30 کشور دارای بیشترین ذخایر طلا کدام هستند؟

30-کشور-دارای-بیشترین-ذخایر-طلا-کدام-هستند-؟
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا به طور گسترده به عنوان دارایی مالی نهایی، به خصوص در دوران بی‌ثباتی و بحران مالی، در نظر گرفته می‌شود. با وجودی که دیگر از “استاندارد طلا” برای تعیین ارزش ارزها استفاده نمی‌شود، این فلز گرانبها همچنان بسیار کاربردی است. بسیاری از بانک‌های مرکزی طلا را به دلیل مصونیت از تغییرات سیاسی و شوک‌های اقتصادی نگهداری می‌کنند، در حالی که “دارایی نقدی” نامیده می‌شود، به این معنا که در صورت نیاز می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.

اما کدام کشورها بیشترین ذخایر طلا را در اختیار دارند؟ با استفاده از آخرین داده‌ها از GoldHub، در ادامه به ۳۰ کشوری اشاره می‌کنیم که تا چهارمین فصل سال ۲۰۲۳ بیشترین ذخایر طلا را در اختیار دارند. میزان ارزش‌ به دلار آمریکا ذکر شده است.

30. برزیل: 129.65 تن

برزیل

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، برزیل با افزودن حدود ۵۳.۷۵ تن طلا به ذخایر خود، تقریباً دو برابر این میزان را افزایش داد و مکزیک را از بین ۳۰ کشور برتر خارج کرد. گفته می‌شود که این خرید، بیشترین افزایش ذخایر طلا توسط بانک مرکزی برزیل از دسامبر ۲۰۰۰ بوده است.

این اقدام غیرمنتظره نبود، چون شورای جهانی طلا پیش‌بینی کرده بود که بانک‌های مرکزی پس از عملکرد فوق‌العاده فلز گرانبها در طول همه‌گیری بیماری کووید-19، خریدار خالص طلا خواهند بود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، برزیل با خرید ۸.۵۴ تن طلای بیشتر، این روند خرید را دنبال کرد و ذخیره آن از آن زمان تاکنون ثابت مانده است.

29. عراق: 138.44 تن

عراق

عراق که عضو نسبتاً جدیدی در بین ۳۰ کشور برتر محسوب می‌شود، در اولین سه ماهه از سال ۲۰۲۲، با افزایش چشمگیر ۳۳.۹۷ تنی ذخایر طلا، بزرگترین افزایش ذخایر را در میان تمام کشورهای جهان در آن دوره زمانی داشت. گفته می‌شود این کشور خاورمیانه‌ای در حال گسترش ذخایر خود از طلا و نقدینگی است؛ بانک مرکزی عراق انتظار داشت که آخرین مورد از  ۸۰ میلیارد دلار به ۹۰ میلیارد دلار تا پایان ۲۰۲۲ افزایش یابد، هدفی که به آن دست یافت.

بر اساس گفته‌های عمار خلف، معاون بانک، این امر پاسخی به افزایش قیمت‌های نفت به دلیل جنگ روسیه با اوکراین بوده است. این کشور بیش از پنج تن به ذخایر خود در سه ماهه نهایی ۲۰۲۳ اضافه کرده است، و ذخایر طلای عراق در حال حاضر ۱۳۸.۴۴ تن است.

28. لیبی: 146.65 تن

لیبی

با گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند که ۲۷ تن از ذخایر این کشور از زمان سرنگونی معمر قذافی (Muammar Gaddafi) در سال ۲۰۱۱ ناپدید شده است، سوالاتی در مورد ذخایر طلا در لیبی مطرح شده است. تا اوایل سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، شورای جهانی طلا (World Gold Council) ذخایر طلا در لیبی را ۱۱۶.۶۴ تن اعلام کرده بود.

بانک مرکزی لیبی (CBL) این ادعاها را رد کرده و، پس از یک حسابرسی در سال گذشته، تأیید کرده است که همان ذخایر از آگوست ۲۰۱۱ بدون تغییر نگهداری شده‌اند. اکنون لیبی به عنوان دارنده ذخایر طلا به میزان ۱۴۶.۶۵ تن شناخته شده است.

