افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در ایران

افزایش-سرسام‌آور-قیمت‌ها-در-ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

در آستانه سال جدید، نوروز، رسانه‌های دولت از افزایش بی‌وقفه قیمت کالاها خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند که تورم باعث شده مردم خرید مایحتاج اساسی و مواد غذایی را به جای خرید لباس‌های نو در اولویت قرار دهند. این مسئله فضای ناامیدکننده‌ای را برای فروشندگان ایجاد کرده است.

روزنامه دولتی اعتماد گزارش داده است که “ماه رمضان با قیمت‌های چندین برابر بیشتر نسبت به رمضان گذشته برای افطار و سحری آمده است.”

در همین حال، در آستانه سال جدید، رسول شجاعی، رئیس اتحادیه کفاشان تهران، در روز چهارشنبه، ۱۳ مارس (23 اسفند)، از کاهش ۲۵ درصدی تقاضا و افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار کفش در آستانه سال نو در تهران خبر داد.

روزنامه دولتی اطلاعات نیز در همین روز از شهر قزوین گزارش داد که “در سال‌های گذشته، بازار فروش شیرینی‌جات از اواسط مارس داغ می‌شد. اما امسال، به دلیل نرخ بالای تورم، تقاضا برای خرید شیرینی‌جات بسیار کمتر شده است، به طوری که سفارش‌ها برای شیرینی‌جات از ۴۰ کیلوگرم به ۵ تا ۱۰ کیلوگرم در روز کاهش یافته است.”

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی، امسال، آماده‌سازی اقلام برای سفره هفت‌سین (سنت قرار دادن ۷ شیء نمادین که نام‌های آن‌ها با حرف س شروع می‌شود) “بیش از ۵ میلیون ریال (تقریباً ۹ دلار)” هزینه دارد و با اضافه کردن غذای سبزی پلو با ماهی به هزینه سفره نوروز، خانواده‌ها باید “۱۶ میلیون ریال (تقریباً ۳۰ دلار)” هزینه کنند.

حداقل دستمزد کارگران حدود ۱۳۵ دلار است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که یک روز قبل از آن، شورای شهر تهران اعلام کرد که در سال جدید، کرایه ورودی متروی تهران ۱۶ درصد، اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس معمولی ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری مهر نیز از استان سمنان گزارش داده است که آمار منتشر شده توسط واحد نظارت و بازرسی این استان نشان دهنده افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی مورد نیاز مردم است. به عنوان مثال، قیمت خرما از ۱.۱ میلیون ریال (تقریباً ۲ دلار) به ازای هر کیلوگرم در تاریخ ۲۱ فوریه (2 اسفند) به ۱.۳۵ میلیون ریال (تقریباً ۲.۳ دلار) در تاریخ ۵ مارس (15 اسفند) تغییر کرده است و قیمت لوبیا سفید نیز از ۸۵۰,۰۰۰ ریال (تقریباً ۱.۴ دلار) به ازای هر کیلوگرم در تاریخ ۵ فوریه (16 بهمن) به ۱۰.۵ میلیون ریال (تقریباً ۱.۷۶ دلار) در تاریخ ۵ مارس (15 اسفند) تغییر یافته است.

از طرفی، قیمت بسیاری از اقلام در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها با آن چه مقامات اعلام می‌کنند، متفاوت است. به عنوان مثال، خبرگزاری مهر وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرده است که واحد نظارت و بازرسی استان سمنان اعلام کرده است که گوشت گوساله (مخلوط) باید به قیمت ۵ میلیون ریال (تقریباً ۸.۴ دلار) به ازای هر کیلوگرم به فروش برسد، اما در قصابی‌ها قیمت‌ها کمتر از ۵.۶ میلیون ریال (تقریباً ۹.۵ دلار) نیست.

در این شرایط، روز پنجشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، روزنامه دولتی اعتماد با انتشار مقاله‌ای با عنوان «تورم، بیکاری و استرس اعصاب مردم را به اندازه کافی خرد کرده‌اند؛ دیگر بر روح و روان مردم پا نگذارید» به انتقاد از فشارهای اجتماعی وارده بر مردم پرداخت.

این روزنامه اعلام می‌کند که “در ماه‌های منتهی به انتخابات (برگزار شده در اول مارس)، اِعمال محدودیت‌ها و تهدید زنان بدون حجاب کمتر شده بود.” این روزنامه از مقامات انتقاد می‌کند که تلاش‌های روشنی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در این شرایط شدید تورمی نشان نداده‌اند.

دیدگاه خود را درباره افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.