نگرانی‌های مربوط به تقاضا، چشم‌انداز عرضه نفت را کاهش می‌دهد

نگرانی‌های مربوط به تقاضا، چشم‌انداز عرضه نفت را کاهش می‌دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش یافت و این کاهش نسبت به هفته قبل را افزایش داد زیرا بازارها در آستانه کاهش تقاضا قرار داشتند در حالی که تا حد زیادی به دورنمای عرضه محدودتر برای سال 2024 نگاه می کردند.

ترس از تقاضای چین همچنان در جریان است

داده‌های منتشر شده در آخر هفته نشان می‌دهد که تورم مصرف‌کننده چینی در ماه فوریه به میزان اندکی افزایش یافته است که از افزایش هزینه‌ها در تعطیلات سال نو قمری سود می‌برد.

اما تورم قیمت تولیدکننده در این دوره بیش از حد انتظار کاهش یافت و نشان داد که بزرگترین محرک‌های اقتصادی چین، کارخانه‌ها، تا حد زیادی تحت فشار باقی مانده‌اند.

این قرائت‌ها به دنبال داده‌های متوسط واردات از چین در هفته گذشته بود. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که این کشور در دوره ژانویه تا فوریه 10.74 میلیون بشکه در روز، 3.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، اما از 11.39 میلیون بشکه در روز در دسامبر کاهش یافته است.

چین همچنین برای سال 2024 هدف تولید ناخالص داخلی بسیار پایینی را تعیین کرده است و تاکنون نشانه‌های کمی در مورد اقدامات محرک برنامه‌ریزی شده برای حمایت از رشد ارائه کرده است.

عرضه همچنان در سال جاری کم دیده می‌شود

حتی پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد روند کاهش تولید خود را حفظ خواهد کرد، نگرانی‌ها در مورد تقاضای ضعیف از سوی بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، تا حد زیادی انتظارات بازار را برای کاهش عرضه در سال جاری جبران کرده است.

همچنین انتظار می‌رود که با شکست مذاکرات بر سر آتش‌بس اسرائیل و حماس، اختلالات در خاورمیانه ادامه یابد.

آرامکو عربستان در نظر دارد عرضه نفت خام سنگین عربی خود را به مشتریان دائمی در آسیا از ماه آوریل به دلیل تعمیرات میادین نفتی کاهش دهد، در حالی که داده‌های هفتگی بیکر هیوز نشان می‌دهد که سکوهای نفتی ایالات متحده تنها دو دکل در طول سال گذشته افزایش یافته است.

داده‌های CPI ایالات متحده، گزارش ماهانه اوپک در انتظار است

بازارها اکنون کاملاً بر روی داده‌های کلیدی تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده متمرکز شده‌اند که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود تا نشانه‌های بیشتری در مسیر نرخ‌های بهره وجود داشته باشد.

مقامات فدرال رزرو هفته گذشته هشدار داده بودند که تورم تا حد زیادی تعیین کننده زمان شروع کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در سال 2024 خواهد بود.

انتظار می‌رود که قرائت CPI روز سه‌شنبه نشان دهد که تورم بسیار بالاتر از هدف سالانه ۲ درصدی فدرال رزرو باقی مانده است و به بانک انگیزه کمی برای کاهش نرخ بهره می‌دهد.

انتظار می‌رود کاهش نرخ‌های بهره باعث افزایش فعالیت اقتصادی در بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان شود و احتمالاً تقاضا برای نفت خام را افزایش دهد.

همچنین گزارش ماهانه بازار نفت اوپک در کانون توجه این هفته خواهد بود که شامل اعداد تولید ماهانه این گروه به همراه آخرین چشم انداز آن برای بازار نفت است.

دیدگاه خود را درباره نگرانی‌های مربوط به تقاضا، چشم‌انداز عرضه نفت را کاهش می‌دهد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.