رابرت کیوساکی توضیح می‌دهد که چرا ETF بیت کوین نمی‌خرد!

kiyosaki-bitcoin-etfs
آنچه در این مقاله میخوانید

رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب «پدر پولدار پدر بی‌پول» (Rich Dad Poor Dad)، توضیح داده است که چرا در صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین (bitcoin exchange-traded fund – ETF) سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. او تأکید کرد: “همان طور که من سکه‌های طلا و نقره و معادن و خانه‌های آپارتمانی دارم، من صندوق‌های قابل معامله طلا یا نقره (gold or silver ETFs) ندارم.” این نویسنده معروف این هفته اظهار داشت که به عقیده او قیمت بیت ‌کوین به ۲.۳ میلیون دلار خواهد رسید.

رابرت کیوساکی ETF بیت کوین را نمی‌خرد

در حالی که تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (bitcoin exchange-traded funds – ETFs) در ایالات متحده (U.S.) در حال افزایش است، رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب «پدر پولدار پدر بی‌پول» (Rich Dad Poor Dad)، توضیح داده است که چرا در صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (spot ETFs) سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. پدر پولدار پدر بی پول کتابی است که در سال 1997 توسط کیوساکی و شارون لِچِر (Sharon Lechter) نوشته شده است. این کتاب بیش از شش سال است که در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز (New York Times) قرار دارد. این کتاب به بیشتر از 51 زبان ترجمه شده و بیش از 32 میلیون نسخه از آن در بیش از 109 کشور فروخته شده است.

او روز جمعه در پلتفرم شبکه اجتماعی X نوشت: “سوال: آیا صندوق قابل معامله بیت‌ کوین را خریداری خواهید کرد؟” سپس به سوال خود این گونه پاسخ داد:

“نه. همان طور که من سکه‌های طلا و نقره و معادن و خانه‌های آپارتمانی دارم، من صندوق‌های قابل معامله طلا یا نقره یا REITs (صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات) ندارم.”

او افزود: “ETFها برای اکثر مردم و موسسات بهترین گزینه هستند. من شخصاً یک کارآفرین هستم و ترجیح می‌دهم تا حد امکان از محصولات مالی وال استریت (Wall Street) دور بمانم. بسته‌بندی محصولات مالی خودم برای من بهترین است، چون بسته‌بندی اوراق بهادار خودم مرا وادار می‌کند که از بیشتر خریداران ETF باهوش‌تر باشم. این چیزی است که برای من بهترین گزینه است. اگر من اشتباه کنم، کسی جز خودم را برای سرزنش ندارم. سوال مهمتر این است که ‘برای شما چه چیزی بهتر است؟'”

با وجود موضع فعلی او علیه ETFهای بیت‌ کوین، کیوساکی (Kiyosaki) قبلاً آن‌ها را به عنوان یک جایگزین برای سرمایه‌گذارانی که تمایلی به خرید بیت‌ کوین واقعی ندارند، توصیه کرده بود. اخیراً، کوین او’لیری (Kevin O’Leary)، ستاره برنامه شارک تانک (Shark Tank)، معروف به آقای عالی (Mr. Wonderful)، نیز دوباره تأکید کرد که او ETF بیت کوین را خریداری نخواهد کرد. او تأکید کرد: “هرگز چنین کاری نخواهم کرد. چرا باید هزینه‌ها را پرداخت کنم؟ در ETF هیچ ارزش افزوده‌ای وجود ندارد. من خودم مستقیماً کوین را می‌خرم.”

کیوساکی (Kiyosaki) خود را یک طرفدار بیت‌ کوین می‌نامد. او این هفته فاش کرد که به قیمت ۲.۳ میلیون دلار برای بیت کوین اعتقاد دارد و این پیش‌بینی را با استناد به پیش‌بینی کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل آرک اینوست (Ark Invest)، اعلام کرد. هفته گذشته، او به پیش‌بینی اقتصاددان هری دنت (Harry Dent) پاسخ داد که گفته بود قیمت بیت کوین ممکن است به ۲۰۰ دلار سقوط کند. او تأیید کرد: “اگر قیمت بیت کوین به ۲۰۰ دلار برسد، من تا می‌توانم کوین خریداری خواهم کرد.”

این نویسنده معروف همچنین توصیه‌های خود برای سرمایه‌گذاران به منظور دوری از دلار آمریکا (U.S. dollar) و خرید بیت کوین به همراه طلا و نقره را تشدید کرده است. او بیت کوین را دارایی کامل در زمان مناسب می‌داند در حالی که دلار آمریکا را «یک طرح پانزی عظیم» می‌نامد. پیش از این، کیوساکی پیش‌بینی کرده بود که قیمت بیت کوین تا سپتامبر به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید و بر اهمیت هاوینگ (halving)  تأکید کرد. او همچنین اعلام کرده بود که قیمت بیت کوین در مسیر رسیدن به ۳۰۰ هزار دلار در این سال قرار دارد.

نظر شما در مورد توضیحات رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب «پدر پولدار پدر بی‌پول»، درباره دلایل عدم خرید ETF بیت کوین چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره رابرت کیوساکی توضیح می‌دهد که چرا ETF بیت کوین نمی‌خرد! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.