تولید نفت ایران در ماه فوریه به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید

تولید-نفت-ایران-در-ماه-فوریه-به-۳.۲-میلیون-بشکه-در-روز-رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در گزارشی تولید نفت ایران را در ماه فوریه ۳.۲ میلیون بشکه در روز (bpd) ذکر کرده است.

بر اساس گزارش مذکور، کل تولید اوپک در ماه مذکور با ۱۷۰,۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۲۶.۴۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این حال، گزارش ماهانه اخیر اوپک، تولید نفت خام ایران را در ماه فوریه ۳.۱۴۸ میلیون بشکه عنوان کرده و تأکید کرده است که جمهوری اسلامی در همان ماه جایگاه خود به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک را حفظ کرده است.

بر اساس گزارش مذکور، قیمت نفت سنگین ایران در ماه فوریه ۲۰ سنت افزایش یافته و به ۸۰.۳۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

رشد ۳۰۰ درصدی اکتشافات نفت ایران در دو سال گذشته

مدیر بخش اکتشافات شرکت ملی نفت ایران (NIOC) گفته است که اکتشافات نفتی کشور در دو سال گذشته از دوران آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، که در آگوست ۲۰۲۱ مسئولیت خود را آغاز کرد، ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی فکور اظهار داشت که اکتشافات نفتی در مقایسه با پنج سال گذشته در بخش‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود که اکتشافات صورت گرفته در دو سال اول دولت فعلی ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

او گفت که مطالعات امکان‌سنجی برخی از اکتشافات در کشور آغاز شده و مذاکراتی با تعدادی از شرکت‌های تولیدی صنعتی صورت گرفته است.

فکور افزود که در حال حاضر، فعالیت‌های اکتشاف نفت در کشور در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد.

پیشتر، محسن خجسته مهر، رئیس شرکت ملی نفت ایران، گفته بود که این شرکت دارای چشم‌اندازی ۱۰۰ ساله برای اکتشاف است و تاکید کرد که شرکت مصمم است تا حداکثر عملیات اکتشافی را برای کشف و حفظ ذخایر کشور انجام دهد.

در ماه فوریه، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی ایران گفت که افزایش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ انتظارات را پشت سر گذاشته است.

این صندوق افزایش در تخمین رشد اقتصادی ایران در سال مذکور را به افزایش بیش از حد انتظار در تولید نفت کشور نسبت داد.

بر اساس تخمین‌های جدید این نهاد بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴ درصد رسیده است که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول پیشتر تخمین زده بود که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ فقط به ۳.۰ درصد خواهد رسید.

بر اساس گزارش نیککی آسیا (Nikkei Asia)، صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ درصد رشد داشت و به بالاترین سطح پنج ساله خود، یعنی حدود ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید، که بیشتر آن به چین صادر شد.

این گزارش که به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) منتشر شده است، تولید نفت ایران را در سال گذشته ۲.۹۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که ۴۴۰,۰۰۰ بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۲ بوده است.

بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۶۰,۰۰۰ بشکه دیگر افزایش یابد.

انتظار می‌رود این افزایش به همراه افزایش‌هایی از سوی ایالات متحده و برزیل به جبران کمبود در بازار کمک کند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که عرضه جهانی امسال با افزایش ۱.۵ میلیون بشکه در روز به بالاترین سطح تاریخ برسد.

دیدگاه خود را درباره تولید نفت ایران در ماه فوریه به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.