آیا ین ضعیف باعث تغذیه طلای جهانی می‌شود؟

آیا ین ضعیف باعث تغذیه طلای جهانی می‌شود؟
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت طلا در حال افزایش است و تقاضای بی‌سابقه بانک مرکزی باعث کاهش عرضه شده است. این یک نیروی قابل مشاهده بوده است به خصوص که سیاست پولی ایالات متحده از سال 2022 نسبتاً فشرده بوده و بازدهی خزانه داری 10 ساله افزایش یافته است که به طور کلی فشار نزولی محکمی بر طلا در برابر دلار وارد می‌کند.

رشد طلا بدون شک از سال انتخاباتی بی‌ثبات ایالات متحده، نگرانی‌های تورم، انتظارات کاهش نرخ بهره در اواخر سال 2024، و جنگ در اوکراین و اخیراً در خاورمیانه تغذیه شده است.

زمانی که طلا و VIX (شاخص نوسانات) بالا می‌روند، این معیاری برای افزایش عدم اطمینان در بازارهای جهانی است. ین اغلب دنبال می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران آن را در مقایسه با ارزهای بسیاری از اقتصادهای دیگر گزینه‌ای با ثبات‌تر می‌دانند. ین همچنین برای معاملات Carry trade محبوب است، جایی که سرمایه‌گذاران به دنبال ارزی هستند مانند ین که می‌توانند با نرخ بهره پایین وام بگیرند تا در دارایی‌هایی با بازدهی بالاتر سرمایه‌گذاری کنند و زمانی که سرمایه‌گذاران وام‌ها را پس می‌دهند، ین را در بازارهای جهانی تقویت می‌کند.

اما بانک ژاپن سیاست نرخ بهره صفر (ZIRP) یا منفی را برای بخش اعظم یک دهه حفظ کرده است، و اکنون، اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که ZIRP در نشست سیاست‌گذاری اصلی بعدی بانک مرکزی در آوریل به پایان برسد. ثابت ماندن نرخ‌های بهره پایین ژاپن را از ورود به رکود بازنداشته است، اما انتظار می‌رود که برای تقویت ین، مداخله‌ای در جهت دیگر لازم باشد، که منجر به معکوس شدن روند بالقوه قیمت در برابر طلا و سایر دارایی‌ها می‌شود.

اگر این امر تقاضا برای طلا را در ژاپن کاهش دهد، می‌تواند باعث کاهش فلز زرد در برابر ین شود و خشم بازار گاوی فعلی را کاهش دهد. اما با توجه به اینکه اقتصاد ژاپن به چنین نرخ‌های بهره پایینی معتاد است و ابزارهای سیاستی بانک مرکزی کمی برای حل معقول این مشکل وجود دارد، نمی‌توان مطمئن بود که آنچه BoJ انجام می‌دهد می‌تواند برای نجات ین از ادامه سقوط آهسته آن کافی باشد.

علاوه بر این، در حالی که تغییر از ZIRP در ژاپن یک تغییر بزرگ خواهد بود، BoJ روشن کرده است که هرگونه تغییر همچنان یک سیاست پولی نسبتاً سازگار را حفظ می‌کند. با نرخ‌های بسیار پایین برای مدت طولانی، افزایش قیمت‌ها باید با دقت و تدریجی باشد.

دیدگاه خود را درباره آیا ین ضعیف باعث تغذیه طلای جهانی می‌شود؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.