27. ونزوئلا: 161.22 تن

ونزوئلا

ونزوئلا تا چند سال پیش در میان ۲۰ کشور برتر دارنده طلا قرار داشت، اما در اوایل سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۷ میلیارد دلار از طلاهای خود را برای کاهش بدهی‌های عظیم و دفع بحران اقتصادی فروخت. در سپتامبر ۲۰۱۹، گزارش شد که ذخایر این کشور به پایین‌ترین سطح در ۷۵ سال گذشته رسیده است. با این حال، تلاش‌های ونزوئلا برای فروش بیشتر ذخایر طلای خود به بن‌بست خورده است.

بانک انگلستان (Bank of England)، که حدود یک‌سوم از ذخایر طلای آن را نگهداری می‌کند، از دادن دسترسی به ونزوئلا در میان تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور آمریکای جنوبی خودداری کرده است. در واکنش، ونزوئلا در مه ۲۰۲۰ شکایتی علیه بانک به دلیل تصمیمش برای نپذیرفتن نیکولاس مادورو (Nicolas Maduro) به عنوان رهبر ونزوئلا آغاز کرد. در جولای سال گذشته، دولت بریتانیا حکم داد که دسترسی دولت ونزوئلا به ذخایر تا زمانی که مادورو آن را کنترل کند، داده نخواهد شد. در حال حاضر، ذخایر طلای این کشور پس از کاهش حدود ۶ تن در شش ماه اول سال ۲۰۲۲، همچنان ۱۶۱.۲۲ تن باقی مانده است.

26. فیلیپین: 164.77 تن

فیلیپین

فیلیپین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در آسیا است. اگرچه معدنکاری در اینجا کسب و کار بزرگی است، تصور می‌شود بخش زیادی از طلای کشور هنوز استخراج نشده است. مردم فقیری که امیدوارند خوش شانس باشند و به طور واقعی به طلا برخورند، حتی اقدام به غواصی‌های خطرناک در معادن باتلاقی پر از گل در جستجوی این فلز گرانبها می‌کنند.

با این حال، فیلیپین با ۱۶۴.۷۷ تن طلا که در حال حاضر تحت مالکیت آن است، در حال حاضر ذخایر بزرگی از طلا دارد. این میزان افزایش قابل توجهی از ۱۵۹.۸۴ تن در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۳ به شمار می‌آید، به این معنا که اکنون از ونزوئلا پیشی گرفته است.

25. الجزایر: 173.56 تن

الجزایر

الجزایر، کشوری که در شمال آفریقا قرار گرفته است، با ذخایری که در حال حاضر به ۱۷۳.۵۶ تن می‌رسد، بیش از ۸ تن طلا بیشتر از فیلیپین دارد. این کشور همچنین دارای سنت قوی استخراج طلا است، با این تصور که طلا از زمان‌های پیش از رومی‌ها به صورت مقیاس کوچک در این کشور استخراج شده است.

دولت اخیراً گام‌هایی را برای تشویق به استخراج تجاری طلا در مقیاس بزرگ برداشته است، چون تصور می‌شود مقدار زیادی ثروت زیر خاک آن پنهان است.

24. بلژیک: 227.40 تن

بلژیک

بلژیک ۲۲۷.۴ تن طلا نگهداری می‌کند. گمان می‌رود که بیشتر این مقدار در خارج از کشور، برخی در بانک انگلستان (Bank of England) و برخی در بانک کانادا (Bank of Canada)، نگهداری شده است. صحبت‌هایی در مورد بازگرداندن ذخایر کشور به وجود آمده بود، اما تصور می‌شود هزینه‌های حمل و نقل و امنیت مربوط به این انتقال چالش‌زا بوده و بلژیک نسبت به این که کجا باید طلای خود را در صورت بازگشت به خاک خود نگهداری کند، مطمئن نبود.

23. سنگاپور: 230.02 تن

سنگاپور

کسانی که به دنبال مکانی امن برای ذخیره طلای خود هستند، اغلب در سنگاپور ساکن می‌شوند. این کشور با هیچ رسوایی فساد بزرگی لکه دار نشده است، جرم و جنایت در آن کم است و مالیات ها نیز پایین است، و هزینه ذخیره سازی طلا به طرز باورنکردنی پایین‌تر است. سنگاپور خود نیز دارای ذخایر قابل توجهی از طلا، به طور دقیق 230.02 تن طلا است که افزایش قابل توجهی بیش از 75 تن، از ژوئن 2021 را نشان می‌دهد.

