صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در 10 ماه ابتدایی سال 11 درصد افزایش یافته است

صادرات-ایران-به-کشورهای-عضو-اتحادیه-اوراسیا-در-10-ماه-ابتدایی-سال-11-درصد-افزایش-یافته-است
آنچه در این مقاله میخوانید

روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیته روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: ارزش صادرات ایران به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در 10 ماه اول سال جاری (21 مارس 2023-20 ژانویه 2024) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی در 10 ماه مذکور 3.370 میلیون تن کالا به ارزش 1.337 میلیارد دلار به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر کرده است.

لطیفی افزود: “صادرات به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نظر وزنی نیز 19 درصد افزایش یافته است.”

به گفته این مقام، محصولات شیلاتی، کشاورزی و غذایی 42 درصد از ارزش صادرات ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند و میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی ایران به این اتحادیه در دوره مذکور 723 دلار بوده است.

صادرات محصولات شیلاتی، کشاورزی و غذایی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 10 ماه مورد نظر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی 17.2 درصد و از نظر ارزش 16.4 درصد افزایش یافته است.

فدراسیون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس به ترتیب مقاصد اصلی کالاهای ایرانی در دوره مذکور بوده‌اند.

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در سال ۲۰۱۸ به توافق تجاری ترجیحی دست یافتند که بر اساس آن حدود ۸۶۲ قلم کالا اکنون مشمول تعرفه‌های ترجیحی هستند.

این توافق در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ (۵ آبان ۱۳۹۸) به اجرا درآمد.

در ماه ژوئیه، آندری اسلپنوف (Andrey Slepnev)، وزیر مسئول تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC)، گفت که همکاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران در زمینه‌های مختلف به طور جدی در حال گسترش است و تجارت بین دو طرف طی چهار سال گذشته دو برابر شده است.

اسلپنوف همچنین گفت که تجارت بین این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

این مقام یادآور شد نکته مهم این است که مبادلات تجاری دو جانبه متعادل است، یعنی تقریباً به اندازه‌ای که اتحادیه اقتصادی اوراسیا کالا به ایران تأمین می‌کند، ایران نیز کالا به کشورهای عضو این اتحادیه صادر می‌کند.

وزیر مسئول تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا با تأکید بر این که اتحادیه اقتصادی اوراسیا اهمیت زیادی برای کالاهای ایرانی قائل است، گفت:

“محصولات کشاورزی اکنون ۷۵ درصد از مبادلات تجاری این اتحادیه با ایران را تشکیل می‌دهند.”

اسلپنوف افزود: “کالاهای صنعتی جایگاه ویژه‌ای در چارچوب همکاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران دارند و بنابراین، ما در حال توسعه مبادلات تجاری در زمینه مواد معدنی، صنایع و شیمیایی هستیم.”

اسلپنوف همچنین ابراز امیدواری کرد که مبادلات تجاری طرفین در زمینه ماشین‌آلات گسترش یابد.

در جلسه‌ای بین محمد رضوانی‌فر، رئیس سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، و الدار آلیشروف (Eldar Alisherov)، وزیر مسئول همکاری‌های گمرکی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در تهران در اواخر ماه آوریل، دو طرف راه‌های افزایش همکاری‌های گمرکی برای افزایش تجارت دوجانبه را بررسی کردند.

در این جلسه، رضوانی‌فر گفت:

“با وجودی که اعتبار یادداشت تفاهم با اوراسیا برای سه سال است، اما رسمیت‌بخشی به این یادداشت تفاهم به یک توافق‌نامه بلندمدت به زودی تکمیل خواهد شد و ما این توافقات را از طریق تصویب در مجلس ایران پیگیری خواهیم کرد.”

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، تجارت ایران با کشورهای اوراسیا سالانه 3.3 میلیارد دلار است که شامل بیش از 1.5 میلیارد دلار صادرات ایران به اوراسیا و بیش از 1.7 میلیارد دلار واردات از اوراسیا می‌شود.

او همچنین گفت: “پس از توافق و تسهیلات، مبادلات تجاری ما با این اتحادیه در سال گذشته 32 درصد افزایش یافت و ما هدفی را در گمرک تعیین کرده‌ایم که این رقم از 3.3 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار افزایش یابد. به نظر من، تحقق این هدف کاملاً ممکن است.”

او در ادامه اعلام کرد: “در بخش ترانزیت کالا، حجم تجارت ما 1.8 میلیون تن بود که از این میزان بیش از یک میلیون تن کالا از طریق ایران از اوراسیا ترانزیت شده و بیش از 700,000 تن کالا از ایران به اوراسیا ترانزیت شده است.”

وزیر مسئول همکاری‌های گمرکی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، از سوی خود، دیدار با رئیس سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران را موفق ارزیابی کرد و گفت:

“امیدواریم که توافقنامه موقت سه ساله ما با ایران در آینده به یک توافقنامه بلندمدت تبدیل شود و امتیازات بیشتری بین این اتحادیه و ایران در نظر گرفته شود.”

او ابراز امیدواری کرد که مبادلات تجاری بین ایران و این اتحادیه دو برابر شود و هرچه سریع‌تر توافق تجاری بین دو طرف ترتیب داده شود.

نظر شما در مورد روند رو به افزایش تبادلات تجاری بین ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در 10 ماه ابتدایی سال 11 درصد افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.