آیا زمان آن رسیده است که طلا دوباره به عنوان یک دارایی اصلی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه بدرخشد؟

آیا-زمان-آن-رسیده-است-که-طلا-دوباره-به-عنوان-یک-دارایی-اصلی-برای-تنوع-بخشیدن-به-سبد-سرمایه-بدرخشد؟
آنچه در این مقاله میخوانید

نقش طلا در چشم‌انداز اقتصادی و سرمایه‌گذاری همواره به عنوان موضوعی برای بحث قابل توجه بوده است. به طور تاریخی، طلا به عنوان یک دارایی مهم برای حفظ ارزش سرمایه، دارایی امن و دارایی قابل تبدیل بین‌المللی برای هزاران سال عمل کرده است. در واقع، طلا حتی در دوران استاندارد طلا (Gold Standard) (1871-1914) و سیستم برتون وودز (Bretton Woods System) (1945-1971)، زمانی که ارزهای عمده باید به این فلز زرد متصل می‌شدند تا به عنوان «قابل تبدیل» یا یک ارز ذخیره واقعی در نظر گرفته شوند، پایه‌گذار سیستم پولی جهانی بوده است.

با وجود طبیعت غیر درآمدزا و هزینه‌های دخیل در استخراج آن، طلا همچنان توسط سرمایه‌گذاران، از جمله خانواده‌ها، دولت‌های حاکمه و شرکت‌ها، با احترام نگه داشته می‌شود. جذابیت دائمی آن در توانایی اثبات شده‌اش برای عمل کردن به عنوان یک دارایی مطمئن برای حفظ ارزش ثروت نهفته است، که سرمایه‌ها را در برابر دوره‌های قابل توجه بحران اقتصادی و چالش‌های سیستمیک مربوط به اقتصاد کلان، مانند بحران مالی بزرگ سال‌های 2008-2009 یا همه‌گیری بیماری کووید-19 از سال 2020 تا 2022، حفاظت می‌کند.

مهم‌تر این که، پس از یک کاهش قابل توجه در قیمت نسبت به بالاترین سطوح ثبت شده دوران همه‌گیری بیماری، طلا اخیراً با افزایش تقاضا مواجه شده است. در نتیجه، این کالای گرانبها در دسامبر 2023 به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 2,135 دلار برای هر اونس رسید و از آن زمان تاکنون حول و حوش همین سطوح مانده است. تحلیل ما به سه عامل اصلی که جذابیت اخیر طلا برای سبدهای سرمایه جهانی را توجیه می‌کند، می‌پردازد.

اول این که، طلا اخیراً دوباره ارزش دائمی خود را به عنوان یک محافظ در برابر تورم نشان داده است. در پی همه‌گیری بیماری، مقامات پولی در اقتصادهای پیشرفته با چالش‌های قابل توجهی به دلیل افزایش تورم مواجه شدند. این موضوع نگرانی‌ها در مورد سرعت سریع کاهش «ارزش واقعی پول» را ایجاد کرد، چون واحدهای بیشتری از ارز برای خرید سبدهای یکسان کالا و خدمات لازم بود.

دوم این که، چرخه سیاست پولی در ایالات متحده و اروپا به زودی باید به عنوان یک عامل مثبت برای قیمت‌های طلا عمل کند. در حالی که بازده‌های اسمی اکنون بسیار بیشتر از آن چیزی است که در گذشته نزدیک در اکثر اقتصادهای پیشرفته بوده است، این دینامیک قرار است به زودی به طور قابل توجهی تغییر کند.

سوم این که، وضعیت اقتصادی جهانی کنونی با ناپایداری‌های ژئوپلیتیکی مانند جنگ روسیه-اوکراین، درگیری‌های جاری در خاورمیانه و افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و چین در تنگه تایوان دست و پنجه نرم می‌کند.

در کل، طلا جایگاه خود را به عنوان یک سنگ بنای سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مستحکم کرده است. سابقه ثابت شده آن به عنوان یک محافظ در برابر تورم، به همراه عوامل پشتیبانی که از کاهش سیاست پولی و استقامت سنتی مرتبط با تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی می‌شود، آن را به عنوان یک جایگزین جذاب برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال ثبات و کاهش ریسک هستند، مطرح می‌کند.

نظر شما در مورد جایگاه طلا به عنوان یک دارایی امن و مطمئن در زمان بحران‌های اقتصادی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره آیا زمان آن رسیده است که طلا دوباره به عنوان یک دارایی اصلی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه بدرخشد؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.