22. تایلند: 244.16 تن

تایلند

تایلند در سه ماهه دوم سال 2021 بیش از 90 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد و مجموع ذخایر خود را به 244.16 تن رساند و این کشور را در رتبه بندی مالکیت طلا که امروز باقی مانده است، پنج پله ارتقا داد. تایلند طلای خود را استخراج می‌کند و مردم تایلند ارزش بالایی برای فلز گرانبها قائل هستند. در واقع، جواهرات طلا در کل آسیای جنوب شرقی بیشتر از سایر نقاط جهان محبوب هستند.

21. اتریش: 279.99 تن

اتریش

اتریش با تنها کسری زیر 280 تن طلا در جایگاه بیست و یکم قرار دارد. در گذشته، بسیاری از سهام این کشور اروپایی در اختیار بانک انگلستان بود، اما در سال 2015 اعلام شد که بانک ملی اتریش قصد دارد بیشتر این سهام را به وین بازگرداند.

20. اسپانیا: 281.58 تن

اسپانیا

اسپانیا فقط کمی بیش از یک تن طلا بیشتر از اتریش دارد. استخراج طلا از دوران پیش از مسیحیت در اسپانیا ادامه داشته است و رومیان بودند که آن را به یک صنعت شکوفا تبدیل کردند.

در حال حاضر، با فعالیت‌های کاوش زیادی که به امید ذخایر طلای بیشتر آغاز شده است، علاقه مجددی به طلای اسپانیایی به وجود آمده است. با این حال، بعید است که این ذخایر بر ذخایر طلای کشور تأثیر زیادی بگذارد، که از آغاز سال 2022 ثابت مانده است.

19. لبنان: 286.83 تن

لبنان

شاید این کشور با ثبات‌ترین کشور جهان نباشد، اما این کشور کوچک سرشار از طلا است. لبنان در حال حاضر 286.83 تن طلا دارد که سومین ذخایر بزرگ در خاورمیانه است. اگرچه لبنان دارای صنعت معدن است، طلا یکی از منابع طبیعی فراوان آن نیست و عمدتا سنگ آهک، سنگ آهن و نمک را استخراج می‌کند.

18. قزاقستان: 294.24 تن

قزاقستان

بانک ملی قزاقستان در چند سال گذشته در تلاشی برای کاهش وابستگی کشور به دلار آمریکا و خنثی کردن ریسک‌های ارزی، بیش از ۱۰۰ تن به ذخایر طلای خود افزوده است. و در ماه‌های پیش از این که شیوع بیماری کووید-19 به اقتصاد این کشور آسیب بزند، طلا خریداری کرد. حتی در ابتدای سال ۲۰۲۱، در حالی که کشور هنوز اثرات بحران را احساس می‌کرد، قزاقستان میزان ذخایر طلای خود را افزایش داد.

این کشور محصور در خشکی که در حال حاضر به دنبال توسعه صنعت استخراج طلای خود از طریق سرمایه‌گذاران خارجی و کاهش قوانین دولتی است، ۱۱.۲۷ تن طلا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ذخایر خود اضافه کرد و مجموع ذخایر خود را به ۴۰۲.۳۸ تن رساند. اما در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، مسیر خود را تغییر داد و به سرعت ۳۴.۲۶ تن را فروخت تا ذخایر خود را به ۳۶۸.۱۲ تن کاهش دهد.

با وجود این که بعداً در نیمه اول سال ۲۰۲۲، ۱۵.۷۹ تن را دوباره خریداری کرد، قزاقستان در نیمه دوم سال، بیشتر از دو برابر از ذخایر خود را فروخت. پس از فروش ۱۹.۶۴ تن دیگر، بزرگترین کاهش در میان کشورها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، قزاقستان ۳۳۲.۰۳ تن طلا داشت. بر اساس آخرین داده‌ها، این مقدار دوباره به ۲۹۴.۲۴ تن کاهش یافته است.

