بانک‌های مرکزی و تنش‌های ژئوپلیتیک تقاضا برای طلا را در سال 2024 افزایش می‌دهند

بانک‌های-مرکزی-و-تنش‌های-ژئوپلیتیک-تقاضا-برای-طلا-را-در-سال-2024-افزایش-می‌دهند
آنچه در این مقاله میخوانید

از سال ۲۰۲۰، آشفتگی‌ها و بحران‌ها یکی پس از دیگری جهان را در بر گرفته‌اند. همه‌گیری بیماری کووید، جنگ روسیه و اوکراین، بحران‌های بانکی سیلیکون و موارد دیگر، سرمایه‌گذاران دانا را به جستجوی دارایی‌های مطمئن در دنیایی بی‌ثبات و متغیر سوق داده است. در این شرایط، یک روند صعودی بزرگ برای طلا پدید آمده است.

در سال ۲۰۲۳، طلا شاهد افزایش قیمت شگفت‌انگیز ۱۵ درصد بود و تا ماه دسامبر، قیمت‌های طلا به رکورد بی‌سابقه‌ای از ۲,۳۱۵ دلار در هر اونس رسید.

امروزه، تنش‌ها همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد اشتیاق جهانی برای طلا کماکان ادامه دارد. آیا رونق سکه طلا ادامه خواهد یافت؟ هم تحلیل‌گران و هم اندیکاتورهای کلیدی نشان می‌دهند که روند صعودی ارزش فلزات گرانبها هنوز به پایان نرسیده است.

شطرنج جغرافیای سیاسی

سال گذشته، فروپاشی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) و درگیری‌های حماس-اسرائیل به عنوان عوامل مهمی شناخته شدند که قیمت طلا را به سطوح بالای جدیدی رساندند. در واقع، شورای جهانی طلا (WGC) تخمین می‌زند که این رویدادها به تنهایی به افزایش ۳ تا ۶ درصدی عملکرد طلا در طول سال کمک کردند.

نگاهی به آینده در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که چشم‌انداز طلا سرشار از چالش‌ها است. انتخابات مهمی در اقتصادهای کلیدی مانند آمریکا (آمریکا)، اتحادیه اروپا (EU)، تایوان (تایوان) و هند (هند) در حال برگزاری است. عدم اطمینان سیاسی ناشی از آن به احتمال زیاد به تقاضا برای دارایی امنی مانند طلا شدت می‌بخشد.

فراتر از سیاست، خطرات بروز آشوب همیشه وجود دارد. شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، در حال حمله به مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ هستند. هم ایران و هم اسرائیل، حملات موشکی فرامرزی را انجام داده‌اند. تشدید این رویدادها می‌تواند قیمت‌های انرژی و تنش‌ها را بالا ببرد، که هر دو به افزایش تقاضا برای فلزات گرانبها منجر می‌شوند.

خرید طلای گسترده توسط بانک‌های مرکزی

بانک‌های مرکزی از مدت‌ها پیش ارزش طلا را به عنوان یکی از ارکان ثبات پولی شناخته‌اند. با این حال، در سال‌های اخیر شاهد افزایش سریع در خریدها بوده‌ایم، که بانک‌های مرکزی در حال انباشت طلا به مقادیر بی‌سابقه هستند.

در شش ماه اول سال ۲۰۲۳، بانک‌های مرکزی با سرعتی بی‌سابقه طلا جمع‌آوری کردند که رکوردها را جابجا کرد. خریدها در سه ماهه سوم سال همچنان قوی ماند و دومین مجموع بالای سه ماهه سوم در تاریخ را ثبت کرد. شورای جهانی طلا (WGC) خاطرنشان می‌کند که تقاضای تنها بانک مرکزی بیش از ۱۵ درصد به عملکرد طلا در سال ۲۰۲۳ افزوده است.

چه کسانی پشت این خریدهای بزرگ بودند؟ بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس (BRICS)، شامل چین، روسیه و هند، در سال ۲۰۲۳ میلیاردها دلار طلا خریداری کردند. این تب خرید به امسال نیز ادامه یافته است، به طوری که چین و روسیه در ماه ژانویه نیز به انبار کردن طلا ادامه داده‌اند.

دارایی‌ای که به طور جهانی مورد اعتماد است

دلیل خریدهای بانک‌های مرکزی: تلاش برای تنوع‌بخشی به سرمایه و دور شدن از دلار آمریکا. این کار بیشتر توسط چین انجام شده و هدف آن کاهش وابستگی به دلار آمریکا بوده است. تحلیلگران انتظار دارند که این روند «فاصله گرفتن از دلار» به افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۴ نیز کمک کند.

