آیا زمان آن رسیده که مسیر طلایی را دنبال کنیم؟

آیا-زمان-آن-رسیده-که-مسیر-طلایی-را-دنبال-کنیم-؟
آنچه در این مقاله میخوانید

انجمن بازار شمش لندن یا LBMA در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد و به معنی واقعی، انجمن تجاری بازار فرا بورس (OTC) (بازار فیزیکی) فلزات گرانبها است. بیش از ۱۵۰ عضو در این انجمن حضور دارند که نماینده کل زنجیره تأمین را، از معدنچیان گرفته تا تولیدکنندگان و سپس تجار و ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های نگهداری، هستند. بنابراین، همیشه ایده خوبی است که نظارتی بر عضویت انجمن بازار شمش لندن و هرگونه تغییرات، به صورت افزودن یا کاستن، برای سنجش تمرکز نهادی، به ویژه بازیگران بزرگ بازار جهانی، داشته باشیم.

به عنوان مثال، اخیراً چشم سرمایه‌گذاران (یا برای برخی، به طور صریح بورس‌بازان) به راه‌اندازی اخیر صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین (ETF) و باز شدن منابع نقدینگی بیشتر بوده است. در حالی که ورود کوچک‌ترین بازیگران به ارائه ETF بیت‌کوین (BTC) شاید قابل توجه نباشد، وقتی نهادهایی مانند بلک‌راک (Blackrock) این کار را انجام می‌دهند، زمان آن است که به آن توجه کنیم. تعجبی ندارد که، با این منبع جدید نقدینگی، قیمت بیت‌کوین در حال افزایش است.

رویداد مشابه و قابل توجهی در بازارهای فلزات گرانبها رخ داده است. انجمن بازار شمش لندن (LBMA) اعلام کرده است که دویچه بانک (Deutsche Bank) به عنوان عضو پیوسته است. در حالی که این مسئله ممکن است برای بسیاری به نظر بی‌اهمیت باشد و در مقایسه با رویدادهای به ظاهر مرتبط‌تر مانند بالا بردن قیمت سهام فناوری به سطوح بالاتر، از زیر رادار عبور کند، عضویت دویچه بانک در انجمن بازار شمش لندن نشان‌دهنده یک موقعیت‌گیری راهبردی و بنیادی در خطوط انتشار ETF های بیت کوین توسط بلک‌راک (Blackrock) است – سرمایه‌گذاران باید به این موضوع توجه کنند. از نظر بسیاری از طرفداران طلا، تمایز مشخصی بین معاملات کاغذی فلزات گرانبها و معاملات فیزیکی وجود دارد.

در این زمینه لازم است که توجه کنیم بانک دویچه (Deutsche Bank) یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان نقدینگی در بازار “کاغذی” است، در بازارهای لوکو لندن (Loco London)، CME و SGE پیشرو است و توسط یورومانی (Euromoney) به عنوان بانک شماره یک از نظر حجم در بین تمام بانک‌ها در فلزات گرانبها رتبه‌بندی شده است.

در این راستا، زمانی که از سخنگوی بانک دویچه خواسته شد تا نظر خود را در مورد عضویت در انجمن بازار شمش لندن (LBMA) بیان کند، او خاطرنشان کرد که این تصمیم استراتژیک تا حد زیادی بر اساس دیدگاه آنها مبنی بر این که ما اکنون شاهد پایان بخشیدن به بزرگترین چرخه اقتصادی هستیم که بر بازارها طی 30 تا 40 سال گذشته تاثیر گذاشته است، اتخاذ شده است.

این موضوع با افزایش تعارضات داخلی و خارجی، سطوح بالای بدهی و کسری بودجه، افزایش نابرابری و دیدگاه‌های سیاسی افراطی، مشهود است. به طور خلاصه، وقتی دنیا جای خوبی به نظر نمی‌رسد، زمان آن فرا رسیده است که جهت‌گیری استراتژیکی به سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها اعمال کنیم.