17. انگلیس: 310.29 تن

انگلیس

بسیاری از کشورها تصمیم می‌گیرند طلاهای خود را در گاوصندوق بسیار محافظت شده بانک انگلستان (Bank of England) نگهداری کنند، که دومین گاوصندوق بزرگ در جهان پس از گاوصندوق در فدرال رزرو نیویورک (New York Federal Reserve)محسوب می‌شود. بریتانیا نیز با ۳۱۰.۲۹ تن از این فلز گرانبها که در حال حاضر به نام آن نگهداری می‌شود، سهم قابل توجهی از ذخایر طلا را در اختیار دارد. با وجود این که هیچ معدن طلای فعالی در بریتانیا وجود ندارد، این کشور از دیرباز به عنوان مرکز بازار عمده فروشی طلا و یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان عمده این فلز شناخته شده است.

با این حال، پس از آن که گوردون براون (Gordon Brown)، وزیر دارایی کشور در آن زمان (و بعداً نخست وزیر) تصمیم جنجالی به فروش بیش از نیمی از ذخایر طلای بریتانیا – ۴۰۱ تن – به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ گرفت، میزان این ذخایر بسیار کاهش یافته است. قیمت طلا در سال‌های پس از آن افزایش یافت و بسیاری معتقدند که فروش در آن زمان، تصمیم مناسبی نبود.

16. عربستان سعودی: 323.07 تن

عربستان-سعودی

کشور ثروتمند نفتی عربستان سعودی با برخورداری از ۳۲۳.۰۷ تن از این فلز گرانبها، دومین ذخایر بالای طلا در خاورمیانه را دارد.

به عنوان بخشی از برنامه‌ها برای تنوع بخشیدن به پایه اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت، عربستان سعودی به تقویت صنعت استخراج طلای خود نیز متعهد است. با وجودی که این اقدامات تحت سایه نفت قرار دارد، این تلاش جدیدی نیست، چون مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که طلا از ۵۰۰۰ سال پیش در این کشور استخراج شده است.

15. لهستان: 358.69 تن

لهستان

در نوامبر سال ۲۰۱۹، بلومبرگ گزارش داد که لهستان شمش‌های طلای متعلق به خود به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را از بانک انگلستان (Bank of England)، جایی که از زمان جنگ جهانی دوم برای پنهان کردن آن‌ها از نازی‌ها نگهداری شده بود، به گاوصندوق‌های مخفی در لهستان منتقل کرده است. سپس، در سال ۲۰۲۱، لهستان در تلاشی برای حفاظت از ارزش‌های ارز داخلی در برابر دلار رو به رشد، ذخایر طلای خود را افزایش داده و آن‌ها را به ۲۳۱.۷۷ تن، بالاترین سطح در ۳۵ سال اخیر، رساند.

رویترز در مارس ۲۰۲۱ گزارش داد، در پی روندی از کشورهای واقع در شرق اروپا که به دنبال کاهش وابستگی خود به دارایی‌هایی مانند دلار آمریکا بودند، بانک مرکزی لهستان قصد داشت تا ۱۰۰ تن دیگر طلا – تقریباً به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار – را طی سال آینده خریداری کند. در راستای این برنامه، دولت لهستان ذخایر خود را با افزایش چشمگیر ۵۶.۶۳ تن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، دومین افزایش بزرگ در میان تمام کشورها، افزایش داد. این افزایش با افزودن ۲۵ تن دیگر در سه ماهه چهارم دنبال شد و مجموع کنونی آن را به ۳۵۸.۶۹ تن رساند.

14. ازبکستان: 371.37 تن

ازبکستان

ازبکستان، کشوری غنی از مواد معدنی، دارای منابع غنی از جمله نفت، گاز طبیعی، طلا، نقره و اورانیوم است. بر اساس گزارش‌ها، این کشور علاوه بر این که تولیدکننده برتر این فلز گرانبها است، برنامه‌ریزی کرده است تا ذخایر طلای خود را تا سال ۲۰۲۴ به ۴۳۰ تن افزایش دهد.

با این حال، در جولای ۲۰۲۰ این کشور به بزرگترین فروشنده طلا در جهان تبدیل شد چون امیدهای خود را برای بهبود اقتصادی پس از بحران همه‌گیری بیماری کووید-19 از دست داده بود. در واقع، در هشت ماه اول سال ۲۰۲۰، ازبکستان ۵.۸ میلیارد دلار طلا فروخت، تقریباً یک میلیارد دلار بیشتر از ۴.۹ میلیارد دلاری که در طول کل سال ۲۰۱۹ فروخته بود. سپس این کشور در ابتدای سال ۲۰۲۱ رویه خود را تغییر داد و با وجود روند ادامه‌دار فروش توسط بانک‌های مرکزی در طول بحران شیوع بماری کووید، به یکی از چهار کشور پیشرو در خرید طلا در ماه فوریه تبدیل شد.

