نیروگاه‌های آبی آماده برای دوره پیک تابستان

نیروگاه‌های-آبی-آماده-برای-دوره-پیک-تابستان
آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از مقامات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (IWPCO) اعلام کرد که نیروگاه‌های برق‌آبی ایران برای تامین برق در دوره اوج مصرف تابستان کاملا آماده هستند.

جابر موسوی ظرفیت فعلی نیروگاه‌های برق‌آبی تحت عملیات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را ۳,۴۶۵ مگاوات (MW) اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که نیروگاه‌های مذکور قرار است در تابستان با ظرفیت کامل به کار گرفته شوند.

پیشتر در این ماه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرده بود که نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از ابتدای سال شمسی جاری (۲۰ مارس) بیش از ۲۵۰,۰۰۰ مگاوات ساعت (MWh) برق تولید کرده‌اند.

وحید ایزدی، معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، گفت: “نیروگاه‌های برق‌آبی برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در طول تعطیلات نوروز (سال نو ایران) کاملا آماده بودند.”

منظور از نیروی آبی استفاده از آب‌های سرازیری یا آب‌هایی که با سرعت جریان دارند برای تولید برق یا به کارگیری در ماشین‌آلات است. این امر با تبدیل انرژی بالقوه گرانشی یا جنبشی منبع آب به منظور تولید نیرو صورت می‌گیرد.

نیروگاه‌های برق‌آبی یک روش تولید انرژی پایدار هستند. امروزه نیروی آبی عمدتا برای تولید انرژی برق‌آبی استفاده می‌شود و همچنین به عنوان نیمی از یک سیستم ذخیره‌سازی انرژی شناخته شده به نام برق‌آبی پمپی به کار برده می‌شود.

نیروی آبی یک جایگزین جذاب برای سوخت‌های فسیلی است چون مستقیما دی‌اکسید کربن یا سایر آلاینده‌های جوی را تولید نمی‌کند و منبع نسبتا ثابتی از نیرو را فراهم می‌کند. با این حال، این منبع انرژی دارای معایب اقتصادی، جامعه‌شناختی و زیست‌محیطی است و نیازمند منبع آبی با انرژی کافی، مانند یک رودخانه یا دریاچه مرتفع است.

نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی، نیروی آبی را به عنوان یک روش توسعه اقتصادی با کربن پایین در نظر می‌گیرند.

بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط وزارت نیروی ایران، در حال حاضر ۵۵ نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت کلی ۱۲,۱۶۹ مگاوات در سراسر کشور در حال بهره‌برداری هستند.

نیروگاه‌های مذکور به طور میانگین سالانه ۲۷,۶۹۶ گیگاوات ساعت برق تولید می‌کنند.

بر اساس داده‌های ارائه شده، ۱۶ نیروگاه از ۵۵ نیروگاه مذکور در حوضه دریای خزر واقع شده‌اند، در حالی که ۲۵ نیروگاه در کنار خلیج فارس و دریای عمان، یک نیروگاه نزدیک دریاچه ارومیه و سرانجام، ۱۳ نیروگاه در مرکز ایران قرار دارند.

همچنین بر اساس اطلاعات وزارت نیرو، در حال حاضر ۱۷ نیروگاه برق‌آبی جدید با ظرفیت کلی ۳,۵۱۷ مگاوات در سراسر کشور در حال ساخت هستند.

دیدگاه خود را درباره نیروگاه‌های آبی آماده برای دوره پیک تابستان بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.