سقوط کرد.

این کاهش در اینسکریپشن‌ها منجر به کمتر شدن معاملات شده است، که سودهایی را که استخراج‌کنندگان در دسامبر 2023 و ژانویه 2024 به دلیل افزایش تقاضا برای فضای بلوک به دست می‌آوردند را کاهش داده است. این ماه، استخراج‌کنندگان با کاهش تراکنش‌های تایید نشده از بیش از 200,000 قبل از 9 فوریه به عدد فعلی 139,625، شاهد کاهش‌هایی در ازدحام ممپول (mempool)* بوده‌اند.

به دنبال کاهش فعالیت، هزینه معامله متوسط شاهد کاهش قابل توجهی از بالاترین سطح 3 فوریه با 14.81 دلار به حالا تنها 4.56 دلار به ازای هر معامله یا 27 ساتوشی به ازای هر بایت مجازی بوده است. هزینه معامله میانگین بیت کوین نیز کاهش یافته است، و از 4.16 دلار به ازای هر معامله به نرخ امروزی 1.75 دلار یا 10.4 ساتوشی به ازای هر بایت مجازی حرکت کرده است.

با وجود روند نزولی، استخراج‌کنندگان همچنان توانسته‌اند بیش از 816 میلیون دلار در این ماه جمع‌آوری کنند، که بیش از 47 میلیون دلار آن از هزینه‌های معامله آن چین به دست آمده است. علاوه بر این، قیمت هش، که ارزش روزانه یک پتاهش در ثانیه (PH/s) از قدرت هش را تخمین می‌زند، از بالاترین سطح مشاهده شده در 14 فوریه با 92 دلار به نرخ فعلی 82 دلار به ازای هر PH/s کاهش یافته است.

این تغییر در چشم‌انداز معاملاتی بیت کوین، که با کاهش قابل توجه در فعالیت روزانه و هزینه‌ها مشخص شده است، نشان‌دهنده یک بازتنظیم احتمالی در اقتصاد شبکه است. همان طور که استخراج‌کنندگان با معیار جدیدی از درآمدهای پایین‌تر سازگار می‌شوند و کاربران از کاهش هزینه‌ها بهره‌مند می‌شوند، اکوسیستم ممکن است وارد فازی از ثبات شود.

با کمتر از 9,000 بلوک باقی‌مانده تا چهارمین رویداد هاوینگ (halving) بیت کوین، افزایش اردینال اینسکریپشن، افزایش تقاضا برای فضای بلوک، و افزایش هزینه‌ها به عوامل کلیدی در حمایت از استخراج‌کنندگان بیت کوین در آینده تبدیل شده‌اند. این حمایت ممکن است حیاتی باشد چون آنها با چشم‌انداز کاهش درآمدهای خود به نصف در ماه آوریل روبرو هستند.

* ممپول (mempool)، که مخفف «حافظه موقت تراکنش‌ها» است، یک مجموعه موقت از تراکنش‌های تایید نشده در شبکه بیت کوین یا سایر بلاک‌ چین‌ها می‌باشد. این تراکنش‌ها در انتظار بررسی و افزوده شدن به بلوک بعدی در زنجیره بلوک هستند. هر استخراج‌کننده یا گره در شبکه می‌تواند یک ممپول جداگانه داشته باشد که تراکنش‌هایی را که شناسایی کرده و هنوز تایید نشده‌اند، نگه می‌دارد. این سیستم به استخراج‌کنندگان کمک می‌کند تا تراکنش‌هایی را که قرار است در بلوک بعدی ماین شوند، مدیریت و اولویت‌بندی کنند. حجم و اندازه ممپول می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت شبکه و ازدحام تراکنش‌ها باشد.

* اردینال اینسکریپشن (Ordinal Inscription) یک روش نوین برای ثبت داده‌ها یا محتوای دیجیتال بر روی بلاک چین بیت کوین است که اخیراً معرفی شده است. این روش امکان می‌دهد تا محتوایی مانند تصاویر، متون، و حتی برنامه‌های کوچک دیجیتال به طور مستقیم و بدون نیاز به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بر روی خود بلاک چین ثبت شوند. با استفاده از اردینال اینسکریپشن، هر بایت از داده در یک ساتوشی خاص (واحد بسیار کوچک بیت کوین) ذخیره می‌شود، که این امر به آن داده‌ها یکتایی و قابلیت ردیابی در شبکه بیت کوین می‌بخشد.

این فناوری، با استفاده از ویژگی‌های اصلی بیت کوین مانند امنیت و توزیع شده بودن، به کاربران امکان می‌دهد تا مالکیت دیجیتالی خود را بر روی یکی از قدیمی‌ترین و امن‌ترین بلاک چین‌ها به اشتراک بگذارند. این امر باعث شده است که علاقه زیادی به استفاده از اردینال اینسکریپشن برای ایجاد و معامله انواع جدیدی از دارایی‌های دیجیتالی در شبکه بیت کوین ایجاد شود.

شما در مورد کاهش فعالیتی که شبکه بیت کوین در زمان‌های اخیر شاهد آن بوده است چه فکر می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره با نزدیک شدن به هاوینگ، شبکه بیت کوین در معاملات و کارمزدها با رکود مواجه می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.