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، ازبکستان بیش از ۵ تن به ذخایر خود اضافه کرد، اما سپس اقدام به فروش ۱۲.۴۴ تن طلا در ماه‌های بعد کرد. اکنون این کشور ۳۷۱.۳۷ تن طلا دارد و به خاطر آن، در رتبه‌بندی‌های ما جایگاه خود را با پرتغال عوض کرده است.

13. پرتغال: 382.63 تن

پرتغال

پرتغال در حال حاضر ۳۸۲.۶۳ تن طلا دارد، که افزایش کمی به میزان ۰.۰۶ تن را نشان می‌دهد. با این حال، این کشور با ناپایداری اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و فراخوان‌هایی برای فروش بخشی از ذخایر طلای خود به منظور کاهش بدهی ملی آن، که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است، وجود داشته است. در حال حاضر، پرتغال در حال نگهداری از دارایی گرانبهای خود است.

12. تایوان: 423.63 تن

تایوان

با وجود این که تایوان جزیره کوچکی در ساحل چین است، دارای ۴۲۳.۶۳ تن طلا است. در سال ۲۰۱۹، این کشور برای تولید سکه‌هایی به مناسبت آغاز ریاست جمهوری تسای اینگ-ون (Tsai Ing-wen) به عنوان رئیس حزب دموکراتیک پیشرو (Democratic Progressive Party)، به ذخایر طلای خود دست زد. بانک مرکزی مجموعاً ۱۰,۰۰۰ سکه طلا و ۵۰,۰۰۰ سکه نقره برای نشانه این مناسبت تولید کرد، که در ماه مه ۲۰۲۰ برگزار شد.

11. ترکیه: 540.19 تن

ترکیه

ترکیه در شش سال گذشته تغییرات زیادی در ذخایر طلای خود دیده است، که بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰ تن کاهش یافت. سپس ترکیه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به روابط خود با آمریکا و سال بحرانی برای ارز ملی خود، لیرا، به خرید افسارگسیخته این فلز گرانبها روی آورد و در آخرین سه ماهه سال ۲۰۲۰ میزان ذخایر این کشور ۷۱۶.۳ تن طلا برآورد شده است.

پس از آن، این کشور پیشگام فروش طلا در طول دوران همه‌گیری بیماری بوده است. تا پایان سال ۲۰۲۱، این کشور ۳۹۲.۸۰ تن طلا در اختیار داشت، که کمتر از ۵۵ درصد از کل ذخایرش در پایان سال ۲۰۲۰ بوده است. اما این عدد از آن زمان به بعد به تدریج افزایش یافته است، و ترکیه در شش ماه آخر سال ۲۰۲۳، ۱۰۰.۴۴ تن طلا به ذخایر خود افزوده است.

10. هلند: 615.45 تن

هلند

هلند با ۶۱۲.۴۵ تن طلا در ذخایر خود در رتبه دهم ذخایر طلا قرار دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۹، گزارش شد که بانک مرکزی هلند قصد دارد ۱۴,۰۰۰ شمش طلا به وزن کلی ۱۷۵ تن را پیش از این که به طور دائم آنها را به مرکز DNB در زایست (Zeist) منتقل کند، به مکان موقتی در هارلم (Haarlem) حمل کند.

یک مأموریت انتقال مشابه در اکتبر سال ۲۰۲۰ انجام شد، زمانی که نگهبانان مسلح، هلی‌کوپترها و لیفتراک‌ها برای جابجایی ۲۰۰ تن طلا از بانک مرکزی هلندی در آمستردام (Amsterdam) به همان گاوصندوق در هارلم متحد شدند. این محموله که با دقت زیادی محافظت می‌شد، شامل طلا به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد یورو (۱۲ میلیارد دلار)، به همراه تقریباً ۴.۵ میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) اسکناس بود.

9. هند: 803.58 تن

هند

فاصله بیش از ۱۹۰ تنی از ذخایر طلای هلند تا ذخایر طلا در هند وجود دارد، ذخیره‌ای که در چند سال گذشته بیش از ۱۵۷ تن افزایش یافته است. این کشور همچنین دارای ذخایر بالایی در خانواده‌ها، به ویژه به شکل جواهرات طلا است.