عامل بریکس: یک ارز جدید با پشتوانه طلا

این ارز را “توپ ویرانگراقتصادی” نامیده‌اند. اتحادیه بریکس در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی است. و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اتحادیه بریکس ممکن است یک ارز جدید با پشتوانه طلا راه‌اندازی کند. همانطور که کشورهای غیرغربی به دلیل استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای تحریم‌ها، از دلار دور می‌شوند، صحنه برای یک جایگزین آماده است: طلا.

گروه بریکس پتانسیل این را دارد که بیست کشور دیگر را در بر بگیرد. این گسترش می‌تواند ۳۰ درصد از مساحت جهان، ۴۰ درصد از جمعیت آن و یک سوم از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل شود. قابل توجه است که عربستان سعودی در ماه ژانویه به آن پیوست. با وجود سه تولیدکننده بزرگ انرژی دنیا – روسیه، ایران و عربستان سعودی – در این اتحادیه، بریکس می‌تواند پایانی بر دلار نفتی باشد که این روند می‌تواند به معنای خداحافظی با عصر دلار سبز و تقویت بیشتر موقعیت طلا به عنوان یک دارایی کلیدی در استراتژی‌های اقتصادی بازارهای نوظهور باشد.

کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و پیش‌بینی رسیدن به بالاترین قیمت ۲۲۰۰ دلار

علاوه بر تقاضای ایجاد شده با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهانی، سیاست‌های داخلی فدرال رزرو آمریکا نیز در شکل‌گیری قیمت طلا در طول سال تأثیرگذار خواهد بود. فدرال رزرو سه بار کاهش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد. به طور معمول، کاهش نرخ بهره قیمت طلا را افزایش می‌دهد، چون اوراق قرضه جذابیت خود را از دست می‌دهند. در واقع، از سال ۱۹۹۰ تا به امروز، میانگین قیمت‌های طلا پس از اولین کاهش نرخ بهره، ۶ درصد بیشتر بوده است.

جونی تویس (Joni Teves)، تحلیلگر فلزات گرانبهای یو‌بی‌اس (UBS)، می‌گوید: “ما نسبت به طلا در سال آینده بسیار خوش‌بین هستیم. فکر می‌کنیم که سیاست تسهیل فدرال رزرو تا حد زیادی از طلا حمایت خواهد کرد.” این تحلیلگر انتظار دارد که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲,۲۰۰ دلار در هر اونس برسد و رکوردهای موجود را بشکند.

روند صعودی برای سال ۲۰۲۴

تحلیلگران پیشرو به طور متفق القول عقیده دارند که عملکرد طلا در سال ۲۰۲۴ همچنان مثبت خواهد بود. خریدهای پایدار توسط بانک‌های مرکزی به حفظ قیمت آن کمک خواهد کرد. شورای جهانی طلا (WGC) در «چشم‌انداز طلا ۲۰۲۴» خود اعلام کرده است: “حتی اگر در سال ۲۰۲۴، قیمت طلا به بالاترین قیمت‌های دو سال قبلی نرسد، ما پیش‌بینی می‌کنیم که هرگونه خرید بیش از معمول می‌تواند حمایت بیشتری از آن ایجاد کند.”

افق طلایی: تمایل به سرمایه‌گذاری

نگاهی به آینده نشان می‌دهد که تحلیلگران در مورد روند صعودی قیمت طلا اتفاق نظر دارند. خرید بانک مرکزی، تجدید علاقه سرمایه‌گذاران و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، پیش‌بینی‌هایی را در مورد رسیدن قیمت آن به ۲,۲۰۰ دلار تا پایان سال مطرح کرده است. نقش طلا به عنوان یک پایدارکننده در سبد سرمایه‌گذاری بی‌چون و چرا باقی مانده است. طلا پیشینه قانع‌کننده‌ای را برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال امنیت و تنوع دارایی خود هستند، ارائه می‌دهد. و وسایلی مانند حساب‌های سرمایه‌گذاری طلایی (Gold IRAs) نقطه ورود جذابی برای سرمایه‌گذاران هستند.

سخن پایانی

با وجود گردبادی از عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی، جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن و گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری پایدار است. تحولات ژئوپلیتیکی و استراتژی‌های بانک‌های مرکزی در حفظ تقاضا برای طلا حیاتی خواهد بود. برای کسانی که در مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی بازارهای مالی حرکت می‌کنند، خردمندی در گنجاندن طلا در سبد سرمایه‌گذاری‌شان، به‌ویژه از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری طلا مانند طرح‌های ارائه‌شده توسط American Hartford Gold، بیش از پیش مرتبط به نظر می‌رسد.

دیدگاه خود را درباره بانک‌های مرکزی و تنش‌های ژئوپلیتیک تقاضا برای طلا را در سال 2024 افزایش می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.