تجارت غیرنفتی ایران با همسایگان در 11 ماه ابتدایی سال از مرز 55 میلیارد دلار گذشت

تجارت-غیرنفتی-ایران-با-همسایگان-در-11-ماه-ابتدایی-سال-از-مرز-55-میلیارد-دلار-گذشت
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA) گفت: ارزش تجارت غیرنفتی ایران با همسایگان در ۱۱ ماه اول سال شمسی جاری (۲۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۴) با افزایش ۲.۵ درصدی به ۵۵.۲۷۵ میلیارد دلار رسید.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که محمد رضوانی‌فر وزن تجارت غیرنفتی با کشورهای همسایه را در دوره مذکور ۸۸.۵۴ میلیون تن اعلام کرد.

در طول ۱۱ ماه مذکور، ایران ۶۷.۱۰۸ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۸۴۴ میلیارد دلار به همسایگان صادر کرد، در حالی که ۲۱.۴۳۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۹.۴۳۱ میلیارد دلار وارد کرد.

به گفته رضوانی‌فر، صادرات ایران به کشورهای همسایه در ۱۱ ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی 3 درصد و از نظر ارزشی 9 درصد کاهش یافت؛ و واردات از کشورهای همسایه به ترتیب از نظر وزن و ارزش ۱۱ درصد و ۱۵ درصد افزایش یافت.

او عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان و افغانستان را به عنوان برترین واردکنندگان کالاهای ایرانی از میان کشورهای همسایه نام برد و امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، عمان و پاکستان را به عنوان اصلی‌ترین منابع واردات در ۱۱ ماه مذکور اعلام کرد.

همان طور که پیشتر توسط رضوانی‌فر اعلام شد، ایران در ۱۰ ماه اول سال شمسی جاری، ۱۱۳ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۰.۵ میلیارد دلار صادر کرده است.

این مقام مسئول اعلام کرد که صادرات غیرنفتی ۱۰ ماهه نشان‌دهنده رشد ۹ درصدی از نظر وزنی، اما کاهش ۱۱ درصدی از نظر ارزشی، نسبت به سال گذشته است.

وی همچنین اعلام کرد که ایران در ۱۰ ماه اول سال جاری، ۳۲.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴.۸ میلیارد دلار وارد کرده است که این امر نشان‌دهنده افزایش ۱۱.۶ درصدی از نظر ارزش و رشد ۶ درصدی از نظر وزنی است.

به گفته این مقام مسئول، چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند در دوره مذکور، اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بوده‌اند و امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند اصلی‌ترین منابع واردات بوده‌اند.

به گفته او، طلا، قطعات و لوازم جانبی خودرو و تلفن‌های هوشمند اصلی‌ترین اقلام وارداتی در این دوره بودند.

رضوانی‌فر گفت که در ۱۰ ماه اول امسال، ۱۴.۲ میلیون تن کالا نیز از طریق ایران ترانزیت شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹ درصد بیشتر است.

دیدگاه خود را درباره تجارت غیرنفتی ایران با همسایگان در 11 ماه ابتدایی سال از مرز 55 میلیارد دلار گذشت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.