نرخ تورم در ایران 1.1 درصد سقوط کرد

نرخ-تورم-در-ایران-1.1-درصد-سقوط-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

مرکز آمار ایران (SCI) نرخ تورم متوسط در دوره دوازده ماهه منتهی به ۲۰ ژانویه (30 دی)، را ۴۲.۵ درصد اعلام کرده است، و خاطرنشان کرده که این نرخ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

این مرکز نرخ تورم نقطه‌ای کشور را در دهمین ماه تقویم ایرانی، ۳۵.۸ درصد اعلام کرده است، که به این معناست خانواده‌ها به طور متوسط ۳۵.۸ درصد بیشتر برای خرید همان بسته کالاها و خدمات در آن ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل پرداخت کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای در ماه مذکور نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم متوسط در دوره دوازده ماهه منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۲۳ (1 فروردین 1402)، را ۴۵.۸ درصد اعلام کرده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم در دوره دوازده ماهه منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۲۲ (پایان سال تقویمی ایرانی ۱۴۰۰) را ۴۰.۲ درصد و نرخ تورم سال ۱۳۹۹ را ۳۶.۴ درصد اعلام کرده بود.

در اواسط ماه جولای، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود گفت که تورم در ایران که در سال ۲۰۲۲ به ۴۹ درصد گزارش شده بود، انتظار می‌رود به ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و سپس به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد.

به طور کلی، تورم در ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تحریم‌های بین‌المللی، نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های پولی و مالی داخلی، و شرایط اقتصاد جهانی قرار دارد. در ابتدای دوره ریاست جمهوری رئیسی، تورم افزایشی بوده و در برخی دوره‌ها نرخ تورم ماهانه و سالانه با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است.

صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی‌هایی در مورد تورم در ایران داشته‌اند که نشان‌دهنده کاهش تدریجی نرخ تورم در سال‌های آتی است، با این حال، این پیش‌بینی‌ها تحت تأثیر شرایط متغیر اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی قرار دارند.

نظر شما در مورد روند آتی نرخ تورم در ایران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره نرخ تورم در ایران 1.1 درصد سقوط کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.