اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Mar.04 تا 2024.Mar.08

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Apr.29 تا 2024.May.03
آنچه در این مقاله میخوانید

حقوق و دستمزد غیرکشاورزی

گزارش ماهانه مشاغل روز جمعه با سرمایه‌گذارانی که تلاش می‌کنند زمان اولین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بسنجند، منتظر می‌مانند، و شرط‌بندی‌ها در حال حاضر ژوئن را هدف قرار داده‌اند، زیرا این امید است که بانک مرکزی بتواند فرود نرمی را برای اقتصاد مهیا کند.

نشانه‌های تداوم قدرت در بازار کار می‌تواند باعث شود سرمایه‌گذاران از نگرانی‌ها در مورد اینکه چگونه اقتصاد قوی‌تر از حد انتظار می‌تواند تورم را دوباره شعله‌ور کند.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد در ماه فوریه ۱۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند، پس از رشد ۳۵۳ هزار نفری ژانویه که بزرگترین رشد در یک سال گذشته بود. انتظار می‌رود نرخ بیکاری در 3.7٪ ثابت بماند در حالی که انتظار می‌رود رشد دستمزدها تعدیل شود.

اظهارات پاول

پیش از داده‌های شغلی روز جمعه، سرمایه‌گذاران فرصتی برای شنیدن سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در شهادت شش ماهه خود درباره سیاست پولی در برابر کمیته مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه و پنل سنا در روز پنجشنبه خواهند داشت.

انتظار می‌رود پاول مجدداً تأکید کند که سیاست‌گذاران در تصمیم‌گیری برای شروع کاهش نرخ بهره با توجه به داده‌های اخیر که به قدرت اقتصاد و فشارهای مداوم قیمت‌ها اشاره می‌کند، رویکرد محتاطانه‌ای را اتخاذ خواهند کرد.

توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، روز جمعه گفت که برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی بانک مرکزی قادر به کاهش نرخ بهره خود خواهد بود، خیلی زود است، زیرا فشارهای قیمتی همچنان در اقتصاد ایالات متحده وجود دارد.

رالی بازار سهام

داو جونز، اس اند پی 500 و نزدک چهارمین ماه متوالی رشد خود را در فوریه به ثبت رساندند که عمدتاً ناشی از چشم‌انداز رشد مرتبط با هوش مصنوعی بود که نام‌های نیمه هادی‌ها را نیز افزایش داد.

S&P 500 و Nasdaq در روز جمعه در بالاترین حد خود بسته شدند و این افزایش‌ها دومین رکورد بسته شدن متوالی را برای Nasdaq رقم زد، که یک رکورد روزانه را نیز ثبت کرد و از اوج قبلی خود یعنی 16212.23 در نوامبر 2021 گذشت.

بازارها همچنین با نشانه‌هایی حمایت شده‌اند که نشان می‌دهد اقتصاد در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره انعطاف‌پذیر است.

سم استووال، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در CFRA Research در نیویورک، به رویترز گفت: از آنجایی که اقتصاد خوب پیش می‌رود و از آنجا که تورم کمی چسبنده باقی می‌ماند، فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره کندتر عمل می‌کند.

اما این خوب است زیرا ما به تدریج از چرخه نرخ بهره بالاتر خارج می‌شویم و نیازی به کاهش شدید نرخ‌ها نداریم.

تصمیم بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا (ECB) قرار است روز پنجشنبه تشکیل جلسه دهد و هیچ تغییری در سیاست‌ها انتظار نمی‌رود و سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند آیا مقامات تکرار خواهند کرد که برای بحث در مورد کاهش نرخ‌ها خیلی زود است.

بانک مرکزی اروپا مذاکرات کاهش نرخ بهره را عقب انداخته است و مقامات می‌گویند باید شواهد بیشتری ببینند که تورم در مسیر بازگشت به هدف 2 درصدی خود قرار دارد، اما بازارها همچنان انتظار دارند فرانکفورت کاهش نرخ بهره را در اواخر سال جاری با اولین حرکت مورد انتظار آغاز کند.

به نظر می‌رسد داده‌های تورم منطقه یورو در روز جمعه از موضع محتاطانه بانک مرکزی اروپا حمایت می‌کند. تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه کمتر از حد انتظار کاهش یافت، در حالی که تورم اساسی نیز با سرعت کمتر از حد انتظار تعدیل شد.

نگرانی بزرگ بانک مرکزی اروپا این است که تورم دستمزدها هنوز خیلی بالاست و خطر افزایش فشار قیمت‌ها را برای مدت طولانی‌تری به دنبال دارد.

قیمت نفت

قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت و در حالی که معامله‌گران منتظر تصمیم اوپک پلاس در مورد توافقات عرضه برای سه ماهه دوم بودند اما در عین حال که آمارهای اقتصادی جدید ایالات متحده، اروپا و چین را ارزیابی شدند، قیمت نفت افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت در مورد تمدید کاهش تولید در هفته آینده اتخاذ شود و انتظار می‌رود کشورهای جداگانه تصمیمات خود را اعلام کنند.

اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates به رویترز گفت: انتظار اینکه اوپک پلاس به کاهش تولید داوطلبانه خود تا سه ماهه دوم سال 2024 ادامه دهد، تمرکز اصلی بر بازار است.

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Mar.04 تا 2024.Mar.08 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.