برای یک بانک مانند دویچه بانک (Deutsche Bank)، انجام این کار نشان‌دهنده یک تغییر مهم است و بیشتر اوقات، با تقاضای مشتریان انجام می‌شود. این بانک در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه توانایی‌های تجارت فیزیکی خود به منظور تکمیل توانایی‌های تجارت الکترونیکی یا کاغذی خود نیست، مگر ای نکه تقاضا از طرف مشتریان و احتمالی برای به دست آوردن درآمد و سود را پیش‌بینی کند.

Deutsche-Bank

در واقع، اولین گام‌ها در این جهت را در سال ۲۰۱۳ برداشته شد، زمانی که با قیمت‌های طلا در حدود ۱,۴۰۰ دلار، دویچه بانک (Deutsche Bank) متاسفانه با استراتژی معکوس به دلیل مشکلاتش در آن زمان، در حال راه‌اندازی تاسیسات ذخیره‌سازی طلای خود در سنگاپور بود.

پیام ما برای کسانی که توجه می‌کنند این است که زمانی که بزرگترین تامین‌کننده نقدینگی در طلا و فلزات گرانبها در بازار کاغذی، خود را در انجمن بازار شمش لندن برای معامله در بازار فیزیکی مستقر می‌کند، آنگاه چیزی در جریان است، و اگر آن‌ها در این موقعیت درست باشند، این اقدام می‌تواند یک تغییر بزرگ باشد.

پس این برای سرمایه‌گذاران چه معنایی دارد؟ پاسخ واضح است که دوباره ارزیابی تخصیص دارایی استراتژیک و تاکتیکی در سبد سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها را در نظر بگیرید. آیا تخصیص دارایی ثابت مانده است؟ آیا این نگاه به گذشته است؟ آیا مدیر سرمایه‌گذاری (CIO) یا مدیر سبد سرمایه‌گذاری به طور کامل آینده ریسک را که ممکن است با ریسک تاریخی قابل تعیین نباشد و در تخصیص دارایی فعلی در نظر گرفته نشده باشد، ارزیابی کرده است؟

پس از بررسی تصمیمات تخصیص دارایی، باید در نظر گرفت که اجرای آن چگونه انجام شود. نگهداری فلزات گرانبها چگونه انجام می‌شود؟ آیا قرار دادن در معرض ریسک از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس مانند GLD صورت می‌گیرد، یا سرمایه‌گذاران به دنبال نگهداری مستقیم شمش هستند، و اگر این گونه است، آیا باید این کار به صورت اختصاصی یا غیراختصاصی انجام شود؟ شمش‌ها چگونه باید نگهداری شوند؟ به عنوان مثال، برخی از بانک‌ها شمش‌ها را به عنوان نگهبان نگه می‌دارند، اما برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است ترجیح دهند که از طریق مکانیزم‌ها و فروشندگان دیگر مانند Global Precious Metals آن را خریده و نگهداری کنند.

اقدام بانک دویچه به سمت عضویت در انجمن بازار شمش لندن چیزی نیست که یک مؤسسه مالی بزرگ به آسانی از آن بگذرد. منابع و نیروی انسانی قابل توجهی باید به چنین حرکتی اختصاص یابد، و این کار تنها در صورتی انجام می‌شود که تقاضایی روشن از سوی مشتریان نهادی وجود داشته باشد. پیام برای صنعت مدیریت ثروت این است که یک تغییر عظیم ممکن است در حال رخ دادن باشد و اکنون زمان بازبینی جایگاه فلزات گرانبها در یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع و اتخاذ اقدامات پیش‌دستانه برای ارزیابی و شروع تخصیص‌ها و تمرکز مشتریان بر اساس پارامترهای ریسک و اشتهای آنها به ریسک است.

دیدگاه خود را درباره آیا زمان آن رسیده که مسیر طلایی را دنبال کنیم؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.