به دلیل تقاضای شدید ناشی از سفر در تعطیلات، واردات نفت خام چین از ژانویه تا فوریه افزایش یافت

واردات-نفت-خام-چین-افزایش-یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های منتشرشده در روز پنجشنبه نشان داد که همچنان که پالایشگاه‌ها خریدهای خود را برای برآوردن میزان فروش سوخت در طول تعطیلات سال نوی چینی افزایش دادند، واردات نفت خام چین در دو ماه اول سال 2024 نسبت به سال قبل 5.1 درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش اداره کل گمرک، واردات در ماه‌های ژانویه و فوریه به 88.31 میلیون تن معادل، یا حدود 10.74 میلیون بشکه در روز (bpd)، رسید. این در حالی است که در دوره متناظر سال گذشته، این میزان برابر با 10.4 میلیون بشکه در روز بود.

چین داده‌های ترکیبی واردات برای ماه‌های ژانویه و فوریه را منتشر می‌کند تا تأثیر تعطیلات هفتگی سال نوی چینی که معمولاً در ابتدای سال رخ می‌دهد را هموار کند.

تقاضا برای بنزین و سوخت هوایی در اواخر ماه ژانویه و بیشتر طول ماه فوریه به شدت افزایش یافت، چون ده‌ها میلیون نفر برای تعطیلات به داخل و خارج از کشور سفر کردند.

لین یه (Lin Ye)، تحلیلگر مستقر در پکن در مشاوره Rystad Energy، گفت: ” انتظار می‌رود که در ماه‌های بعدی سال، با تقاضای قوی‌تر برای گازوئیل پس از زمستان و تقاضای قوی‌تر بنزین و سوخت جت در تعطیلات و فصل سفر تابستانی، چین ذخایر بیشتری را آزاد کند.

منابع صنعتی گفتند که برای پاسخگویی به تقاضای بیشتر برای سوخت، پالایشگاه‌های دولتی در این دو ماه عملیات خود را نسبت به ماه دسامبر ثابت یا کمی بیشتر نگه داشتند.

با این حال، پالایشگاه‌های مستقل، به ‌ویژه در ماه فوریه، به دلیل کاهش حاشیه سود، پالایش خود را کاهش دادند. مشاوره کالاهای چینی JLC برآورد کرد که کارخانه‌های مستقل در مرکز پالایش استان شاندونگ در ماه فوریه با ظرفیت متوسط 58.27 درصد از ظرفیت خود فعالیت کردند، که 4.91 درصد نسبت به ماه ژانویه و 9.6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

گروه انرژی دولتی CNPC در جلسه توجیهی سالانه صنعتی خود در هفته گذشته، پیش‌بینی کرد که واردات نفت خام چین امسال عمدتاً ثابت باقی می‌ماند، تنها 0.1 درصد افزایش یافته و به حدود 11.3 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

همانطور که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود، این روند ممکن است نشان دهد که تنها پالایشگاه در دست ساخت چین، مجتمع پتروشیمی Yulong با ظرفیت 400,000 بشکه در روز، می‌تواند تنها در اواخر سال 2024 به تولید برسد.

داده‌های گمرک همچنین نشان داد که صادرات محصولات نفتی پالایش شده، که شامل گازوئیل، بنزین، سوخت هوایی و سوخت دریایی بود، نسبت به سال قبل 30.6 درصد کاهش یافته و به 8.82 میلیون تن رسید.

لین یه (Lin Ye) از Rystad گفت: “پالایشگاه‌های چینی باید با دقت بیشتری محصولات خود را با سهمیه‌ای که تخصیص یافته است، صادر کنند، که به این معناست که حاشیه سود از صادرات اهمیت بیشتری دارد.”

“ما انتظار داریم صادرات بنزین و گازوئیل از ماه فوریه افزایش یافته و احتمالاً در ماه مارس بیشتر گسترش یابد.”

 داده‌ها نشان دادند که واردات گاز طبیعی در ماه‌های ژانویه-فوریه، شامل گاز خط لوله‌ای و گاز طبیعی مایع (LNG)، 23.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به 22.10 میلیون تن رسید. این رقم بالاترین میزان ثبت شده تا به امروز است.

ارزیابی ردیابی کشتی‌های LSEG نشان داد که حدود 13.7 میلیون تن LNG در دو ماه اول سال 2024 به بنادر چینی تحویل داده شده، که نسبت به رقم 11.12 میلیون تن در سال قبل افزایش یافته است.

معامله‌گران گفتند که قیمت‌های پایین‌تر LNG در بازار نقطه‌ای ممکن است شرکت‌های چینی را تشویق کرده باشد تا محموله‌های بیشتری را تحت قراردادهای بلندمدت به بازار داخلی منتقل کنند و همچنین برخی خریدهای نقطه‌ای را افزایش دهند.

دیدگاه خود را درباره به دلیل تقاضای شدید ناشی از سفر در تعطیلات، واردات نفت خام چین از ژانویه تا فوریه افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.