با وجودی که هند صنعت کوچکی از معادن طلا دارد، اما نمی‌تواند نیاز ملی را برآورده کند و بیشتر فلز زرد آن از خارج وارد می‌شود. هند کشور دیگری است که در ابتدای سال ۲۰۲۱ طلا خریداری کرد، در حالی که اکثر کشورها در میان بحران همه‌گیری بیماری به فروش خود ادامه دادند. ذخایر همیشه در حال گسترش طلای این کشور در حال حاضر به ۸۰۳.۵۸ تن می‌رسد، که در طول سال گذشته، بیش از ۸۰ تن افزایش داشته است.

8. ژاپن: 845.97 تن

ژاپن

ژاپن در حال حاضر ۸۴۵.۹۷ تن طلا در اختیار دارد. در دسامبر سال ۲۰۲۰، ۸۰ تن طلا که برای سکه زنی استفاده می‌شد، به یک بخش دیگر از دولت فروخته شد چون این کشور به دنبال راه‌هایی برای تأمین بسته تشویقی اقتصادی خود در دوران شیوع بیماری بود.

این کشور همچنین دارای رگه‌هایی از طلا در سرزمین خود است که برای قرن‌ها به مقیاس کوچک استخراج شده‌اند. جستجوهای اکتشافی اخیر برای طلا موفقیت‌آمیز بوده و ژاپن اکنون به دنبال استفاده بیشتر از آن ذخایر است.

7. سوئیس: 1,040 تن

سوئیس

حال که سوئیس دارای ۱,۰۴۰ تن طلا در ذخایر خود است، ذخایر طلا اکنون به حجمی چهار رقمی می‌رسد. اکثر این طلا در خاک خود سوئیس نگهداری می‌شود، اما بخشی از آن نیز در بانک انگلستان (Bank of England) و بانک کانادا (Bank of Canada) ذخیره شده است.

در سال ۲۰۱۴، یک همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری در مورد این که آیا بانک ملی سوئیس (SNB) باید ذخایر طلای خود را از ۷ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهد، برگزار شد. از آن جا که 78 درصد از رأی‌دهندگان مخالف افزایش سهم طلا در ذخایر بانک ملی سوئیس بودند، وضع موجود حفظ شد.

6. چین: 2,235.39 تن

چین

چین ۲,۲۳۵.۳۹ تن طلا در ذخایر خود دارد، که نسبت به آخرین سه ماهه سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰۰ تن افزایش داشته است. این کشور همچنین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان است، که طبق گفته مدیر سرمایه‌گذاری US Global Investors، ۱۲ درصد از تولید معدنی جهان را به خود اختصاص داده است. تقاضای محلی برای طلا با ثروت رو به رشد طبقه متوسط در حال گسترش خود افزایش یافته است – و احتمالاً اعداد در رتبه‌بندی‌های بعدی GoldHub بالاتر خواهد بود، چون گزارش شده است که با اضافه کردن ۱۲۱.۹۳ تن به ذخایر خود در شش ماه آخر سال 2023، چین واردات طلای خود از روسیه را افزایش داده است. این بزرگترین افزایش ذخایر در بین همه کشورهای جهان است.

طبق گفته RT، اگرچه مقادیر هنوز نسبتاً کوچک هستند، دریافت ۲.۱۶ تن طلا از روسیه توسط چین در اکتبر گذشته، بالاترین میزان در هفت سال اخیر را نشان داد. گزارش شده است که اکثریت این فلز یا در صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفته یا برای ساخت کالاهای مصرفی به مناسبت جشن سال نوی چینی استفاده شده است.

5. روسیه: 2,332.74 تن

روسیه

روسیه نمی‌تواند از این فلز گرانبها چشم‌پوشی کند و حدود ۴۰ میلیارد دلار در پنج سال گذشته برای افزایش ذخایر طلای خود هزینه کرده است، که به آن امکان داده تا از چین در رتبه‌بندی‌ها پیشی گرفته و وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهد. این کشور پهناور همچنین دارای صنعت معدنکاری طلا به ارزش میلیاردها دلار است، که به این معناست که نیازی به وابستگی به واردات ندارد.

