اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا: بیت کوین نمی‌تواند به ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهانی تبدیل شود، ارزش منصفانه بیت کوین هنوز صفر است!

ecb-bitcoin
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی اروپا (ECB) در یک پست وبلاگ ادعا کرده است که “بیت کوین نتوانسته است وعده اصلی خود مبنی بر تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهانی را برآورده سازد.” اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا که این پست را نوشته‌اند، افزوده‌اند که ارزش منصفانه بیت کوین همچنان صفر است و تراکنش‌های بیت کوین “همچنان ناخوشایند، کند و پرهزینه است.” علاوه بر این، آنها ادعا کرده‌اند که به جز در فعالیت‌های جنایی، این رمزارز “به ندرت برای پرداخت‌ها استفاده می‌شود”.

واکنش‌ها به انتقاد بانک مرکزی اروپا از بیت کوین

بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه پست وبلاگی با عنوان “تأیید ETF برای بیت کوین – لباس‌های نو امپراطور برهنه” منتشر کرد. این پست توسط اقتصاددانان اولریش بیندسیل (Ulrich Bindseil)، مدیرکل زیرساخت بازار و پرداخت‌های بانک مرکزی اروپا، و یورگن شاف (Jürgen Schaaf)، مشاور زیرساخت بازار و پرداخت‌های بانک مرکزی اروپا، نوشته شده بود.

بانک مرکزی اروپا همچنین روز پنجشنبه در پلتفرم رسانه‌ای اجتماعی X پستی منتشر کرد:

“بیت کوین نتوانسته است به یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهانی تبدیل شود، بلکه قربانی تقلب و دستکاری شده است. طبق استدلال وبلاگ بانک مرکزی اروپا، تأیید اخیر یک ETF تغییری در این واقعیت که بیت کوین پرهزینه، کند و ناخوشایند است، ایجاد نمی‌کند.”

در پاسخ به تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در اوایل ماه ژانویه، نویسندگان پست وبلاگ توضیح دادند: “ما … تکرار می‌کنیم که ارزش منصفانه بیت کوین همچنان صفر است. برای جامعه، چرخه تجدید شده افزایش و کاهش بیت کوین یک چشم‌انداز ناگوار است. و خسارت جانبی آن، شامل آسیب‌های زیست‌محیطی و توزیع نهایی ثروت به زیان افراد کم‌تجربه، عظیم خواهد بود.”

نویسندگان سپس به پست وبلاگی از بانک مرکزی اروپا در نوامبر 2022 اشاره کردند که به نظر آن‌ها “وعده‌های کاذب بیت کوین را رد کرده و از خطرات اجتماعی در صورت عدم مقابله مؤثر هشدار داده است.”

آن‌ها توضیح دادند: “ما عقیده داریم که بیت کوین در تحقق وعده اصلی خود برای تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال جهانی غیرمتمرکز شکست خورده است. ما همچنین نشان دادیم که وعده دوم بیت کوین برای تبدیت شدن به یک دارایی مالی، که ارزش آن قطعاً باز هم افزایش خواهد یافت، به همان اندازه اشتباه بود.” علاوه بر این، آن‌ها خاطرنشان کردند: “ما در مورد خطرات برای جامعه و محیط زیست هشدار دادیم اگر لابی بیت کوین موفق به راه‌اندازی مجدد یک حباب با کمک ناخواسته قانون‌گذاران شود، که ممکن است جایی که ممنوعیت لازم بود، به آن امتیازی موهوم بدهند.” این نویسندگان اظهار داشتند:

“متاسفانه، تمام این خطرات محقق شده‌اند.”

آن‌ها در ادامه گفتند: “امروزه، تراکنش‌های بیت کوین همچنان ناخوشایند، کند و پرهزینه است”، و تاکید کردند به غیر از فعالیت‌های جنایی، “بیت کوین به ندرت برای پرداخت‌ها استفاده می‌شود.” آنها در ادامه، اظهار داشتند: “همچنین، بیت کوین هنوز هم به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست”، و خاطرنشان کردند که “سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی که آگاهی کمی در امور مالی دارند، به خاطر ترس از دست دادن فرصت [FOMO] جذب می‌شوند، که احتمالاً منجر به از دست دادن پول آن‌ها می‌شود.” علاوه بر این، آن‌ها ادعا کردند: “استخراج بیت کوین با استفاده از مکانیزم اثبات کار همچنان محیط زیست را به اندازه کشورهای کامل آلوده می‌کند، در حالی که قیمت‌های بالاتر بیت کوین به معنای مصرف انرژی بیشتر است چرا که هزینه‌های بالاتر توسط ماینرها قابل پوشش است.”

پست بانک مرکزی اروپا (ECB) توجه زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرد. بسیاری از مردم از X’s Readers به دلیل رد ادعاهای گمراه کننده اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا در مورد بیت کوین تمجید کردند. چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیان‌گذار کاردانو (Cardano)، اظهار داشت: “یادداشت‌های جامعه به تازگی بانک مرکزی اروپا را نابود کرد.”

در یادداشت‌های جامعه رمزارز همچنین آمده است: “چین ‌آنالیسیس (Chainalysis) دریافت که تنها 0.34 درصد از حجم معاملات با رمزارزها در سال 2023 مربوط به فعالیت‌های جنایی بوده است… معاملات غیرقانونی با یورو، 1 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا یا 110 میلیارد یورو در سال 2010 را شامل می‌شد.” در همین حال، بانک مرکزی اروپا (ECB) این هفته اولین زیان سالانه خود را در دو دهه گذشته اعلام کرد.

نظرات زیادی نیز در مورد پست بانک مرکزی اروپا مطرح شده است. جیمز لاویش (James Lavish)، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری سابق، اظهار داشت: “این کمی شبیه به یکی از بزرگترین صاحبان اسب و کالسکه در جهان است که علیه ظهور وسایل نقلیه موتوری استدلال می‌کند، با این ادعا که: ‘هیچ جاده‌ای متصل نیست، تنها مجرمان به چنین وسیله نقلیه‌ای نیاز دارند، و این بسیار گران است.’ و البته، در نهایت، آن‌ها اشتباه خواهند کرد. و به زودی منقرض می‌شوند”.

پلن بی (Plan B)، تحلیلگر کریپتو، جزئیات بیشتری را ارائه داد: “بانک مرکزی اروپا واقعاً توسط یک مجرم محکوم به تقلب اداره می‌شود. بیت کوین توسط بزرگ‌ترین مدیران دارایی جهانی مانند بلک‌راک (Blackrock) و فیدلیتی (Fidelity) به عنوان بهترین دارایی با عملکرد بالا شناخته شده است. ETFها صرف نظر از ترس و دروغ‌های بانک مرکزی، دسترسی بهتر سرمایه‌گذاران به این دارایی برتر را فراهم می‌کنند.” بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan) ، سرمایه‌گذار، خاطرنشان کرد: “یورو در برابر بیت کوین سقوط کرده است.” رونی استوفرله (Ronnie Stoeferle)، مدیر صندوق، نیز به پست بانک مرکزی اروپا، پاسخ داد: “فقط دست از سر ما بردارید. این شرم‌آور است.”

نظر شما در مورد ادعاهای اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا درباره بیت کوین و واکنش‌های جامعه کریپتو به اظهارات آن‌ها چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا: بیت کوین نمی‌تواند به ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهانی تبدیل شود، ارزش منصفانه بیت کوین هنوز صفر است! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.