پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در 12 ماه آینده 6 درصد افزایش یابد

پیش‌بینی-می‌شود-قیمت-طلا-در-12-ماه-آینده-6-درصد-افزایش-یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس تحقیقات گلدمن ساکس (Goldman Sachs Research)، همچنان که بانک‌های مرکزی به خرید این فلز گرانبها می‌پردازند و تقاضای قوی خرده‌فروشی در بازارهای نوظهور قیمت‌ها را تقویت می‌کند، قیمت طلا در حال آماده‌ شدن برای افزایش است.

نیکلاس اسنودن (Nicholas Snowdon)، رئیس فلزات در تحقیقات کالا، و تحلیلگر لاوینیا فورسلزه (Lavinia Forcellese) در گزارش تیم نوشته است که پیش‌بینی می‌شود بهای این فلز زرد در ۱۲ ماه آینده حدود ۶ درصد افزایش یابد و به ۲,۱۷۵ دلار به ازای هر اونس تروی برسد. آنها خاطرنشان می‌کنند که به دلیل عدم قطعیت در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت‌های طلا ممکن است در کوتاه مدت در یک محدوده معامله شود. طلا، که بازدهی ندارد، زمانی که نرخ بهره بالاتر است، برای سرمایه‌گذاران جذابیت خود را از دست می‌دهد. در همین حال، انتظار می‌رود ریسک‌های نزولی قیمت‌های طلا با چندین عامل کلیدی محدود شود.

خریدهای بانک‌های مرکزی چشمگیر است و تنش‌های ژئوپولیتیک بالا هستند. خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی — به ویژه توسط چین و هند — به جبران جریان خروج پول از صندوق‌های قابل معامله طلا کمک کرده است. این خریدها تا حدی با تنش‌های ژئوپولیتیک، مانند حمله روسیه به اوکراین و همه‌گیری کووید، افزایش یافت.

بانک‌های مرکزی کشورهایی مانند چین، لهستان و هند بیشترین خرید طلا را داشته‌اند

خرید-طلا-بانک-مرکزی
خرید خالص طلا به تن از سوی بانک‌های مرکزی، 2021-2023

بانک‌های مرکزی به طور میانگین ۱,۰۶۰ تن طلا از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ خریداری کرده‌اند، در حالی که این میزان بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ برابر با 509 تن بوده است. این افزایش در حالی است که چین ذخایر خود را از دلارهای آمریکا دور کرده و کشورهایی مانند لهستان نیز ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهند.

تحلیلگران ما می‌نویسند: “ما انتظار داریم که خریدهای بانک‌های مرکزی به دلیل تنوع‌بخشی به ذخایر توسط کشورهای بازارهای نوظهور و تنش‌های ژئوپولیتیک بالا، قوی باقی بماند.”

خریدهای بانک مرکزی چین به طور پیوسته ذخایر را از دلار آمریکا دور کرده است

سهم-طلا-در-کل-ذخایر-چین

تقاضا برای سرمایه‌گذاری در طلا هنوز بهبود نیافته است. عدم خریدهای اخیر ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس) احتمالاً به این دلیل است که به ویژه در مقایسه با سطح نرخ‌های بهره واقعی (تعدیل شده برای تورم)، موجودی‌های طلا-ETF از قبل بالا بود. اختلالات عمده‌ای مانند تنش روسیه-اوکراین (Russia-Ukraine) و بحران بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) در آمریکا (US) در سال‌های اخیر باعث خرید طلا شدند، و موجودی‌ها با وجود افزایش بازدهی‌های بلندمدت در آمریکا بالا مانده‌اند.

بر اساس تحقیقات گلدمن ساکس (Goldman Sachs Research)، به تازگی، موقعیت‌های سفته‌بازی در طلا توسط نهادهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری (hedge funds) با تغییرات بازدهی‌های بلندمدت همراه بوده است. این مسئله نشان می‌دهد که حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات در سیاست‌های کلان اقتصادی وجود دارد تا نسبت به موجودی‌های ETF، که همچنان شاهد خروج وجوه بوده‌اند.

با وجود تقویت پایه‌های طلا، دارایی‌های ETF به کاهش خود ادامه داده است

تاریخ نشان داده است که تغییرات در موجودی‌های طلای ETF اغلب با رویدادهای عمده ریسک‌گریز (زمانی که اشتیاق برای ریسک کاهش می‌یابد) و با چرخه‌های سیاست پولی آسان‌تر به وجود آمده‌اند. تحلیلگران ما انتظار دارند که موجودی‌های ETF با شروع کاهش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو افزایش یابد، که اقتصاددانان ما فکر می‌کنند می‌تواند از ماه می آغاز شود.

تقاضای بالای خرده‌فروشی برای طلا می‌تواند قیمت این فلز را بالاتر ببرد. در همین حال، «تاثیر ثروت» ناشی از افزایش درآمدها در بازارهای نوظهور، تقاضای مصرفی برای طلا را به ویژه در زمینه جواهرات افزایش داده است.

تحلیلگران ما می‌نویسند: “گروه به سرعت رو به رشد مصرف‌کنندگان ‘ثروتمند’ در هند … رشد در مصرف جواهرات را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، مصرف طلا نیز با نبود  گزینه‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری در برخی کشورها که در چند سال گذشته شاهد تغییرات بزرگ سیاستی بوده‌اند (ترکیه، چین)، پشتیبانی شده است.”

در چین، طلا یکی از بهترین دارایی‌ها در سال ۲۰۲۳ بود، که با اعتماد به نفس ضعیف مصرف‌کننده و نگرانی‌ها در مورد رشد که تقاضا برای جایگاه امن طلا را افزایش داد، ارزش آن افزایش یافت. حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در کنفرانس ماکرو جهانی گلدمن ساکس در هنگ کنگ فکر می‌کردند که بهای طلا تا پایان سال از ۲,۲۰۰ دلار در هر اونس تروی فراتر خواهد رفت. تحلیلگران گلدمن ساکس نوشتند: “ما انتظار داریم که کاهش فعالیت در بخش مسکن و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد بازار سهام چین، از تقاضای بالای بخش خرده فروشی در چین در سال آینده حمایت کند.”

دیدگاه خود را درباره پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در 12 ماه آینده 6 درصد افزایش یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.