اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Feb.26 تا 2024.Mar.01

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Apr.29 تا 2024.May.03
آنچه در این مقاله میخوانید

تورم ایالات محتحده

چشم‌انداز تورم قرار است در هفته جاری با انتشار داده‌های قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ژانویه (PCE) در روز پنجشنبه به صحنه بازگردد.

انتشار داده‌های اقتصادی اخیر، از جمله گزارش‌های مربوط به قیمت‌های مصرف‌کننده، قیمت‌های تولیدکننده و اشتغال نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده علیرغم دوره طولانی افزایش نرخ‌های بهره، قوی باقی می‌ماند.

این امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران شرط بندی بر روی کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را به اواخر سال به تاخیر بیندازند.

اقتصاددانان انتظار دارند که پس از 0.2 درصد در ماه قبل، برای ژانویه 0.3 درصد افزایش یابد. یک قرائت چسبنده‌تر از حد انتظار می‌تواند فدرال رزرو را وادار کند که کاهش نرخ بهره را بیشتر به تاخیر بیندازد.

تقویم اقتصادی همچنین شامل داده‌های مربوط به سفارش‌های کالاهای بادوام، PMI تولید ISM، خوانش‌های مربوط به فروش خانه‌های جدید و همراه گزارش‌هایی درباره اعتماد مصرف‌کننده از هیئت کنفرانس و دانشگاه میشیگان است.

درآمد خرده‌فروشی

فصل سود در حال پایان است، اما تعدادی از خرده‌فروشان بزرگ قرار است درآمد خود را در هفته آینده گزارش کنند و به سرمایه‌گذاران بینشی مهم از سلامت هزینه‌های مصرف‌کننده بدهند.

جک آبلین، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در کرست کپیتال، از جمله سرمایه‌گذارانی است که اگر اقتصاد به مسیری به اصطلاح فرود نرم ادامه دهد، که در آن فدرال رزرو می‌تواند تورم را بدون تغییر رشد کاهش دهد، سود می‌بیند.

او به رویترز گفت: اگر ما بتوانیم رشد را کاهش دهیم، تورم را کاهش دهیم، محیطی ایجاد کنیم که فدرال رزرو بتواند شروع به کاهش نرخ بهره کند. این می‌تواند به میانگین سهام کمک کند.

تورم منطقه یورو

منطقه یورو قرار است اطلاعات تورمی را در روز جمعه منتشر کند که آخرین آمار از این قبیل قبل از نشست آتی بانک مرکزی اروپا در 7 مارس است.

تورم قیمت مصرف‌کننده در ژانویه از 2.9 درصد در دسامبر به 2.8 درصد کاهش یافت و نشانه‌هایی از بازگشت به سمت هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا پس از افزایش دو رقمی در سال 2022 را نشان داد. اقتصاددانان انتظار دارند که در ماه فوریه سالانه 2.5 درصد باشد.

بانک مرکزی اروپا از سپتامبر گذشته نرخ بهره را در بالاترین حد خود نگه داشته است و گفته است که رشد دستمزدها هنوز برای شروع بازگشایی سیاست‌های پولی محدود کننده آن بسیار بالاست.

یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک، روز جمعه هشدار داد که بانک مرکزی اروپا باید در برابر وسوسه کاهش زودهنگام نرخ‌های بهره مقاومت کند، به‌ویژه قبل از اطلاعات مهم دستمزدها در سه ماهه دوم.

PMI چین

مقامات در چین تلاش‌ها را برای تقویت یک بهبود شکننده اقتصادی افزایش داده‌اند و بزرگترین کاهش تاریخ در نرخ وام مسکن و افزایش فشار نظارتی برای احیای بازار سهام بیمار را افزایش داده‌اند. داده‌های PMI در روز جمعه نشان می‌دهد که این اقدامات چقدر موفق بوده‌اند.

اقتصاددانان انتظار دارند که داده‌های رسمی PMI نشان دهد که بخش تولید در محدوده انقباض باقی می‌ماند، در حالی که انتظار می‌رود شاخص تولید کایکسین ثابت بماند.

قیمت نفت

قیمت نفت در روز جمعه تقریباً 3 درصد کاهش یافت. پس از آنکه سیاستگذار بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد کاهش نرخ بهره ممکن است حداقل دو ماه دیگر به تعویق بیفتد، به صورت هفتگی کاهش یافت.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو روز پنجشنبه گفت سیاست‌گذاران فدرال رزرو باید کاهش نرخ بهره آمریکا را حداقل تا چند ماه دیگر به تعویق بیندازند، که می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را محدود کند.

تیم اسنایدر، اقتصاددان در Matador Economics به رویترز گفت: کل مجموعه انرژی در حال واکنش است، زیرا اگر تورم شروع به بازگشت کند، تقاضا برای محصولات انرژی کاهش می‌یابد.

او افزود: این چیزی نیست که بازار بخواهد در حال حاضر هضم کند، به خصوص که در تلاش است مسیری را پیدا کند.

 

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Feb.26 تا 2024.Mar.01 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.