هند ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش فضایی را تسهیل می‌کند

هند-ورود-سرمایه‌گذاری-مستقیم-خارجی-در-بخش-فضایی-را-تسهیل-می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

هند روز چهارشنبه اعلام کرد که اجازه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به میزان ۱۰۰ درصد در تولید سیستم‌های ماهواره‌ای بدون نیاز به تأیید قبلی را می‌دهد و به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار جهانی فضا، قوانین مربوط به فضاپیماها را تسهیل نمود.

قبل از تغییر سیاست، چنین سرمایه‌گذاری‌هایی مجاز بودند اما نیاز به تأیید دولت داشتند که گاهی اوقات به معنای ماه‌ها انتظار بود.

در ادامه، به برخی از تغییراتی که هند اعمال کرده است، اشاره می‌کنیم.

سه دسته‌بندی

هند بخش فضایی خود را برای مقاصد سرمایه‌گذاری به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. شرکت‌هایی که راکت‌هایی برای پرتاب ماهواره‌ها تولید می‌کنند،
  2. شرکت‌هایی که ماهواره‌ها را تولید می‌کنند،
  3. و شرکت‌هایی که قطعات مورد نیاز برای تولید ماهواره‌ها را تولید می‌کنند.

تولید قطعات برای ماهواره‌ها

هند اجازه داد که سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰۰ درصدی از طریق مسیر به اصطلاح خودکار انجام شود، به این معنا که برای هرگونه سرمایه‌گذاری در این دسته نیازی به تأیید دولت نیست. این امر منجر به دسترسی بیشتر به فناوری برای سیستم‌های ارتباطی حیاتی مانند ترانسپوندرها، آنتن‌ها و سیستم‌های تغذیه خواهد شد.

تولید ماهواره و انجام عملیات

هند اجازه داد تا ۷۴ درصد سرمایه‌گذاری خارجی بدون نیاز به تأیید دولت در تولید ماهواره‌ و انجام عملیات صورت گیرد. این روند ورود آسان برای بازیگران کلیدی در این بخش همچون اسپیس‌ایکس (SpaceX) ایلان ماسک (Elon Musk)، مکسار (Maxar)، ویاسات (Viasat)، اینتلست (Intelsat) و ایرباس (Airbus) را فراهم می‌آورد. کارشناسان عقیده دارند که برای تجاری‌سازی، تولید ماهواره حوزه‌ای بسیار جذاب است که شراکت‌های بیشتری در آن ممکن است. شرکت‌ها برای افزایش سهم سهام خود فراتر از ۷۴ درصد در عملیات نیاز به تاییدیه دولت دارند.

فضاپیماها، سیستم‌های مرتبط

دولت اجازه می‌دهد تا ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری خارجی از طریق روش خودکار برای ساخت موشک‌ها و قطعات آن صورت گیرد. این سیاست می‌تواند به کشور کمک کند تا درخواست‌هایی از سوی شرکت‌هایی نظیر اتحاد پرتاب فضایی متحد (United Launch Alliance)، بلو اوریجین (Blue Origin) جف بزوس (Jeff Bezos) و اسپیس‌ایکس (SpaceX) را جلب نماید. برای سرمایه‌گذاری بیش از ۴۹ درصد، سرمایه‌گذار خارجی باید تاییدیه دولت را دریافت کند.

هند از دهه ۱۹۶۰ توسعه فعالیت‌های فضایی را در دستور کار خود قرار داد. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد، نقش اصلی را در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های فضایی کشور ایفا کرده است. ISRO از زمان تأسیس خود، موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه اکتشافات فضایی، پرتاب ماهواره و توسعه فناوری‌های فضایی به دست آورده است.

دیدگاه خود را درباره هند ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش فضایی را تسهیل می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.