کاهش 80 درصدی تولیدکنندگان لبنیات ایران در دو دهه

کاهش-80-درصدی-تولیدکنندگان-لبنیات-ایران-در-دو-دهه
آنچه در این مقاله میخوانید

محمد رضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران، از کاهش «۸۰ درصدی» تعداد شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی در کشور طی دو دهه گذشته خبر داد.

بنی طبا به خبرگزاری نیمه‌رسمی دولتی ایلنا گفت که تعداد شرکت‌های لبنی در ایران از بیش از هزار شرکت در دهه ۲۰۰۰ به حدود ۲۰۰ شرکت در حال حاضر کاهش یافته است.

او سیاست‌های دولتی را عامل کاهش تعداد شرکت‌های لبنی دانست و گفت که وزارت جهاد کشاورزی هنوز قیمت خرید تضمینی شیر خام برای سال ۱۴۰۳ (۲۰۲۴ میلادی) را اعلام نکرده است.

او همچنین گفت که سال گذشته، افزایش قیمت‌های محصولات نهایی در ماه جولای به تولیدکنندگان ابلاغ شد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران به کاهش مصرف لبنیات در کشور اشاره کرد و آن را ناشی از کاهش قدرت خرید مردم دانست.

آمار سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) نیز کاهش قابل توجه مصرف شیر و محصولات لبنی در ایران را تایید می‌کند.

در طول سه سال، مصرف شیر و محصولات لبنی در ایران نزدیک به ۱۴ درصد کاهش یافته است. تولید شیر و محصولات لبنی ایران نیز در سال ۱۴۰۲ به ۷.۹ میلیون تن رسید، که کاهشی ۲۰۸ هزار تنی را نشان می‌دهد.

آمار FAO همچنین مصرف بسیار پایین شیر و محصولات لبنی در ایران را نشان می‌دهد. برای مثال، مصرف سرانه شیر و محصولات لبنی توسط شهروندان ترکیه در سال گذشته ۳.۵ برابر ایران بود.

بنی طبا همچنین به مشکل صادرات محصولات لبنی اشاره کرد و گفت که در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن شیر خشک در انبار داریم، که نشان می‌دهد به‌ ویژه از آنجا که بازارهای صادراتی بسیار رقابتی هستند، صادرات محصولات لبنی فرآوری شده آسان نیست.

صحبت‌های او در حالی بیان می‌شود که آمار FAO افزایش چشمگیر صادرات محصولات لبنی ایران را در برابر کاهش مصرف داخلی نشان می‌دهد. آمار گمرک ایران نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس تخمین‌های FAO، صادرات شیر و محصولات لبنی ایران در سه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته و به ۱.۸۵ میلیون تن رسیده است. واردات انواع محصولات لبنی ایرانی نیز ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۱۰۱ هزار تن رسیده است.

علاوه بر این، ذخیره‌سازی ۱۰۰ هزار تن شیر خشک در زمانی انجام می‌شود که گزارش‌هایی از کمبود این ماده غذایی حیاتی در سال‌های اخیر در کشور به‌طور گسترده منتشر شده است.

بنی طبا همچنین ادعا می‌کند که شرکت‌های لبنی در سال‌های گذشته به قیمت‌گذاری دولت پایبند بوده‌اند، اما گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از زمان آغاز دولت رئیسی، قیمت‌های مختلف محصولات لبنی ۲.۵ تا ۳.۵ برابر افزایش یافته است.

دیدگاه خود را درباره کاهش 80 درصدی تولیدکنندگان لبنیات ایران در دو دهه بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.