رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه سوم 5.1 درصد است

Iran-GDP-growth
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران (SCI)، تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران شامل نفت در سه ‌ماهه سوم سال شمسی جاری (۱ مهر-۳۰ آذر ۱۴۰۲) نسبت به سه ‌ماهه دوم سال، ۵.۱ درصد رشد کرد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، این رقم بدون احتساب نفت ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که در پاییز سال شمسی جاری، بخش نفت و گاز با رشد ۲۱.۸ درصدی پیشرو بود، بخش صنعت ۱.۳ درصد، بخش معدن ۰.۳ درصد و بخش خدمات ۴.۶ درصد نسبت به سه ‌ماهه سوم سال ۱۴۰۱ رشد داشته‌اند.

پیشتر، مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی تابستان را ۷.۱ درصد با نفت و ۴.۲ درصد بدون نفت اعلام کرده بود.

پیشتر در ماه ژانویه، بانک جهانی در آخرین گزارش مربوط به چشم‌اندازهای اقتصادی جهانی (GEP) خود که در ۱۹ دی ۱۴۰۲ منتشر شد، اعلام کرد که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ با وجود کندی شدید و طولانی‌مدت در اقتصاد جهانی، ۴.۲ درصد رشد کرده است.

بر اساس داده‌های بانک جهانی (WB)، رشد اقتصادی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا از ۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت، که نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر رشد اقتصادی این منطقه بود.

این گزارش اعلام کرد: “رشد در جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت، به دلیل این که افزایش تولید و صادرات نفت، تقاضای ضعیف خارجی برای کالاهای غیرنفتی را جبران کرد.”

بر اساس تخمین‌های این سازمان بین‌المللی، به تبعیت از اقتصاد جهانی، انتظار می‌رود که رشد اقتصادی ایران نیز در سال ۲۰۲۴ به طور اندکی به ۳.۷ درصد کاهش یابد. رشد تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲، ۳.۸ درصد بود.

رشد اقتصادی اروپا و آسیای مرکزی که از ۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته بود، در سال ۲۰۲۳ به طور اندکی افزایش یافت و به ۲.۷ رسید اما انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۲.۴ درصد کاهش یابد.

این گزارش اعلام کرد که رشد جهانی برای سومین سال متوالی کاهش می‌یابد – از ۲.۶ درصد در سال گذشته به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۴، که تقریبا سه چهارم درصد کمتر از میانگین دهه ۲۰۱۰ است. انتظار می‌رود که اقتصادهای در حال توسعه تنها ۳.۹ درصد رشد کنند، که بیش از یک درصد کمتر از میانگین دهه گذشته است.

بانک جهانی اعلام کرد: “پس از عملکرد ناامیدکننده سال گذشته، کشورهای با درآمد پایین باید ۵.۵ درصد رشد کنند، که پایین‌تر از آن چیزی است که قبلاً انتظار می‌رفت. تا پایان سال ۲۰۲۴، مردم در حدود یک چهارم از کشورهای در حال توسعه و حدود ۴۰ درصد از کشورهای با درآمد پایین هنوز فقیرتر از آن چیزی خواهند بود که در آستانه دوران همه‌گیری بیماری کووید-19 در سال ۲۰۱۹ بودند. در همین حال، در اقتصادهای پیشرفته، رشد امسال از ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱.۲ درصد کاهش خواهد یافت.”

این نهاد اعلام کرد: “همچنان که جهان به میانه دهه‌ای می‌رسد که قرار بود دهه تحول‌آفرین برای توسعه باشد، اقتصاد جهانی در پایان سال ۲۰۲۴ آماده است تا یک رکورد ناامیدکننده را ثبت کند — که کندترین نیم دهه رشد تولید ناخالص داخلی در ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود.”

بر اساس یک معیار، اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری نسبت به یک سال پیش قرار دارد: خطر رکود جهانی به دلیل قدرت اقتصاد ایالات متحده کاهش یافته است. طبق گزارش، اما افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند خطرات تازه‌ای برای اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت ایجاد کند.

دیدگاه خود را درباره رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه سوم 5.1 درصد است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.