با این حال، حمله روسیه به اوکراین – و محکومیت بعدی آن توسط بخش زیادی از جهان – ذخایر چشمگیر طلا را تقریباً بی‌استفاده کرده است. تحریم‌ها فدراسیون روسیه را از تجارت جهانی طلا خارج کرده‌اند، چون لندن خرید و فروش همه شمش‌های طلا از تسویه‌خانه‌های روسیه را ممنوع کرده و سنای آمریکا از شهروندان خود خواسته است تا از انجام هر گونه معامله‌ای که شامل طلا روسیه باشد، اجتناب کنند.

در حالی که ارزش روبل سقوط می‌کند، برخی تحلیلگران پیشنهاد کرده‌اند که این کشور ممکن است به سیستم استاندارد طلا برگردد تا اقتصاد خود را ثابت کند. اما این که آیا این اقدام برای جلوگیری از  فروپاشی اقتصادی در روسیه کافی خواهد بود، هنوز مشخص نیست. از آخرین سه ماهه سال ۲۰۲۲، این کشور ذخایر طلای خود را بیش از ۳۰ تن افزایش داده و به وضوح همچنان در حال انباشتن این فلز گرانبها است.

4. فرانسه: 2,436.97 تن

فرانسه

فرانسه ۲,۴۳۶.۹۷ تن طلا انبار کرده است، که گفته می‌شود بخش زیادی از آن در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به دست آمده است. ذخایر آن به آرامی اما مطمئناً در چند سال گذشته افزایش یافته است.

اگرچه برخی از ذخایر آن در خارج نگهداری می‌شوند، گفته می‌شود بیشتر این طلا در گاوصندوق‌های زیر بانک فرانسه (Banque de France) در پاریس نگهداری می‌شود. چند صد تن طلای فرانسوی در ابتدای این قرن فروخته شدند، اما میزان ذخایر از حدود سال ۲۰۰۹ نسبتاً پایدار باقی مانده‌اند.

3. ایتالیا: 2,451.84 تن

ایتالیا

ایتالیا کمی بیشتر از فرانسه طلا در اختیار دارد. بر خلاف بیشتر کشورها، که ذخایر طلا متعلق به دولت و توسط بانک‌های مرکزی آنها مدیریت می‌شود، طلاهای ایتالیا واقعاً متعلق به بانکا دی ایتالیا (Banca d’Italia) است و در گاوصندوق‌هایی در رم همچنین در بانک ملی سوئیس (Swiss National Bank)، بانک فدرال رزرو در نیویورک و بانک انگلستان نگهداری می‌شود.

دولت ایتالیا در فوریه ۲۰۱۹ زمانی که اعلام کرد که “حتی یک گرم” از ذخایر طلا را برای پر کردن خلأ بودجه نخواهد فروخت، سرخط خبرها را به خود اختصاص داد. مطابق با وعده خود، ذخایر این کشور تغییری نکرده است.

2. آلمان: 3,352.65 تن

آلمان

آلمان دومین دارنده بزرگ طلا در جهان با ۳,۳۵۲.۶۵ تن از این فلز است، که در پایان سال ۲۰۲۱،کاهش اندکی از ۳,۳۵۹.۰۹ تن داشته است. نگرانی از افتادن ذخایر طلای آن به کنترل شوروی در طول جنگ سرد منجر به پراکنده شدن این ذخایر در سراسر جهان شد.

تصور می‌شد که بین بانک فدرال رزرو در نیویورک، بانک انگلستان و بانک فرانسه تقسیم شده است. بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، حداقل نیمی از آن به فرانکفورت در خانه بازگردانده شد.

1. ایالات متحده آمریکا: 8,133.46 تن

آمریکا

عجیب نیست که ایالات متحده با داشتن ۸,۱۳۳.۴۶ تن شمش طلا، کشوری است که بیشترین طلا در جهان را در اختیار دارد. این مقدار طلا بیشتر از مجموع ذخایر آلمان، ایتالیا و روسیه است!

گمان می‌رود که بیشتر این طلا در انبارهای سراسر آمریکا نگهداری می‌شود، مانند انبار شمش ایالات متحده، که در سراسر جهان به عنوان فورت ناکس شناخته شده است. کل ذخایر آمریکایی بیش از ۴۸۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

دیدگاه خود را درباره 30 کشور دارای بیشترین ذخایر طلا کدام هستند؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.